Hästen rädd eller modig om den lyder?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 628
B

black pearl

Var det någon som såg det intressanta programmet "Smarta djur" igår ( to,
SV2 kl:18.00)?

Det handlade om en polishäst i Los Angeles som gjorde en hjälteinsats. Då ett upplopp urartade och några fotpoliser blev omringade av en mobb så behöll just denna hästen sitt lugn, de andra hästarna blev oroliga och ville helst fly men tittade på den lugne som även var ledarhäst i hagen i vanliga fall och följde honom. Därför kunde hela polishäststyrkan bana sig väg in i den galna folkmassan och rädda de nödställda.

En hästpsykolog tyckte det var ett intressant fenomen att studera vidare och utförde en del tester. Där olika hästar fick ta sig förbi olika skrämselhinder. Paraplyer osv. På både häst och ryttare satt elektroder som kollade individernas puls. Några hästar krånglade och ville inte gå förbi medans andra gick liksom oberörde förbi. Det märkliga vara att de som krånglade inte höjde sin puls speciellt mycket alls medans de som utstrålade säkerhet och lugn ökade pulsen oerhört mycket från 35 till140!

Hästpsykologen gjorde även samma test på polishästarna som varit med om upploppet och kom fram till samma sak. Den som var lugnast och stabilast på ytan var hjältehästen som räddat fotpoliserna och de övriga som var mer nerviga och taktade tittade hela tiden på sin ledare. Men på insidan såg det annorlunda ut, pulsen skenade i princip på den lugne!

Hästpsykologen menade att samspel, förtroende och trygghet mellan häst och ryttare naturligtvis också spelade stor roll. Men framhöll just denna häst som en äkta modig hjälte med ansvar.:love: Han visste att han var tvungen att fixa läget trots att han var rädd. De andra hade inte tänkt göra det men då de väl såg honom ta täten följde de efter då de litade på sin ledares omdöme.

Ett referat av handlingen och naturligtvis framhölls mycket annat också men oerhört intressant tycker jag. :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen rädd eller modig om den lyder?

Jätteintressant, önskar att jag hade sett programet.
Undrar om det går i repris ?

Har funderat mycket i dessa banorna själv.

Har själv en äldre gentleman som alltid ställer upp och gör det man ber om, alla tycker han är en klippa.
Dock kan ha frysa till och stå helt stilla om han blir rädd. Vid sådana tillfälle kan du höra pulsen rejält. Det slår högt vill jag lova...
Men aldrig att han skulle "flippa ut" och han går genom eld och vatten om du ber honom :)

Sedan har jag en annan ( yngre sto ) som "flippar ut" men aldrig att du skulle höra eller se hennes puls sådär som på herrn.
Hon lever mera ut sin rädsla och sedan är det bra efter en stund.

Angående rubriken Rädd eller modig om den lyder ??

Den är svår att svara på.

Min herre är den som lyder, men han är ju fortfarande rädd !! Tror nog att han hade sprungit från det farliga om inte han haft en människa med sig.
Han är den som är mest vaksam i hagen och har koll på allting.

Stoet däremot som flippar ut, hon kan bli rädd en stund och sedan går hon självmant fram och kollar det " farliga "

Vem är modigast, han som följer med till det hemska fast pulsen slår i hundra ?? Eller den andra som flyr lite, snabbt lägger ner nervositeten och sedan själv på eget bevåg kollar av hemskheten ??

Det visas i repris den 25/11 i TV2. Tror även man kan hitta programmet på www.svt.se . Ja visst är de fantastiska dessa djur. De menade även på att de lär sig enormt snabbt samt kommer i håg på samma sätt som elefanter. Så trots att hjärnan inte är så stor anses de intelligenta. Men det där med hjärnans storlek kan ju säkert missvisa tänker man på datachips så har ju den utv. visat att storleken inte har någon betydelse:p

Hästpsykologen menade att om hästen gör något trots att den är väldigt rädd så visar det på äkta mod.

:bump:puttar lite. Är det ingen annan som sett programmet?:bump:

Jo, jag såg slutet på programmet och ska banda reprisen. Tyckte det var förvånande att de märkbart rädda hästarna inte fick så stor pulsökning - men de gav väl helt enkelt uttryck åt sitt obehag på annat sätt. Hade heller inte gissat att de till synes lugna hästarna skulle reagera så där väldigt starkt i sitt inre som de gjorde i försöket med paraplyet (men vid upplopp och raketsmällare kan jag förstå att adrenalinet pumpar och pulsen går upp hos både hästar och ryttare).

Det är väl inget att vara modig om man inte är rädd!

Sagt av Nalle Puh, tro jag.

Är man rädd och gör något trots det är man modig. Är man inte rädd är man bara orädd. Tycker jag.

:bow: till hästen hursomhelst.

Precis! Det modiga består i att göra det trots att man är skiträdd. Han visste att de andra skulle följa och såg förmodligen sitt ansvar trots rädsla. De som konstrar har redan bestämt sig för att inte försöka ens, såvida de inte blir själva kvar och lämnade av de andra.

Det finns ju olika ledartyper bland hästarna, dels de som ska bestämma med aggressivitet som alla i flocken är rädda för. Om något händer springer alla åt olika håll. Sedan finns det de som leder med värme och trygghet som alla gillar och vill vara nära. Om något händer så kommer alla springande till den ledarhästen (har jag läst någonstans men också sett). Denna tillhör förmodligen den sista varianten av ledare.

Om ni inte sett programmet så gör det!:)

Perfekt med repris, ska definitivt se den! Verkar vara ett jätteintressant "forskningsområde".

Nu har jag inte sett programmet, hittade det inte på svt.se?

Men jag skulle säga att det är en sanning med modifikation, eller inte så helt enkelt det där.....

Visst stämmer det att hästar som "tramsar" är ofta inte ett dugg rädda, inte egentligen. Men de hästarna är också helt pålitliga ofta. Visserligen kan dom studsa och reagera och tycka saker är farligt men om man lär dom att gå ändå:mad: så går dom fram var som helst och dom är b etydligt tryggare tycker jag än de mer veka, som vill vara till lags, som inte visar så mycket utåt men som verkligen ÄR rädda och därmed riskerar att totalt tappa huvudet och bli blockerade, i värsta fall. Dom är lydiga, dom går fram men dom ÄR som sagt rädda och rädda hästar kan råka i panik på ett helt annat sätt än tuffa hästar som bara måste säga sin mening hela tiden :cool: och ger efter för alla impulser att reagera:cool: Jag föredrar det framför dem som blir mer "inåtvänt" rädda, jag litar inte på de hästarna på samma sätt......helt enkelt.

Fast visst är det tröttsamt ibland, med dem som ska ha synpunkter på allt jämt:angel: men när det verkligen är stora läskiga saker som kan utgöra verklig fara, då är såna hästar coola:love: I regel. Undantag finns alltid.

Vad hette programmet om man ska söka?

Visst rädsla och handlingskraft kan säkert visa sig på olika sätt. Jag håller emellertid inte med om att det skulle ha med vekhet att göra i detta fallet. Ledaren i hagen är sällan en vekling och pulsen kan tyda på mer än rädsla precis som när man själv samlar krafter inför ett elddop. Pållen i detta programmet insåg den reella faran men gjorde insatsen trots att han riskerade sitt eget liv.

Detta tycker jag är intressant. Vad är det som gör att dessa djur blir så trofasta så de kan gå i döden för sin ryttare? Har flera gånger sett hästar som verkligen gör allt för sina människor i stort och smått men tydligt kan visa att vissa tycker de inte om :) (Programmet heter "Smarta djur" och går i repris den 22/11 i TV2 vet inte tiden)

PS det är bra att vara kritisk då blir det roligare diskussioner DS:d

Exakt! kan inte pulsen vara fullt adrenalinpåslag istället för ren rädsla. Det är kanske på gränsen till samma sak men är mer konstruktivt. Men jag antar att forskarna såklart har koll, det borde väl gå att skilja på ren skräck och höjd beredskap.

Om man jämför med sig själv verkar pulsen gå upp som mest när man trott man var väldigt illa ute, men kunde fixa det själv.

Sedan kan det vara just det att han är ledaren, han har bara en att lita på, sin människa, de andra hästarna kollar in sina ryttare + honom. Skittishness pga divided loyalty? De måste bestämma sig.

jag tror inte att hästar känner behov av att "rädda" andra, att den hästen visste att längre fram finns människor som måste räddas, som är "snälla".
för om där var upplopp fanns det säkert mycket adrenalin,rädsla och ilska i luften.
hur visste hästen att det var just dedär som skulle räddas?
antagligen fanns där även rädda demonstranter, varför "förstod" hästen att han måste ta sig fram till poliserna?

inte skiljer djur på rätt å fel på samma sätt som vi.
jag tror mer på att hästen föjlde sin ryttare.

visst kan en häst rädda sina nära, även oss människor, men i situationer som denna tror jag inte hästen kan koncentrera sig på samma sätt. ännu mindre "rädda" människor han inte känner.

Nej det ligger något i vad du säger men å andra sidan visade ett annat test de gjorde att hästarn känner igen symboler och bilder väldigt snabbt vilket gjorde att en försökshäst kunde hämta mat i en automat varje gång en speciell bild visades och det var många likartade bilder som blinkade fram. Inlärnings- och igenkänningsförmågan var fantastisk hos hästar och jämfördes med elefanternas.

Kanske kan polishästarna även känna igen sina uniformerade människor som sin flock och då mobben betedde sig som rovdjur runt dem så försökte de rädda sin "flock"?

Vår kaxiga valack har betett sig så då min dotter i ett obevakat ögonblick gick ut i hagen( i ungdomlig okunskap)till en flock hästar som just släppts samman och sprang fram och tillbaka som vettvillingar:eek:. Då satte han högsta fart mot henne och cirklade runt så de andra fick ta andra vägar. Flera gånger har han sedan hållit koll på hur andra hästar beter sig mot just henne, tycker väl att hon behöver en övervakare än idag trots att hon nu hunnit bli stor.:p Men när jag tänker på vad som kunde ha hänt och på hur ansvarsfullt han tog hand om henne svämmar mitt hjärta över:love: Nu är han gammal men fortfarande lika ståndaktig och ibland med en räv bakom örat:devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka