Hästen behöver få springa – annars försvagas skelettet

Det är ingen bra idé att packa in hästen i bomull om du vill att den ska hålla på lång sikt. Det har en amerikansk forskare kommit fram till genom att jämföra hur hästens benmassa och benstyrka påverkas av att stå på box respektive att gå i hage.

Står ju dock fortfarande "Hästen behöver få möjlighet att springa på egen hand, eller åtminstone under träning för att bevara och öka benmassan. Annars minskar den och skelettet försvagas.".

Så tror tyvärr inte denna forskning kommer få folk som har hästarna mycket på box och i små hagar att ändra sin syn på sin hästhållning. Dem kommer säga att deras hästar får springa under träning och sedan är allt bra enligt dem...
Jag korrigerade bara din inte fullt analyserade slutsats av det första du citerat från artikeln. Iom citatet togs ur sitt sammanhang så blev det väldigt fel.

Jag är tyvärr fullt medveten om att folk läser in och tolkar hejvilt till sin egen fördel men det var inte det mitt svar sa något om.

Jag korrigerade bara din inte fullt analyserade slutsats av det första du citerat från artikeln. Iom citatet togs ur sitt sammanhang så blev det väldigt fel.

Jag är tyvärr fullt medveten om att folk läser in och tolkar hejvilt till sin egen fördel men det var inte det mitt svar sa något om.
Jag skrev ett "?" eftersom jag tyckte texten var konstigt formulerad. Det borde stå att alla hästar i studien blev starkare, det vill säga muskler, senor och hjärta, men hästarna som stod på box fick svagare skelett.

Som det är skrivet nu så pratar dem antingen enbart om att boxhästarna blev starkare, det vill säga muskler, senor och hjärta, medan skelettet blev svagare, eller att alla hästar i studien oavsett box/lösdrift blev starkare, det vill säga muskler, senor och hjärta, medan skelettet blev svagare på alla hästar i studien.

Om man läser den riktiga studien framgår det dock tydligare, men i hippsons artikel är det väldigt otydligt när det kommer till just det stycket.

Detta låter oerhört märkligt och inget jag minns att jag stött på. I de fall då man velat ha täcke på hästen (oavsett väder) har det varit pga tävling eller vuxna med noll tid egentligen som tänker att de sparar tid på att slippa borsta.
Ingen ponnyunge jag stött på har vetat ha sin ponny i en liten ruta utan då har det varit föräldrarna som legat bakom detta.
Det finns väl alla sorters människor som har häst så oerhört märkligt är kanske att ta i?

Detta låter oerhört märkligt och inget jag minns att jag stött på. I de fall då man velat ha täcke på hästen (oavsett väder) har det varit pga tävling eller vuxna med noll tid egentligen som tänker att de sparar tid på att slippa borsta.
Ingen ponnyunge jag stött på har vetat ha sin ponny i en liten ruta utan då har det varit föräldrarna som legat bakom detta.

Det är tyvärr inte oerhört märkligt även om det borde vara det.

Det värsta är ju att många ponnyungar och ungdomar vill att deras hästar ska stå i små grusrutor så dom inte blir leriga O_o
När jag hade häst var det två äldre som ville ha sina 4 hästar i egen hage till varje häst, dom skulle vara platta och små med. Fanns en enorm skogshage i stallet, svinbra tyckte jag. Livsfarlig tyckte dom. Täckte på så dom skulle slippa rykta...
(Man skulle även alltid rida i paddocken, och vi som red ut var dumma i huvudet typ, dom försökte övertala oss om att vi iaf skulle börja rida i paddocken, innan vi red ut, så att vi skulle kunna se i underlaget om våra hästar rörde sig rent, eller nåt sånt)
😅

Då har du och jag olika erfarenheter, jag har träffat många hela och friska både PRE och lusitano.
Verkligen. Av dem jag känner ink mig själv har det varit mindre tur.
Eftersom inlägget handlade om rörelse och vad box bidrog med så tog jag iberisk häst som ett exempel på hästar som oftast är uppväxta på box eller efter könsmogna ställs på box.
Inget unikt så fungerar det i Spanien.
Kanske din erfarenhet varit att hästarna varit uppväxta här eller ett annat land med utevistelse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 021
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 355
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka