Hästen vill inte IN i hagen?!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sandia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 776
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sandia

Jag har nu ett problem. Jag har fyra hestar över sommaren och tar dom två coh två när jag går in i hagen.
En häst vill inte gå in i hagen. Han kan stanna flera ggr och vägra gå in i den. Han står där och försöker nappa åt sig gräs och jag står där fötvlivlat och föröker få hans uppmärksamhet och lirka in han i hagen.
Först stannade han bara just vid grinden först sen allt längre bort när han började se hagen.
De är så jobbigt när man har en till häst i hand och den vill till hagen.
Jag har även pröat att ta han ensam men han gör lika dant.
Han börjar öven att skrapa med hoven när vi har stått där ett tag,han är hur snäll som hellst och går med på de mesta annars, men inte att gå IN i hagen. Jag ör förvrrad! :confused:
Snälla HJÄLP!

Sv: Hästen vill inte IN i hagen?!

Svårt att säga varför han gör så. Några funderingar är..

Finns det gräs i hagen? Annars kan man ju förstå att han hellre vill stanna o äta.

Går han bra ihop med dem andra i hagen? De är inte stygga med honom? Ibland kan en ranglåg häst hellre gå ensam än bli mobbad..

Han värkar inte vara rädd för tråden, de har jag prövat. Gräs finns de i hagen inte så mycket nu mera. Har funderat på de. Har tillochmed försökt att locka han, (vilket jag inte tycker om när man mutar hästen).
Han är ranghögast av alla hästar, De finns en som han gärna kan bråka lite med, men han är inte alltid inne i hagen då han går. Hästarna ska snart byta hage till en där de finn nytt gräs då vi får hoppas de blir bättre.
De ja undra nästan messt på är varför han skrapar med framhoven??
:confused:

är det nått som skrämer han i hagen ? är det nån stans i hagen ingen av hästarna går elr bara han?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 087
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 823
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 151
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur