hastighet!?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare karatefisken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 989
K

karatefisken

Vad för hastighet ligger ett löp på? asså hur fort kan de springa?

Sv: hastighet!?

Det beror på distans, underlag, nivå på hästarna m.m.
Om man kollar på vinterbanorna nu, så är tiderna betydligt långsammare.

Gjorde en snabb "statistik" över hur snabbt löpen går. Jag har försökt hitta två löp där hästarna låg på ungefär samma handicaptal. Vikterna har jag ingen aning om hur lika de var, men det ger ett litet hum om banans betydelse.

1.51,1 1600m Novis (vinter) = 51,8 km/h
1.45,1 1600m Novis (sommar) = 54,8 km/h

2.40,4 2400m Final Vinterserien Stayers (vinter) = 53,8 km/h
2.29,8 2400m Stockholm Cup (Gr 3) (sommar) = 57,6 km/h

1.14,4 1200m Final Vinterserien Sprinters (vinter) = 58 km/h
1.07,3 1150m Täby Vårsprint (L) (sommar) = 61,5 km/h

Detta vara svenska resultat. Om man kollar på utländska så hittade jag hastigheter upp mot 67 km/h i sprintlöpen. Så där ser man betydelsen av hur duktiga hästarna är.
Men det ligger mellan 50 och 65 km/h ungefär i Sverige.

Observera att du har valt löp på olika underlag i dina jämförelser! Stockholm Cup och Täby Vårsprint går på gräs medans vinterserierna går på tung dirttrack. Det är en väsentlig skillnad mellan gräs och dt men för att besvara frågan om ca hastigheter kanske det duger.

Just det!:o Tänkte visa på skillnaderna mellan dirt och gräs också, men sen fick jag lite bråttom, och då glömde jag det. Jaja, men det var en liten jämförelse i alla fall.;)

Det var riktigt intressant faktiskt..! Trodde nästan att det gick snabbare..

Jag trodde också ndet gick lite snabbare...

Fast 50-65 km/h duger bra för mig iaf. Vet inte om jag någonsin kommer våga rida löp själv oberoende av hastigheten...;)

I USA breezade nyligen en häst en furlong på tiden 9,7 sekunder, det är ungefär 74 km/h. Värt att notera är alltså att det inte var ett löp utan ett extremt "snabbjobb".

Men sen får man ju tänka på att Jezzy_flyer har räknat ut medelhastigheten.. Det innebär ju inte att hästen springer så fort hela tiden.. Så fortare kan det säkert gå och även långsammare under loppets gång..

Ja.. precis. Det är ju medelhastigheten. Det som ligger närmast löp hastighet är ju sprintlöpen. Där går det ju nästan fortast möjligt hela tiden.

Supersprintarna är ju för underbara! Älskar att se på dem!:)

Liknande trådar

Hundträning Utgå från ett scenario där ni har en kastrerad tik och en tik som är i höglöp (eller två tikar som inte löper samtidigt, vilket jag dock...
Svar
7
· Visningar
407
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 466
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det? 2
Svar
36
· Visningar
1 993
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka