Hästböcker genom tiderna

Jag känner likadant över Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet! Hur gick det sen? Jättefånigt, eftersom den bokserien var ju påhittad och inte verklig, så där finns typ ingen fortsättning att berätta om. Lisbet Pahnkes böcker om Britta och Silver var väl åtminstone lite mer verklighetsanknutna, om jag fattat rätt? Så vore jag du hade jag definitivt skrivit till Lisbeth och frågat! Skicka med mailadress, det är kanske enklare att maila ett svar? Skriv! :)
Jo men egentligen, vad kan hända mer än att hon inte svarar liksom?:p
 
Polluxböckerna


Jag har till och med funderat på att skicka till Lisbeth Pahnke för att fråga, men jag törs inte för hon är antagligen evinnerligt trött på den frågan eftersom böckerna varit ute i sisådär 40-50 år:angel:

Det finns en P4-dokumentär om böckerna och intervju med Lisbet. Har inte lyssnat på den själv men kanske hon säger något där? Om du inte redan har lyssnat på den förstås.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/811126?programid=3103
 
Polluxböckerna
Klaraböckerna
Nan Ingers böcker
Och framförallt Britta och Silver:love:

Lyckades göra min samling komplett efter att ha köpt de sista två böckerna på Bokbörsen (rekommenderas!) och jag läser om dem allihop minst två gånger om året och hänförs av nostalgin om hur det var förr i hästvärlden.

Varje gång som jag har läst ut sista boken så blir jag lika besviken och önskar innerligt att det fanns en "hur gick det sen" bok, det finns ju så många frågor! Blir Britta och Lasse nånsin ett par? Får hon sin gård? Föder hon upp welshar? Hur gammal blir Silver? Jobbar hon kvar på Dalen? Hur utvecklas Jennie?

Jag har till och med funderat på att skicka till Lisbeth Pahnke för att fråga, men jag törs inte för hon är antagligen evinnerligt trött på den frågan eftersom böckerna varit ute i sisådär 40-50 år:angel:

Hästen silver (Säfstaholms Sam) blev väl väl ganska gammal? Har bilder på han hemma. Böckerna är väl sånt hon upplevde med sin ponny hemma i Sundsvall. Vet att ponnyn stod på ridskolan ett tag. Mycket uppskattad ponny. Var inte på den ridskolan själv men flera som berättade om den.
 
Man o War anses väl allmänt som världens bästa galopphäst genom tiderna. Sham Vindens Konung påminner lite om den i upplägget
Åh, när jag läste ditt inlägg ringde en liten klocka nånstans i hjärnkontoret och jag fick leta i bokhyllorna. Och där fanns den - King of the Wind, the story of the Godolphin Arabian, av Marguerite Henry! Dvs berättelsen om Sham, vindens konung, och vilken story! (Fast nu undrar jag allra mest vem Peter Ord var, han som fick den här boken signerad av Marguerite Henry till sin 10-årsdag...) (Se nästa inlägg, jag fick bara ta med en bild i svaret...)
35943623_1748921128526024_6962712577516240896_n.jpg
 
Som riktigt liten läste jag Vitnos och Britta och Silver. Som äldre läste jag allt som fanns typ, men min favorit är och förblir Klara :love:. Jag var ungefär så gammal som Klara när de flesta böckerna kom, så jag växte liksom lite upp med henne. Läser fortfarande om dem någon gång/år och blir helt nostalgisk.

Det känns så märkligt och rörande och enormt stort att ens böcker blir ihågkomna så här, så som jag själv minns Nan Ingers böcker.

Sen minns jag en annan fantastisk bok "Kit och ett föl" om en flicka som får ett föl efter Man O´War , fölet växer upp och vinner ett lopp så att flickan kan köpa en hästgård. Det finns en gammal tränare som berättar fantastiska historier om olika galopphästar för flickan.

Plus en bok som jag tror hette "Hästtämjaren" och skrevs av författaren till Svarta hingsten. Det var en man som arbetade som hästtämjare . Bl.a tämjde han en zebra.

Någon annan som minns dem?
 
Det känns så märkligt och rörande och enormt stort att ens böcker blir ihågkomna så här, så som jag själv minns Nan Ingers böcker.

Sen minns jag en annan fantastisk bok "Kit och ett föl" om en flicka som får ett föl efter Man O´War , fölet växer upp och vinner ett lopp så att flickan kan köpa en hästgård. Det finns en gammal tränare som berättar fantastiska historier om olika galopphästar för flickan.

Plus en bok som jag tror hette "Hästtämjaren" och skrevs av författaren till Svarta hingsten. Det var en man som arbetade som hästtämjare . Bl.a tämjde han en zebra.

Någon annan som minns dem?
Jag vet att jag har läst någon liknade bok som kit och ett föl men jag tror att det var en fälttävlan som "final" men det jag mins bäst var fantastiska blyertsteckningar som illustrerade boken. Men jag kan inte komma på vad den hette.
 
Jag vet att jag har läst någon liknade bok som kit och ett föl men jag tror att det var en fälttävlan som "final" men det jag mins bäst var fantastiska blyertsteckningar som illustrerade boken. Men jag kan inte komma på vad den hette.

Ja just det ja - det glömde jag ju skriva. Det fantastiska med boken var just blyertsteckningarna. :heart
 
Jag är just nu i sommarstugan och hittade ytterligare två hästböcker, Malou, prinsens ponny av uno modin och Sadelfast av nan inger och sture ryman som båda är illusterade med foton. Malou innehåller även bilder av vår nuvarande kung som barn.
 
Har läst i princip allt som skrivits här. Ingen som nämnt Li-böckerna av Ann Sheldon. Hästen hette Chica D'Oro. Hade många av böckerna i serien.
 
Jag har läst ungefär samma som er andra, slukade böcker som liten och helst och främst hästböcker.

Favoriter var böckerna om Piglet, Britta och Silver, Pysen och typ allt annat :D

Jag gillade Svarta hingsten böckerna också men minns att jag tyckte att dom var lite orealistiska. Fick inte han en avkomma som blev travhäst bl.a.?
 
Vad jag längtar efter att läsa en massa gamla böcker när jag läser den här tråden! :love:

Tyvärr minns jag nog inte alla hästböcker jag läst men radar väl upp de jag kommer ihåg. Blandat serier och fristående.

Britta och Silver
Klara
Heartland
Sandra och Vildros
Mika och Robot
Windy ledarhingsten
Lotte lär sig rida
Twiggy
Lita på Blue Eye

Jag läste många böcker från Pollux, men fastnade särskilt för några.
Fullblodsserien
Vem kan sälja en vän?
En häst på halsen
Blue time

På rymmen till häst av Sheila Chapman lästes mååånga gånger! En annan favorit handlade om en häst, Fickle, som hade sålts till en familj men som från början stulits(?) från två bröder som på något vis tog tillbaka henne. Allt blev utrett till slut som sig bör :heart. Minns inte namnen på fler karaktärer än hästarna Fickle och Clive.

Klaraböckerna ligger mig varmt om hjärtat. Det var så lätt att tänka sig henne som en kompis.
 
Bara för den här tråden så blev jag påminnd om att jag förlorade boken Älskade Dunder när jag var liten och det var min absoluta favoritbok så jag råkade visst klicka hem den och windy ledarhingsten på tradera! Här ska läsas! :love:

Jag minns egentligen inte Älskade Dunder men blir vemodig av att läsa namnet så misstänker att jag gillade den men att den var lite sorglig?

Var tvungen att googla och upptäckte att den finns på en del bibliotek :p
 
Har läst i princip allt som skrivits här. Ingen som nämnt Li-böckerna av Ann Sheldon. Hästen hette Chica D'Oro. Hade många av böckerna i serien.

Kommer ihåg dem väl, de var väl lite detektivböcker också eftersom i varje bok löste det ett mysterium av något slag.
 
Även jag hade pollux prenumeration och har läst maaassaaa hästböcker :D. Jag gillade mest de som var mystiska/lite skräckiga. Sedan lånade jag mycket på bibblan.
Det är en bok jag lånade på bibblan och aldrig hann läsa klart som jag aldrig kunnat släppa, och jag kan inte minnas vad den hette :rage:
Handlade om vildhästar minns jag, var skriven ur typ hästperspektiv och det var någon vit hingst man följde när han försökte försvara sin flock och hävda sig mot massa andra hingstar med flockar. Hjälp Någon? :p

Windy, ledarhingsten, den var urbra som lekinspiration :D Vad vi galopperade omkring och aktade oss för tvåbeningar!
 
Någon som minns boken om Polo, gruvponnyn?

Av någon anledning stod den länge i bokhyllan utan att jag tog mig för att läsa den, men i värsta bokslukaråldern, när jag hade sju böcker igång samtidigt, så var den en av de sju. Och jag läste nästan hela men aldrig de sista fem sidorna? O_o Drömde dock om den :p
 
Åh, när jag läste ditt inlägg ringde en liten klocka nånstans i hjärnkontoret och jag fick leta i bokhyllorna. Och där fanns den - King of the Wind, the story of the Godolphin Arabian, av Marguerite Henry! Dvs berättelsen om Sham, vindens konung, och vilken story! (Fast nu undrar jag allra mest vem Peter Ord var, han som fick den här boken signerad av Marguerite Henry till sin 10-årsdag...) (Se nästa inlägg, jag fick bara ta med en bild i svaret...) Visa bifogad fil 16435

Jag har alltid undrat vad som hände med Agba efter att Sham dog. Hur som så är det en av mina favoritböcker. Henry vann också Newberry för boken så det var fler än vi här som uppskattade den. :up:
 
Just ja, Maria och Prinsenböckerna lästa jag också - icke att förglömma. Är fortfarande svår för skimlar :D. Trots att jag bara har mörka hästar :angel:

/Lizzie
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 142
Senast: hollypolly
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 595
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp