Hästen gnisslar tänder??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 721
E

Emma

Vet inte om någon har detta problemet och vet vad göra? Kompisens häst gnisslar tänder under ridningen....jag har hört det både i skritt och trav och han gnisslar verkligen ordentligt, när han väl startat fortsätter han hela ridturen. Hon har nu provat att rida:confused på pessoa, pelham och vanligt tvådelat, spelar ingen roll vilket han går på.... lika mycket och ofta med alla. Någon som har tips på hur man får honom att sluta?? :confused:
Kan ju inte vara bra för hästen??

Sv: Hästen gnisslar tänder??

googlade lite, det jag kom fram till är att det står mkt skit på internet! Stoppa inte grus i munnen på hästen (vilket verkar vara ett vanligt råd, underligt nog). Från ett examensarbete om häst kommer detta " Allmänna tecken på smärta är rastlöshet och oro, att den står still med sänkt huvud, har stel ansträngd mimik, nedsatt eller upphörd aptit, dilaterade pupiller
och att den gnisslar tänder"
(sök på smärta hos djur). Obs! Alla dessa tecken behöver inte förekomma samtidigt! Mina egna erfarenheter är att ja, enda gången jag har hört det är av hästar med smärta. Kolla upp hästen, om det inte är gjort.

Att jag bara hittar (annat än forumtrådar, där ser man att det tydligen är vanligt med tandagnisslan) och har erfarenhet av att det oftast sker vid smärta, utesluter ju inte att det kan finnas hästar som gör det ändå, av vana, kanske tidigare smärta eller bara för att. Finns ju människor som gör det också, ofta gör man det då mer när man är spänd.

Hur gammal är hästen? Har den alltid gjort så?

Mitt sto som nu är 3 började gnissla tänder redan som föl. Hon gnisslar när hon är otålig och därmed stressad, t ex när hon får vänta i stallet på att utsläppt. Nu har jag ridit henne i ett halvår och hon älskar att bli riden. Hon gnisslar med andra ord aldrig när jag rider henne, men hon kan fortfarande gnissla ibland om hon är otålig över ngt. Så ...skulle hon börja gnissla när jag rider kommer jag att fundera noga över vad som stressar henne och försöka göra ngt åt detta ... Vad vill jag säga med detta. Jo, gnisslandet kommer antagligen av stress ( smärta är ju nära förknippade med stress) och det man måste göra är helt enkelt att hitta det som stressar hästen och försöka ta bort detta.

Tack för svar =) detta var vad jag själv kommit fram till..... ville bara veta om det var någon som haft häst utan problem som gnisslade tänder.....

Hästen det gäller är en travare på ca 7år med en gammal skada, vilket har lett till en hovbroskförbening grad 2. Kompisen köpte honom med vetskapen att skadan fanns =( När jag hoppade upp första gången sa jag till henne att han inte känns fräsch (ett varmblod ska inte vara skänkeldöd och seg). Inte direkt halt men känns inte ok.

Personligen skulle jag om det var min häst göra en hältutredning och kanske ta några plåtar för att kolla så att graden ej ökat..... och fått ett utlåtande om vad hästen klarar ridmässigt.....

För mig är det självklart att något är fel =(

Förutom det uppenbara, att hästen inte mår bra, så är risken att tänderna blir förstörda.
Min numera änglahäst gnisslade tänder, förmodligen i ett försök att bli av med den (nerv)smärta hon hade i huvudet och ansiktet. Hennes tänder blev helt utnötta, de var som babyhud enligt veterinären. Hon kunde inte tillgodgöra så något alls som inte var som soppa :(
Min häst hade många symptom och var mycket sjuk så efter drygt ett och ett halvt års kämpande fick jag ta bort henne. Men det är dyrt att föda en häst på enbart lucern och betfor så din vän borde om inte annat för det se till att hästen kommer under behandling.

Troligtvis har du ju fått svar på vad du ville veta :p Tror också att det skulle kunna bero på smärta av ngt slag. Hade det däremot varit en unghäst hade jag nog sett annorlunda på det från början. Hade en unghäst på inridning under skoltiden. Han gnisslade tänder jättemkt i början av träningen, men efterhand som han förstod vad man ville så slutade det helt. Dock kom det tillbaka varje gång man introducerade ngt nytt, men försvann så fort han förstod. Riktigt rolig häst i övrigt också :D

/Jenny

Antagligen har hästen ont eller är stressad över något. Men eftersom du beskriver den som slö och skänkeldöv är väl det mest troliga smärta eller annat obehag.

Vårat gammelsto kan gnissla tänder ibland. Det är när man är iväg på träning och det är ponnyer med. Hon hatar små ponnyer, och kommer de för nära går hon och spänner sig och gnisslar tänder. Men det är kanske max tre gånger på ett helt pass, och ponnyryttarna brukar lära sig rätt fort att inte rida nära surtanten då hon ser rätt farlig ut då.
Så hon gnisslar väl tänder för att hon ogillar situationen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 073
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka