Hästen i utebox: täcke på natten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare RosenMedTaggar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 628
R

RosenMedTaggar

Hästen kommer snart, och ska då stå i utebox. Tidigare har hon stått i ett vanligt stall där det väl inte är alltför varmt kan jag tänka mig. Hon är oklippt (fullblod med kort päls) och har regntäcke eller är naken när hon är ute på dagarna.

Vilket täcke är lämpligt att ha på henne nattetid? Ett termotäcke borde väl bli lite väl varmt.. Det är ju ändå bara några få minusgrader på nätterna. Ska vi ha ulltäcke eller fleecetäcke på henne då?

Sv: Hästen i utebox: täcke på natten?

Är du verkligen säker på att hon behöver ha täcke på sig?
Även fast hon står i utebox så är hon ju skyddad mot både nederbörd och blåst och om hon står på en tjockbädd och du i stället ger en ordentlig grovfoder giva på kvällen när hon står inne alt. helst av allt fri tillgång så håller hon antagligen värmen bra ändå.

Skulle hon mot förmodan frysa skulle jag rekommendera något tunnare täcke. Vilket kan man ju diskutera. Fleece blir lätt lite statiskt och står hon på spån är det väldigt opraktiskt. Ylle är ganska varmt... Dock tvivlar jag på att hon behöver ha täcke överhuvudtaget om du ger mycket foder osv . (läs ovan )

Jag, personligen, tycker det är alldeles för tidigt att ta av täcket på natten. Framförallt eftersom hon ska stå i utebox. Jag hade satt på ett bomullstäcke eller något stalltäcke men Liiiite foder. ;)

Är det ny häst? :)

MItt fbl var van att stå i varmstall på nätterna, med tjockt thermotäcke. Enligt mig var hon brutalt övertäckad och skulle ha stått naken nattetid i det stallet. Full päls hade hon med, och hon sätter ordentligt med päls, och tjock sådan (jag fick klippa henne, hon blev så kopiöst varm vid arbete).

Hon är INTE den frusna typen, jag täckade ner henne ganska kraftigt när hon kom (och jag har kallstall med). Dock märkte jag att även om det ska extremt mkt till för hon ska skaka/frysa synligt, så fick hon känningar i ryggen om hon blev för kall.

Hursom, nu är det ca -5 på nätterna här, och samma temp i stallet men lä och nederbördsfritt. Mina hästar, inkl fullblodet som då är klippt och kooortklippt, har fleecefodrade regntäcken på sig nattetid, vilket är alldeles lagom. (Skulle såklart gå bra med ett fleece eller ull med, men jag har spån och det fastnar så mkt, dessutom vill mamma som hjälper mig när jag jobbar natt slippa byta täcken).

Så jag skulle lägga på ett motsvarande ull eller fleece, och kolla om det blir lagom eller för varmt (för kallt är jag ganska säker på att det inte blir)

Bomullstäcken kyler. :D

Håller i övrigt med Alexandra W. Starta light med täcken av den typen, och chansen är att du kan ta av även dessa, men då har du iallafall känt dig fram med ngt som värmer vettigt, andas bra, och samtidigt inte övertäckat.

jag skulle haft ett med 100 - 200 grams fyllning, då de iallafall här nästan blir nån minusgrad på nätterna :smirk:

jag skulle haft ett med 100 - 200 grams fyllning, då de iallafall här nästan blir nån minusgrad på nätterna :smirk:

Herrejisses, 200 gram blir till och med för varmt för frusna valacken nu på nätterna (minus 5 som sagt men vindstilla och lä)

100 gram däremot motsvarar ungefär det fleecefodrade regn de har.

Men less is more gäller verkligen den här perioden..

Ett vanligt stalltäcke hade väll funkat bra? :)

Jag hade lagt på ett tunt täcke nattetid, de flesta fullblod är känsliga och att bli stel och kall på rygg och länd är ju ingen höjdare för hästen.

Ja, det är min första häst :)

jag personligen skulle ha täcke på.

men jag är jag.

mina hästar går fortfarande med 2 täcken på sig, stall täcke och ute täcke. :D

jag skulle ta bara ett fleece eftersom hon inte är klippt. :crazy: ;)

Jag skulle nog satsat på ett 100/150 grams thermotäcke, mycket smidigare än fleece.

Innan du rekommenderar det bör du veta att ett fleecetäcke har typ 0 isoleringsförmåga - det är effektivare att ge mer grovfoder.

Å andra sidan är det säkert tillräckligt med 0 isoleringsförmåga så länge hästen är torr och står i lä.

Hur menar du nu?
du och jag brukar ju vara överrens runt täckesfrågor, men nu förstår jag inte. självklart isolerar fleece! har du själv haft en fleecejacka på dig? mina fleecefodrade utetäcken isolerar till 200% säkerhet , i jämförelse med ett ofodrat regntäcke osv. det är bara att stoppa in handen - inklusive under ett stallfleecetäcke.

Njae, jag minns inte källan men isoleringsförmågan i fleece är dålig. Ska du ha ett täcke för att inte hästen ska bli kall hjälper det föga, som svettäcke fungerar det utmärkt däremot. Ull är bättre.

Hm. Håller med om att bara fleece är oerhört poröst och som du säger - utmärkt som svett täcke som sagt, så det stödjer ju resten av det du säger.
däremot så undrar jag om det inte kan vara så att under ett annat material, dvs i ett lager som har ett mer isolerande tunnare utanförskal, så värmer det utmärkt. det borde vara logiskt både i fråga om mänskligt användande, samt det jag märkt av som sagt fleecefodrade utetäcken, där man har ett material utanför som väl isolerar in fleecens värme ytterligare. :idea:

Håller förstås med om att jmf med ylle så är fleecens värmeförmåga en blekhet i jämförelse. men jag tycker nog att under de förhållanden som TS beskriver, dvs hon letar efter ngt moderat alternativ på en oklippt häst, - nog är det så att du får en VISS värme av fleece och att det därmed helt klart kan vara ett som sagt - moderat alternativ.

Senast ändrad:

Mmm, jag vet faktiskt inte. Jag skulle inte välja fleece till en häst för att den skulle hålla sig varm iaf. Ull är ju bra men billigare ulltäcken brukar gå sönder och de är svåra att tvätta.

Med tanke på komfortzonen känns det lite overkill att dela upp täcken i isoleringsförmåga och gram som vi gör.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 286
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka