Hästhållnings regler

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 305
H

hästig

Jag har bara börjat undra varför det har kommit så många regler angående hästhållning där hästarna ska vara ute varje dag, boxar och inte spiltor etc. Tycker det är bra men varför är det ok för stackars kor att stå uppbundna 6 månader om året. De har ju ingen möjlighet till daglig motion och de har ju inte ens en egen spilta utan får stå ut med att grannen inkräktar på deras lilla plats. Bara undrar varför det är så mycket viktigare med hästar än med kor. Jag har alltid tyckt att kor också borde få rasta sig lite varje dag året om. Såg en bild i ATL från ett stall som en gammal bonde ägde och en häst skulle aldrig få stå i ett sånt gammalt rivnigs färdigt stall.

Sv: Hästhållnings regler

Man måste ju börja någonstans, man hinner inte skapa nya regler för alla djur på en gång.

Köttdjur måste ej gå ute, men mjölkkor ska gå på bete en sammanhängande period med olika längd beroende på var i landet de finns, under denna betesperiod ska de vara ute minst 6 timmar/ dygn. För hästar finns inget sådant krav på att de måste få vara ute. Röra sig i sina naturliga gångarter kan ju t ex göras i ett ridhus.

Det där med uppbundna nötdjur diskuteras också, jag vet t ex att de som har KRAV kött ej får ha uppbundna djur om det inte rör sig om en mindre drift f r om år 2010. Vill man värna om djuren ställer KRAV just högre krav på sina djurhållare http://www.krav.se/ArticlePages/200408/25/20040825172937_public969/Nagra_rad.pdf så då ska man köpa deras produkter.

Ekonomin är en anledning till att det finns olika regler. Men det finns ju krav på utegång för kor men inte för hästar så där är det strängare för kor. Grisar däremot tvingas stå inne.

Om vi har för hårda krav på konkurrensutsatta sektorer så vinner djuren inget på det för då konkurreras djurbönderna ut här. Vi kommer då att importera kött och mjölk från länder med ännu sämre djurskyddsregler.

Ridhästar däremot kan inte flyttas till andra länder av förklarliga skäl. Stuterier däremot kan drabbas om Sverige har hårdare krav än andra länder. Då kan svenska stuterier slås ut av importhästar.

Jag har bara börjat undra varför det har kommit så många regler angående hästhållning där hästarna ska vara ute varje dag, boxar och inte spiltor etc. Tycker det är bra men varför är det ok för stackars kor att stå uppbundna 6 månader om året. De har ju ingen möjlighet till daglig motion och de har ju inte ens en egen spilta utan får stå ut med att grannen inkräktar på deras lilla plats. Bara undrar varför det är så mycket viktigare med hästar än med kor. Jag har alltid tyckt att kor också borde få rasta sig lite varje dag året om. Såg en bild i ATL från ett stall som en gammal bonde ägde och en häst skulle aldrig få stå i ett sånt gammalt rivnigs färdigt stall.

Håller med en föregående, att man måste börja nånstans, varför låta hästar lida bara för att man inte kommit framåt i utvecklingen med kossor, dessutom krävs det mer arbete för att kunna hålla kor ute, de ska ju mjölkas efter ett visst schema, hästar behöver bara ut på morgonen, in på kvällen & ha fri tillgång eller 3-4 ggr utfodring/dag.Sen brukar nog de flesta ha mindre antal hästar än kossor.

Det är inte så mycket viktigare med hästar än med kor, det är bara det att bonderörelsen är mycket starkare än "häströrelsen" och det skulle bli ett ramaskri om man skulle försöka göra om där pga att det påverkar deras lönsamhet så mycket.
Men det kommer så småningom förhoppningsvis.
Jag har också funderat som du, fattar inte varför inte kossor kan vara ute o skutta i vårvintersolen.

Djur värderas olika av de flesta människor. Dessutom spelar ekonomin instort. Av de livsmedelsproducerande djuren anser jag att grisarna har det värst och ibland undrar jag om folk verkligen skulle äta griskött om de hade besökt en genomsnittlig Svensk grisgård (ej ekologisk).. Eller är det bara så att man ej bryr sig om hur de har det? Men ska man välja så ska man köpa svenskt och inte ex danskt eller hollänskt.

Djur värderas olika av de flesta människor. Dessutom spelar ekonomin instort. Av de livsmedelsproducerande djuren anser jag att grisarna har det värst och ibland undrar jag om folk verkligen skulle äta griskött om de hade besökt en genomsnittlig Svensk grisgård (ej ekologisk).. Eller är det bara så att man ej bryr sig om hur de har det? Men ska man välja så ska man köpa svenskt och inte ex danskt eller hollänskt.

Jag håller med dig. De flesta här pratar om kor. Kor har ofta mer utevistelse än många tävlingshästar tex!

Kor har det generellt mycket bättre än grisar. Och sen har vi ännu värre när det gäller höns och kycklingar.

Det är inte så mycket viktigare med hästar än med kor, det är bara det att bonderörelsen är mycket starkare än "häströrelsen" och det skulle bli ett ramaskri om man skulle försöka göra om där pga att det påverkar deras lönsamhet så mycket.
Men det kommer så småningom förhoppningsvis.
Jag har också funderat som du, fattar inte varför inte kossor kan vara ute o skutta i vårvintersolen.
Menar du att man inte skall väga in lönsamheten i reglerna för lantbruket?

Jag köper alltid svenskt kött. Det är ju klart att det blir dyrare och producera kött och ägg om alla kor ska ha en egen box osv. I EU får man väl inte heller förbjuda importen av kött från annat land även om dom har sämre djurhållnings regler och då blir det ju svårt för svenska bönder att hävda sig i konkurrensen. Ett väldigt svårt kapitel. Hade ändå varit trevligt om alla kor och grisar kunde ta en runda i hagen varje dag. Drömma kan man ju.

Hej jag vill bara säga att det finns regler om hur stora ytor en kossa, gris eller höna ska ha. Många bönder som har gammla mått bygger om för att förbättra för sina djur enligt konstens alla regler, medans andra totalt struntar i det och det är väl lika med stall ägare skulle jag tro. Nu är jag inte insatt i regelverket för installade djur för vi har våra djur på lösdrift enligt ranch modellen dvs de får gå ute året om men de har tillgång till en ligghall som är väl tilltagen för deras antal och de har en gjuten platta där vi utfodrar dem, så att de den blöta årstiden inte behöver vada i lera, de har fri tillgång på stråfoder. PÅ sommaren går de precis som våra hästar på bete och njuter av gräset. Det har inte alltid varit så men vi arbetar ständigt på att förbättra den gård vi köpt. Vi har blivit anmälda till djurskyddsmyndigheten av någon okänd för att vi inte tar in våra kor på natten:crazy:
Jag vill även flagga för att alla konsumenter skall köpa svenskt och hellst ekologiskt(KRAV) det gör nämligen skillnad för de svenska djuren.
Vi bönder blir även styrda i vissa riktningar via våra EU bidrag, nu får man mer pengar om man är ansluten till KRAV och deras regelverk är mycket hårdare än ordinarie djurskydd, det kommer även ut kontrolanter från KRAV och gör inspektioner och som bonde får man inte skylta med deras logga om man inte uppfyller alla krav, de anser även att det inte får var hur rörigt som hellst på gården. Vi är anslutan till Krav:angel:

Att det dröjt så länge innan reglerna även börjar gälla för hästar får vi nog anklaga våra egna organisationer för! Så fort någon börjar ställa krav på utevistelse eller rasthagar så blir det ett ramaskri bland de ridanläggningar i tätorten som är byggda mer för människor än de hästar som vistas där.

Hästindustrin omsätter 16-20 miljarder per år enligt en siffra som visades i pressen för någon tid sedan. Lobbyverksamheten är mer dold i hästvärlden än i jordbruket för övrigt men är troligen minst lika stark. Hästnäringen är också svårare att styra eftersom en stor del är hobbybetonad och i de fall den drivs i olika former av företag så är dessa inte lika hårt knutna till de bidragssystem som finns inom jordbruket.

Jag tycker oxå det är fel att olika djur skall väderas olika.

vill man alltid vetta att det köttet man äter skall komma från djur som har haft det bra kan så kan man ju gå i hopp några familjer och köppa en kossa/gris/lamm eller vad nu ni vill ha och köppa det av bonden och sedan legoslakta (harför mej att det heter så) djuret.

Kram

***knapplån***

Här uppe på Hallandsåsen finns ett antal bönder som har sina kor ute varje dag, även på vintern. Jag lovar, man blir glad ända in i själen när man ser dem :)

Jag känner även till ett tiotal lantbrukare som byggt jättefina lösdriftshallar till sina kor.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka