Sv: Hästföretag oroliga för inskränkningar i allemansrätten
Jag tycker det låter väldigt bra faktiskt, här där jag bor (norduppland) finns det folk som rider och även kör motorcross lite hur som helst. Men detta med att turridningar gått rakt över växande åkrar i långa led är ju minst sagt irriterande... Här har de inte bara gått över vall utan även annan vägande gröda. Men i övrigt så har vi rätt mycket grusvägare och traktorstigar som folk håller sig till annars.
Men här har vi dessutom hundägare som gör det samma nära samhällena, dom ORKAR inte ens gå i kanten så ginar över hela åkern när det knappt blir närmare. Sedan tycker de inte att de behöver plocka upp skiten på en åker heller... Dessutom är de nästan alltid någon som rastar hunden/joggar på den allmänna trav/rakbanan som vi har trots tydliga skyltar. Hur kul är det att hästen blir rädd för en fotgängare hoppar rakt åt sidan i full makaron, eller att en hund i värsta fall blir översprungen...?
Själv har jag tillstånd av samtliga markägare där jag själv rider. Mest traktorvägar, men några naturstigar med och ett vallparti där jag får rida när gräset är kort till halvlångt och så länge jag inte gör upp en stig. Har även tillstånd att rida i kanten av grannens åkrar för att slippa rida på våran rätt trafikerade väg (mest lastbilar), och han är till och med snäll nog att köra till en platt stig efter plöjningen åt mig! Tänk så långt man kommer om man bara frågar...