Hastighet?

caradan

Trådstartare
Vad rider ni i för hastighet? Jag hade nu 10,65km/h och tyckte att jag red jätte fort :) Vilket jag nu har förstått att jag inte gjorde..(men jag får tänka på att min häst är 21 år)

Vad brukar ni irida i för hastighet på en 50, 80, 120km?
 
På 5-milarna har vi ridit 15,0-15,8 km/h. På vår enda 8-milare hittills red vi på 13,4. Dessa hastigheter tycker jag är höga med tanke på att vi är nya i gamet, men min häst har lättast för att gå i galopp, vilket gör att det går fortare för oss. Nu på senaste starten, en CR 40, red vi faktiskt på 10,7!
 
Jag har ridit alltifrån 10 till 18 km/h, detta på olika distanser, med de högsta farterna på distanser 80 och upp.

Jag tycker att du red ett alldeles utmärkt tempo på din 21 åring. När man har en häst i den åldern så handlar det ju bara om att ta sig runt och vara glada, pigga i slutändan och fulla av nya upplevelser.

När man har en yngre häst så kanske man ser det hela på ett lite annat sätt. Här handlar det om att utveckla sin häst till att vara hållbar nog till att kunna gå lite fortare på någon/några utvalda tävlingar per år. Jag tror dock på att man de första distanssäsongerna på sin häst skall fokusera på att genomföra i ett långsamt tempo (med långsamt kan man väl säga kanske upp till 13 km/h). Jag tror hellre på att man skall gå upp i distanserna istället och rida längre. När hästen har befäst många, långa och långsamma ritter, då kan man börja fundera på fort. När man bygger upp en distanshäst så är farten också något som kommer av sig själv. Man behöver alltså inte tänka att man skall tvinga hästen att gå snabbare nästa säsong - när man nu känner att den gav vad den kunde denna säsong - för det kommer bara av sig själv. Men som sagt farten bör sparas till bara några enstaka tillfällen per år, då man verkligen vill ge järnet och placera sig. Så om man ändå inte satsar på placering på en ritt så kan man ju hellre då bara träna hästen på att lära sig att sansa sig och njuta av alla de platser man får besöka i Sverige.

Sedan kan man kanske inte heller tänka sig att alla hästar kan utvecklas till en distanshäst som kan gå med högt tempo. Lika lite som alla hästar kan hoppa 1.50. Dock kan alla hästar gå många långsamma kilometrar, liksom alla hästar kan hoppa många låga hinder.

Så tänk inte att du måste rida fort. Visst är det ingen som står och klappar en på axeln om man kavat sig runt på ens en långsam 12 milare. Klappa sig och hästen på axeln får man göra själv. Och vara glad över sina framsteg.

Kanske borde man dock ge mer belöningar till genomförda ritter. Varför inte i form av plaketter/märken inom distansen där man får den när man ridit sin först 8,12 milare i ett maxtempo. Så att gå upp i distanser ger både belöning - i form av en trevlig plakett till boxväggen - och leder in ekipage till farter som är önskvärda när man debuterar på en distans. Kanske kan man även dela ut dessa under själva prisutedelningen med för att ge den där klappen på axeln. Visst får då vinnarekipagen vänta lite längre, men varför inte, alla behöver väl inte ha så bråttom hem efter, det kan väl få vara lite mer pompa och ståt än vad det är idag. Där vi samlas och ser varandra mer, gör tävlingsplatsen lite mer livad och glad även efter ritten. De flesta hästar mår bara bra av att få ledas runt bland allt liv och rörelse efter en ritt, snarare än att fort lastas och köras hem. Tja...vid ihärdigt regn kan man ju göra undantag. :D
 
Hur tusan vet ni vilken hastighet ni exact rider? Det är ju inte alltid lätt att mäta upp sträckorna man skall rida hemma för träning.Vore glad för tips!!Skall rida i drygt 2 timmar på söndag och vill då gärna veta hur långt det blev, samt hur snabbt det gick, (långsamt).Har idag bara en ca uppfattning på sträckans längd, kan därför bara räkna ut hastigheten ungefär.
 
Tja, det är svårt att gissa.
Rider man på små stigar så känns det ofta längre än vad det egentligen är.
Enklast är nog att skaffa gröna kartan över ditt träningsområde.
Sen kan du uppskatta någerlunda hur långt du rider.
Eller mät upp en sträcka och rid den i ett bestämt tempo och ta tiden.
Sen lär du dig känna ungefär hur fort du rider.
 
Som sagt så kan man skaffa karta o mäta på den hur lång sträckan blir. Personligen så har jag mätt upp 4-5 slingor med bil som jag brukar rida då jag tränar o vill kolla tempo. Går ju inte om slingorna går i skogen, därför har jag anpassat dessa så att dom inte gör det o rider bla i skogen annars.
För att kolla vilken hastighet du ridit i delar du sträckan med ridtiden och gångrar det svaret med 60...Hur enkelt som helst... :D
 
Vad kul, placerade du dig, eller krävs det ännu mer fart då? :bump:
 
Vad kul, placerade du dig, eller krävs det ännu mer fart då? :bump:
 
annars så finns det en hastihetsmärare man sätter på benen på hästarna09
 
Det finns ju GPS-mottagare som man kan rida med för att mäta hur långt man rider. Sen är det ju bara att ta tid och räkna ut hastgheten...
Jättebra om man vill veta hur långt man rider på stigar o.dyl. :D
Om man bor i Stockholm kan man nog låna en av Stockholmsdistriktet mot en deposition på 300 kr, det står på deras hemsida.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 433
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp