Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare p0wder8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 720
P

p0wder8

God fortsättning!

Skulle ni kunna tänka er att betala mer för en häst än vad den är försäkrad för? Vi säger att det rör sig om en häst som är försäkrad för 50.000 men prislappen är 80.000...

Bara rent nyfiken...
Ingrid

Sv: Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

Ofta är inte försäkringsvärdet direkt kopplat till hästens egentliga värde. Det är dyrt att försäkra och genom att hålla nere livvärdet håller man också nere premien. Jag har i alla fall gjort så med båda mina häster, de står lågt i livvärde men i dubbel vetvård. Det viktigaste för mig är att man ska kunna göra allt för att få hästen bra och då kostar vetvården...

Så svaret på din fråga är ja. Det är ju inte försäkringsbeloppet som sätter värdet på hästen, det är utbildning, stam osv.

De hästar jag fött upp och sålt har alla varit lågt försäkrade - ofta bara i halva värdet som jag sedan sålt dem för. Jag har flera hästar så jag har dem försäkrade i 20-25000 aldrig mer. Och då rör det sig om välstammade halvblodshästar. Jag skulle aldrig titta på det när det gäller köp av häst heller - har köpt hästar som aldrig förut varit försäkrade. Huvudsaken de går igenom vet bes så kan man ju som köpare försäkra hur man vill sedan.

Jag går mer på vad hästen är värd i mina ögon. Det kan vara både mer eller mindre än försäkringsbeloppet.

Dock är jag inte särskilt hugad att köpa hästen för mer än den går att försäkra. Går den inte att försäkra upp i ditt exempel tycker jag inte den är värd mer än försäkringsbeloppet.

Jag har nog aldrig tittat på det. Själv är ingen av mina hästar försäkrade för sitt "riktiga" värde för att få ner försäkringskostnaden. Istället försäkrar jag dom högt i vet.vård.

Om jag skulle ha hästarna "fullföräkrade" skulle jag få lägga ner verksamheten. Lägger pengarna på bästa vet vård + liv.

Var kanske lite otydlig .... men jag är helt inne på er linje (hur skulle man annars ha råd ,-))... i detta fall så är hästen behandlad tidigare och har inga "meriter" så förs. bolaget försäkrar inte för mer än 50.000...men den går igenom en vet.besiktning idag... Det är nu de eventuella köparna ber om råd...

Som sagt, hästen ska kunna försäkras A1 (eller motsvarande) utan reservationer i fulla köpeskillingen vad mig anbelangar.

Att inte kunna skydda sin investering tycker jag i de summorna känns väldigt riskabelt!

Njaa. Min personliga åsikt är att hästen ska kunna försäkras för inköpspriset.

Jag tycker att man ska kunna försäkra hästen i det beloppet man köper den för om man nu vill göra det. Har man bara en ridhäst så kan jag förstå att man vill ha den försäkrad i inköpsbeloppet så att man kan köpa en likvärdig häst om oturen skulle vara framme. Jag hade inte köpt en häst för mer än vad som det är möjligt att försäkra den i, sedan inte sagt att jag försäkrar den i det beloppet ändå.

Om det inte skulle gå att försäkra hästen i inköpsvärdet så skulle jag inte göra det, men så kanske jag ändå väljer att inte ha den så högt försäkrad ändå. Om försäkringsbolaget av nån anledning inte tycker att den kan försäkras så högt, så anser jag att den inte är värd det priset.
Jag har samtliga mina hästar försäkrade bra mycket mindre än de är värda.

Samma gäller för mig. Har lägsta möjliga i livförsäkring. Men det är ett villkor för mig om slantar i den storleksordningen ska upp, att det i alla fall är möjligt att skydda investeringen.

Det beror helt på vad en är behandlad för och varför försäkringsbolaget inte vill höja försäkringsumman, är de för att de inte anser att den är värd mer utan meriter eller pga av det den har varit behandlad för.

Hur länge den nu har varit frisk spelar också anser jag.

Mina hästar är långt ifrån fullförsäkrade, jag har helt enkelt inte råd med det.

Innan hade jag alla mina hästar försäkrade för 5000 st, och alla av dom hade ett högre värde än så.
så som svar på din fråga, jag hade inte brytt mej alls vad hästen va försäkrad i

Med tanke på att de hästar som hoppar på världscupen inte är försäkrade och säljs för miljontals kronor så är det väl likadant överallt.

jag har ingen av mina fullvärdesförsäkrade och skulle jag haft det så hade jag nog betalt premier på flera årslöner :crazy:

Nä säger jag, det allra viktigaste är att de är veterinärförsäkrade

Njaa. Min personliga åsikt är att hästen ska kunna försäkras för inköpspriset.

Det kan man väl alltid!??

Men om man har sin häst försäkrad för det beloppet är ju en annan femma.

Jag hade inte haft råd att ha tävlingshästarna fullförsäkrade. den som är högst försäkrad är runt 80'kr men de andra är endast försäkrade så att de kan få obegränsad vet vård. jag betalar trots det ca 3000kr/månad (6st hästar)för försäkringarna :cool:

japp
försäkring e dyrt..men ponny var bara försäkrad i 40 000 vi sålde honon över 100 000 :-

Det finns inga toppryttare i världen som kan försäkra sina hästar för fulla värdet! Hästar på Svår-nivå är ibland inte försäkrade alls. Utgifter och inkomster går inte ihop, det är den bittra sanningen.

När jag hade som flest hästar (värde 200.000, 150 000, 100 000 ca) hade jag alla försäkrade veterinärvård 50.000 och liv 80.000.

Försäkring är en riskbedömning för företaget som blir annorlunda för den som har många häsatar än om man som privatperson har en eller två. Vi har våra hästar vet-försäkrade men inte livförsäkrade. För oss är en död häst en engångsförlust rent ekonomiskt men blir en eller flera hästar sjuka så drar kostnaderna snabbt iväg.

Alla hästar jag köpt har kostat mer än vad dom varit försäkrade för. Köper man av uppfödare brukar hästarna knappt ha någon försäkring alls, oftast bara veterinärförsäkring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 131
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 990
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 522
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka