Hästen ner i form | Öppna o. Sluta

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare piupau^^
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 138
P

piupau^^

Hej. :) Nu kännä ja mig dåli här mn hur skall ja få ner min häst i form. Hon är lång, o. endast grundutbildad. Jag har aldrig "lärt" mig hur man får hästen ner i form mn ja vet grunden; håll kontakten i yttertygel. Några bra tips, om hur mna får hästen ner i form ??? Ja, ja rider för en tränare varannan vecka DOCK så är vi flera på en lektion ...

O. sen tips på hur man lär sig öppnor o. slutor ?? Har aldrig lärt mig de mn de hörs att vara ganska bra för hästen :) ... Hjälp ?

Sv: Hästen ner i form | Öppna o. Sluta

Hej. :) Nu kännä ja mig dåli här mn hur skall ja få ner min häst i form. Hon är lång, o. endast grundutbildad. Jag har aldrig "lärt" mig hur man får hästen ner i form mn ja vet grunden; håll kontakten i yttertygel. Några bra tips, om hur mna får hästen ner i form ??? Ja, ja rider för en tränare varannan vecka DOCK så är vi flera på en lektion ...

O. sen tips på hur man lär sig öppnor o. slutor ?? Har aldrig lärt mig de mn de hörs att vara ganska bra för hästen :) ... Hjälp ?

Det är ingentligen ganska meningslöst att rida öppna och sluta innan du har hästen i en bra form.. Framförallt slutan men även öppnan verkar samlande på hästen nämligen.

För att rida hästen i form krävs samverkan mellan dina hjälper. Man brukar säga att man ska rida med diagonala hjälper, dvs inner skänkel till yttertygel och vice versa.
Grunden för att hästen ska gå i form/gå på tygeln är att den jobbar aktivt med bakbenen eftersom att form betyder att hästen bär sig, och bär sig gör den med bakbenen.
När hästen går med aktivitet bakifrån fångar man upp det i handen genom halvhalter, ställning och böjning. Men det är lättare sagt än gjort det!:angel:

Det bästa är om du försöker rida fler lektioner tills du börjar få kläm på det hela!

Lycka till!

jag tycker att det finns fördlar med att du lär dig at rida öppna o sluta, då det ine eart har samlande inverkan utan även en lösgörande.

använd sök funktionen på forumet. det har funnits mängder av trådar om detta.

att rida hästen på tygeln handlar om att driva in hästen i handen. finns säkert folk somkan förklara bättre.

Visserligen kan det vara bra att lära sig rida öppna och sluta men det är ingen större vits om hästen inte befinner sig mellan skänkel och hand eftersom att det då knappt går att få en korrekt böjning i bålen. Åtminstone kan inte jag rida en bra öppna eller sluta om hästen inte är lösgjord... I ridhandboken står det att skänkelvikning inte tillhör skolorna eftersom att den inte kräver samling - skolorna kräver samling. Vid inlärning hos hästen kan man rida i arbetstempo för att få fram schvunget..

I öppna ska hästen gå på tre spår, dvs det inre frambenet på ett, diagonala benparet ytter fram och inner bak på ett och yttre bak på ett. För att lyckas med detta ska hästen vara böjd i bålen och ställd i nacken, ifrån rörelsens riktning. När du böjer hästen i bålen är det viktigt att innerskänkeln ligger kvar strax bakom sadelgjorden. Drar du bak den ber du hästen flytta bakdelen vilket ju då blir en skänkelvikning. Ytterskänkeln ska dock vara tillbakadragen för att hindra det yttre bakbenet från att falla ut.

I slutan ska hästen också befinna sig på tre spår fast denna gång är det det yttre frambenet som har en egen linje, diagonala benparet inner fram och ytter bak går på samma spår och inner bak på ett eget. Fortfarande ska hästen vara ställd i nacken och böjd i bålen fast denna gång i rörelsens riktning. Skänkelläget ska vara detsamma som i öppnan, dvs innerskänkeln strax bakom sadelgjorden och ytterskänkeln något tillbakadragen.

Förebyggande övningar brukar vara "bogen in" och "tagen bakdel". Det är nästan samma sak som ovan, skillnaden är att det är mycket mindre böjning och det är tillåtet att hästen går på fyra spår, dvs mindre tvärning.

Vet inte om du förstog nått.. vill du förstå bättre är ett tips att vända sig till böcker! Där brukar det vara väl beskrivet med både bilder och text!

Lycka till!:bump:

Tack fö alla svaar :D Vi jobbade faktist (tror ja :P ) me de hä förra lektionen

Hästen ska inte NER i form den ska UPP i form.
Ta hjälp av en duktig tränare som kan förklara för dig och visa för dig hur du ska rida hästen i praktiken. Det är inget man lär sig i en handvändning och inget man lär sig över ett internetforum

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 721
Senast: Emuliiaa
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 213
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner