Hästbus barnsäkrar stallen

Gammeln

Trådstartare
Varje år dödas 3 personer i hästolyckor och 13 000 personer skadas i samband med hästar o ridning. Regeringen har överlämnat en handlingsplan till riksdagen för åtgärder inom hästsektorn. Ett steg i den riktningen har arbetsgruppen Hästbus inom LRF´s barnsäkerhetsarbete tagit. Hästbus kommer att koncentrera sitt arbete mot hästgårdarna medans Ridsportförbundet arbetar med säkerheten i ridhusen och stallar som är anslutna till förbundet. Hästar är levande varelser och man måste lära sig deras krav och beteenden. Då hästen fanns i jordbruket hade man kunskapen på gårdarna men den försvan vartefter som traktorerna tog över hästens arbete. Barnfamiljer som idag flyttar ut på landet har ofta ingen erfarenhet av hästar. Hämtat ur veckans nya LAND-tidning.

Så nu ni ettriga små glin är det slutbusat i stallarna, hästen egna hem :devil:......Hästbus kommer ut och tar tag i er :bow:

Förslag till skrittmaskin för barn: Skaffa en stadig torkvinda. Sätt fast barnet i en sele i en arm. Häng en tablettask i armen framför. Så kan de springa där medan du rider :D

Jättebra initiativ!! DEt är ju ofta så att barn är i stall utan vuxens närvaro så då är det verkligen viktigt att delär sig att vara försiktiga. DEt märktes de somrar jag jobbade på ridläger att många barn inte hade speciellt stor koll alls. Framförallt de med egen häst som inte red på ridskola slarvade fruktansvärt med säkerheten i hästhanteringen. De som är uppfödda på ridskola tycker jag oftare har ett bättre ordningssinne och respekt för regler.

Men det är inte så himla lätt det där med barn i stall för vilka krav ska man ha på små barn egentligen? Bäst är väl att någon vuxen finns med hela tiden.

På tiden att folk får upp ögonen på riskerna vid hästhantering. Tycker personligen att någon vuxen alltid ska finnas med när barnen är i stallet. Tyvärr får alldeles för få barn lära sig att umgås med djuren på rätt nivå. (det är ju så skönt när de små kräken är i stallet och inte stör mamma och pappas egna fritid :angel:) Stor tistel till de föräldrar som inte tar sitt ansvar och sedan gärna skyller på elaka hästar när lilla älsklingen blir trampad på tån :mad: :mad:

Och de kan ju börja med att dra sadeln två dm bakåt el skaffa en ny (syftar på bilden som illustrerar artikeln).

Jag är lite rädd för att vissa elementära saker kommer att glömmas bort i arbetet med Hästbus. Annars är det ett väldigt bra initiativ.

hahaha

det där GJORDE faktiskt min tränare! :rofl:

hon satte sina barn i såna där hoppgungsaker, som sattes fast i skrittmaskinen. så hoppade dom runt där ÖVERLYCKLIGA medans hon kunde jobba ostört! :D

Äntligen! Samtidigt kan de väl passa på att utbilda alla föräldrar som ränner med sina funktionshindrade barn/vuxna på handikappridning? Många av de föräldrar/ledsagare som jag mött innom handikappridningen är så outbildade och rädda. Detta trots att ryttarna har begåvningsmässiga handikapp och svårt att själva förstå vad som är rätt och fel p.g.a. sina handikapp. Dessa föräldrar och ryttare är lika farliga som busande barn anser jag. Ingen vet något. Själv har jag altid hästkunnigassistent med mig... Det är en trygghet för alla!

:D.......men det är ju lysande, du har ju löst dagisplatsproblemet. Med detta förslag kan vi ju spara otroligt med pengar inom barnomsorgen, endast en person behövs ju som sköter skrittmaskinen, dessutom slipper ju barnen alla mögliga lokaler och de får även vara ute i friska luften.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka