Hästböcker genom tiderna

Jag har läst en hel del hästböcker i mina tidiga år, men de bästa hästböckerna någonsin är ju Klara-böckerna! :love: Jag köpte varenda en av dem och lyckades få min mamma att läsa dem också. Det var hopplöst för mig att försöka städa mitt rum när jag var yngre, för det slutade alltid med att jag läste en Klara-bok istället.
Jag läste faktiskt om dem förra sommaren och skrattade och grät om vartannat. Så bra! :heart
I höstas lyssnade jag på Millan-böckerna av samma författare (trots att jag är "för gammal" nu) och de var också fantastiska.
Älskade också Klara-böckerna och läste om dem x antal gånger - SÅ BRA!
 
Det känns som att man läste det mesta som man fick tag på: De böcker som kom med Pollux-paketen (speciellt fullblodsserien), mammas böcker från Wahlströms Ponnyklubb, Klara-böckerna, Wendy-böckerna . . Jag har inte läst alla, men Ulrika Ekbloms böcker om King of Sunset var också favoriter, speciellt då de utspelade sig i travmiljö. :love:
 
Någon annan som läst Borina den vita hingsten?
Handlar om lippizzanare i wien och en pijkes resa till att bli beridare. Den läste jag flera ggr när jag var 10-11 år
Jag har läst den. När jag gick på mellanstadiet hade vi ett väldigt bra skolbibliotek med typ allt som fanns i Wahlströms serie av lite större böcker (inte de med röda och gröna ryggar i pocket-format) med inriktning på djur. De flesta var gamla och i större format än de i samma serie som såldes i bokhandeln då. Bland dessa fanns Borina. Jag googlade titeln nu. Den är skriven av Marguerite Henry som även skrev bl a Misty-serien, Gyllene Svarten och Sham - vindens konung. Borina var inte en av mina favoriter.

Om jag går vidare till vad jag själv har läst så är det nog det mesta som fanns tillgängligt från 1974 (då jag lärde mig läsa) och 6-7 år framåt. Vissa har fastnat mer i minnet än andra:

Windy-serien av Elyne Mitchell - var den stora favoriten när jag var yngre. Jag gillade att hästarna fungerade som människor och pratade med varandra.

Vildrussen av M-L Rudolfsson - jag gillade ju Vitnos och första gången tyckte jag Vildrussen var rätt läskig. Senare när jag blev lite äldre uppskattade jag den mer och ännu mer när jag insåg att hästarna i den funnits i verkligheten. Tror att den var en av grundstenarna i mitt intresse för både hästens kulturhistoria och stamtavlor. Annars var jag inget fan av den författaren som annars var några av mina bästa vänners favorit. Jag läste allt, men jag tyckte inte att vare sig Maria och Blå Prinsen-serien eller Pysen-serien var speciellt bra.

Svarta hingsten - som jag läste om några delar som vuxen och konstaterade att de höll förvånansvärt bra.

Britta och Silver - måste vara (bland?) de bästa hästböcker som skrivits på svenska för min generation. (Vad som kommit efter har jag ingen aning om.)

Allt av Nan Inger - ok, Britta har lite konkurrens. Allt är ju bra, men jag tror favoriten var Piglet Ek, var god rid!

Silverörnens ridskola-serien av Primrose Cumming - en jättefavorit, framför allt för det humoristiska sättet de är skrivna på.

Jill-serien av Ruby Ferguson - jag gillade engelska hästböcker, för jag fick inblick i en ganska okänd och annorlunda värld. Och Jill är väl ett typexempel på det. Även dessa böcker var skrivna med viss humor som jag tyckte saknades i många svenska hästböcker.

Black Beauty av Anna Sewell - är ju inte en barnbok egentligen och det märks när man läser den oredigerade versionen. Det är kanske inte så känt, men det är faktisk en ikonisk roman som dels var en av de första (jag tror den första, men jag orkar inte kolla källor) där ett djur är huvudperson och har försetts med mänskliga känslor mm, dels bidrog starkt i debatten som skapade den engelska djurskyddslagen.

Flambards-serien av K.M. Peyton - kom lite senare i livet. Jag läste dem på engelska när jag gick i gymnasiet. Jag har aldrig läst om dem men inser nu att det skulle jag verkligen vilja göra. Numera är jag allmänt intresserad av den tidsperioden, något jag inte var då.
 
Det mesta men det jag minns och därmed räknar med är det som tillhörde det bättre är:

Vitnos
Heartland
Robot (möjligt att serien kallades nåt annat men hästen och alla titlar hette något med robot)
Black beauty

Sen var det något om en skimmel tror jag. En flicka som blev mobbad för att hon hade en billig häst eller nåt och hon började ändå kamma hem lite vinster i tävlingar. Möjligt att den hette något i stil med silver. Hade inte förvånat mig ett dugg iom färgen på hästen.

Kollade nu, verkar inte helt omöjligt att det är Britta och silver ?
 
Som riktigt liten läste jag Vitnos och Britta och Silver. Som äldre läste jag allt som fanns typ, men min favorit är och förblir Klara :love:. Jag var ungefär så gammal som Klara när de flesta böckerna kom, så jag växte liksom lite upp med henne. Läser fortfarande om dem någon gång/år och blir helt nostalgisk.
 
Jag har läst den. När jag gick på mellanstadiet hade vi ett väldigt bra skolbibliotek med typ allt som fanns i Wahlströms serie av lite större böcker (inte de med röda och gröna ryggar i pocket-format) med inriktning på djur. De flesta var gamla och i större format än de i samma serie som såldes i bokhandeln då. Bland dessa fanns Borina. Jag googlade titeln nu. Den är skriven av Marguerite Henry som även skrev bl a Misty-serien, Gyllene Svarten och Sham - vindens konung. Borina var inte en av mina favoriter.

Om jag går vidare till vad jag själv har läst så är det nog det mesta som fanns tillgängligt från 1974 (då jag lärde mig läsa) och 6-7 år framåt. Vissa har fastnat mer i minnet än andra:

Windy-serien av Elyne Mitchell - var den stora favoriten när jag var yngre. Jag gillade att hästarna fungerade som människor och pratade med varandra.

Vildrussen av M-L Rudolfsson - jag gillade ju Vitnos och första gången tyckte jag Vildrussen var rätt läskig. Senare när jag blev lite äldre uppskattade jag den mer och ännu mer när jag insåg att hästarna i den funnits i verkligheten. Tror att den var en av grundstenarna i mitt intresse för både hästens kulturhistoria och stamtavlor. Annars var jag inget fan av den författaren som annars var några av mina bästa vänners favorit. Jag läste allt, men jag tyckte inte att vare sig Maria och Blå Prinsen-serien eller Pysen-serien var speciellt bra.

Svarta hingsten - som jag läste om några delar som vuxen och konstaterade att de höll förvånansvärt bra.

Britta och Silver - måste vara (bland?) de bästa hästböcker som skrivits på svenska för min generation. (Vad som kommit efter har jag ingen aning om.)

Allt av Nan Inger - ok, Britta har lite konkurrens. Allt är ju bra, men jag tror favoriten var Piglet Ek, var god rid!

Silverörnens ridskola-serien av Primrose Cumming - en jättefavorit, framför allt för det humoristiska sättet de är skrivna på.

Jill-serien av Ruby Ferguson - jag gillade engelska hästböcker, för jag fick inblick i en ganska okänd och annorlunda värld. Och Jill är väl ett typexempel på det. Även dessa böcker var skrivna med viss humor som jag tyckte saknades i många svenska hästböcker.

Black Beauty av Anna Sewell - är ju inte en barnbok egentligen och det märks när man läser den oredigerade versionen. Det är kanske inte så känt, men det är faktisk en ikonisk roman som dels var en av de första (jag tror den första, men jag orkar inte kolla källor) där ett djur är huvudperson och har försetts med mänskliga känslor mm, dels bidrog starkt i debatten som skapade den engelska djurskyddslagen.

Flambards-serien av K.M. Peyton - kom lite senare i livet. Jag läste dem på engelska när jag gick i gymnasiet. Jag har aldrig läst om dem men inser nu att det skulle jag verkligen vilja göra. Numera är jag allmänt intresserad av den tidsperioden, något jag inte var då.
Svarta Hingsten tänkte jag nog läsa högt för barnet i sommar!
Funderar på Jill också efter det. Jill brukar jag läsa om någon gång vartannat år och de är alltid underbara.

Jag gillar riktigt gamla hästböcker, inte 70-tal utan 50-tal helst. Men jag hittar inte så många, loppis. Det är så roligt att läsa om en annan ridstil och en annan tid med hästar. (jag har missat Britta och Silver o co, Vitnos försökte jag läsa högt men de var lite sega som högläsning.).

Pappa hade en när han var liten Ryttare: Tommy Nilsson, jättebra :D han är lärling på galoppbanan och de löser mysterier med betting.

Jag hittade en av de där deckarna i ts på biblioteket och bokade, den andra får jag leta efter.
 
Senast ändrad:
Jag läste också allt - precis ALLT! - med hästtema. Men de som stod över alla de andra var Britta och Silver-böckerna och så allt av Nan Inger. Hennes böcker om Piglet och Dunet var magiska, liksom den fantastiska Ridsommar på Västanås!! Den sista har jag läst om även i vuxen ålder, med jämna mellanrum, och visst ser jag den med andra ögon idag och läser sådant som knappast skulle skrivits på det sättet idag, men den är fortfarande helt outstanding.

I vuxen ålder har jag också läst Pia Hagmars ungdomsböcker om hästar, och Lin Hallbergs, Malin Erikssons och Katja Timgrens, och jag tycker kvalite´n på dagens hästböcker är riktigt riktigt hög! Jag är glad att jag har en ursäkt att läsa ungdomsböcker idag för det är väldigt trevligt! :)

Älskar också Nan Inger, läste för inte så länge sedan om några av hennes andra böcker som på många sätt är ännu bättre. Önskas Köpa: Litet Sto - som hör till Ridsommar på Västanås. Rosettjakten, Ponnyallsvenskan, Buttan och Mankan. De var 'riktiga' böcker på ett helt annat sätt än de flesta andra. '

Sedan älskar jag Peytons Flambards serie men också de om Filur (Fly By Night) och de som utspelar sig i samma värld, The Team (kommer inte ihåg av den heter på svenska) men även de som inte har något med hästar att göra, som när Ruth växer upp och förälskar sig i en strulig kille som är musikaliskt begåvad och en där en annan av huvudfigurerna blir kidnappad. De underbara Who Sir? Me Sir? När en comprehensive skola (i en av de fattigare områdena) utmanar en finare skola på femkamp. Det finns en nästan lika bra uppföljare när de åker till alperna.

Det är alla böcker där det är små triumfer och inte slutar med att flickan på hästen alla dömer ut vinner den stora tävlingen. Särskilt Ponnyallsvenskan minns jag med värme eftersom det fångade tonen så rätt bland ponnyryttare som tävlade i de mindre klasserna inte på SM eller EM. Försökt hitta den igen men den verkar nästan omöjlig att få tag på.
 
@Badger - har du kollat på Bokbörsen? Jag har nyss upptäckt den sidan. Det tycks vara en söktjänst där även många små "källarantikvariat" är med. Jag handlar facklitteratur där. Vissa titlar som är svåra att hitta/dyra på vanliga antikvariat finns hyfsat ofta på Bokbörsen för priser under en hundring. Men där finns alla möjliga genrer. Även hästböcker. För att ta några exempel: Jill 20-70 kr, Silverörnen 25 kr, första delen av Flambards (på svenska) 30 kr. Frakten är väl hög, nästan alltid 55 kr. Men det finns mycket och ibland kan man hitta flera böcker i ett paket och då behöver frakten inte vara högre än för en.
 
@Badger - har du kollat på Bokbörsen? Jag har nyss upptäckt den sidan. Det tycks vara en söktjänst där även många små "källarantikvariat" är med. Jag handlar facklitteratur där. Vissa titlar som är svåra att hitta/dyra på vanliga antikvariat finns hyfsat ofta på Bokbörsen för priser under en hundring. Men där finns alla möjliga genrer. Även hästböcker. För att ta några exempel: Jill 20-70 kr, Silverörnen 25 kr, första delen av Flambards (på svenska) 30 kr. Frakten är väl hög, nästan alltid 55 kr. Men det finns mycket och ibland kan man hitta flera böcker i ett paket och då behöver frakten inte vara högre än för en.
Kul! Nej jag hade inte tänkt på det. Däremot har jag köpt fackbok där jag med, L Lithanders Dressyrridning och hoppning :D 1949, tyvärr fick jag en nyutgåva, och hade otur, dyr var den, gillar gamla ridfackböcker också.

(Den enda av två böcker som Dag Nätterqvist har nämnt som värda att läsa :D den andra var Museler, den har jag tyvärr med nya bilder, ett elände, då vet man ju inte exakt vilka foton han skulle valt, men den är faktiskt jättebra. Dressyrridning och hoppning har inte varit lika rafflande hittills direkt.)
 
Ni vet att alla Svarta Hingsten och många Margurite Henry böckerna finns som eböcker på engelska numera? Av Henry är nog Mustang min favorit men även böckerna om Misty.

Logan Forsters Ökenstormen med uppföljare är helt fantastiska men mycket svåra att hitta. De är så mycket mer än hästböcker utan också om kultur och socioekonomiska förhållanden, ras och fördomar.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Typ alla polluxböcker, klara, Cilla och Pontus (tror jag de heter) om en vit ridskoleponny som flickan sköter, stall silversko (eller något sådant), vitnos, windy, black beauty, svarta hingsten.
 
Ni vet att alla Svarta Hingsten och många Margurite Henry böckerna finns som eböcker på engelska numera? Av Henry är nog Mustang min favorit men även böckerna om Misty.

Logan Forsters Ökenstormen med uppföljare är helt fantastiska men mycket svåra att hitta. De är så mycket mer än hästböcker utan också om kultur och socioekonomiska förhållanden, ras och fördomar.

Det finns flera ex av Ökenstormen på Bokbörsen just, men ingen av de senare delarna.

Jag minns inte vad den andra, som handlar om hingsten Victorious (?) hette? Men sen är det väl Timurlenk och Hämnden?
 
Svarta Hingsten!!
Britta och Silver
Darkling
En bok som handlade om ett arabiskt fullblodssto som föddes i öknen och sen såldes till England och fick en åsnekompis som hette Telefon. Tror jag läste minst 2 böcker i serien. Kommer inte ihåg vad den hette men den var uppkallad efter stoets namn.
Black beauty

En massa andra som jag glömt bort men jag läste allt jag kom över!!
 
Det finns flera ex av Ökenstormen på Bokbörsen just, men ingen av de senare delarna.

Jag minns inte vad den andra, som handlar om hingsten Victorious (?) hette? Men sen är det väl Timurlenk och Hämnden?

Stämmer, plus en bok som heter Det Svåra Loppet men som jag inte tror hörde till den serien. Men de ska egentligen läsas på engelska för att få ut allt av dem - jag föredrar att läsa på originalspråket. Mountain Stallion heter den om Victorious och jag vet att den finns översatt till svenska men kommer inte ihåg vad den heter och som sagt i princip omöjlig att få tag på om du inte vill betala en mindre förmögenhet på ebay eller amazon.

Pullein-Thompson systrarnas böcker minns jag också med stor värme särskilt den som är lite mer 'modern' med en indisk pojke, Hanif, som numera heter Harry och har en otroligt energisk, sportig engelsk styvfar som köper en riktigt bra ponny till honom som är för svår och gör vad som helst för att Hanif ska bli samma sportiga engelsman. I en av de senare böckerna flyttar två att ponnyklubbens medlemmar ihop och hur svårt det är att plötsligt bli en ny familj.
 
En bok som handlade om ett arabiskt fullblodssto som föddes i öknen och sen såldes till England och fick en åsnekompis som hette Telefon. Tror jag läste minst 2 böcker i serien. Kommer inte ihåg vad den hette men den var uppkallad efter stoets namn.

Melka och Melka i England. Två av mina favoriter och jag har fortfarande kvar dem någonstans.

Darkling är också av Peyton.
 
Vitnos-böckerna och Amanda lär sig rida (tror jag den hette) var mina första böcker på temat häst.

Britta och silver-serien
Fullblodsserien från pollux
Black beauty
Svarta hingsten

Slukade böcker som barn och var med i pollux så har läst mycket därifrån, men de ovan nämnda har jag mest minne av att jag läste och gillade.
Eftersom jag läste tidningen penny så läste jag även böckerna om Wendy.
 
@MJLee - googlade. Den heter Hingsten från bergen.

Jag föredrar också originalspråk från sena tonåren, men som tio år-ish på 70-talet i en småländsk småstad var det långt utanför mina kunskaper att läsa böcker på engelska.

Men den första bok jag läste på engelska var faktiskt en hästbok:

31DGJrKmzLL._BO1,204,203,200_.jpg


Vi köpte den på en semester i London 1976. När jag väl kunde läsa den var jag "för stor" för den (det var jag nog nästan när den inhandlades, vilket jag tror var på Hamleys) men jag minns ändå att det var fascinerande att kunna ta sig igenom boken!
 
Just det två andra, Haki shetlandsponnyn och legendariska Noel Strathfields (Balettskorna bla) Circus om två syskon som hamnar hos sin morbror som är cirkusartist.

Haki kan man låna på https://openlibrary.org/ dålig formattering eftersom det är PDF från början och jag brukar låna hem dem som epub men kan definitivt läsas. Har hittat en del gamla och svåra böcker att hitta där. Helt gratis också.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 983
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 595
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp