hästköp-problem vid besiktning!

Sv: hästköp-problem vid besiktning!

nej utan brems fick han inte ta i hästen för då gjorde han allt för o hugga,sparka eller springa över honom. aldrig sett en häst bete sej så :eek:

lugnande medel får inte jag ge, de ges intravenöst o de får bara veterinärer göra.
Vet inte vad som händer inne på röntgen, så väl känner jag honom inte.

vi provade ju böjprov med 2 olika idag o ingen fick komma i närheten av honom om vi inte bremsade honom.
Och att bremsa tar ju bort en del smärta så undersökningen blir ju inte tillförlitlig om han måste bremsas.

Jag kliar verkligen mitt huvud nu , aldrig varit med om något liknande.

Jag ser framför mig en massa jobbiga bitar. Om någon annan ska hantera hästen (överlever de om de får en spark i huvudet?), om hästen akut måste behandlas (veterinären kommer inte i närheten), kort sagt allmänna hanteringsproblem.

Om det dessutom handlar om mycket pengar hade jag backat.

ja de är just dom där sakerna ja tänker på , samt min syster 2 små barn .
en på 5 år som tror alla hästar är snälla och en på 8-9 månader som till sommaren kommer knalla omkring helt ovetandes om att hästar kan vara farliga.

så som de känns nu så backar jag.
Fast han e himla fin o rida ... suck.

En annan vinkel är om hästen ska vara uppstallad i som inackordering. Då har du ett rätt långtgående ansvar att upplysa de som hanterar hästen hur du sett honom agera. Och frågan är om det ens går att få honom inackorderad när de ansvariga vet hur hästen kan uppföra sig...

Vad ledsen du måste känna dig nu.
Men jag tror du gör rätt som backar.
För tänk om det händer barnen något, då skulle du aldrig kunna
leva med det, när du visste att det kunde hända liksom.
En positiv sak med det (om man nu kan se det så) var ju att det hände nu, -innan besiktning och köp, -än om det hände senare.
Himla synd. Men, det finns så många fina hästar därute, och där är en som väntar på dig.
Lycka till /Jezz

Jag hade aldrig vågat chansa. Tänk om det inte funkar och du tvingas sälja honom...... vill någon annan köpa honom då????? Då blir du ståendes med en häst som är underbar att rida men inte går att hantera av andra. Som köpare hade jag absolut backat det finns massor av underbara hästar som hanteras utan problem. Problem köper man inte det får man ändå!

Jag tror att han måste först och främst känna sig trygg i ditt ledarskap. Han ska veta att när du är i närheten behöver han inte vara rädd för något, att du inte utsätter honom för saker som är farliga eller gör särskilt ont.

När det gäller den här hästen kanske ni inte ska vara med på besiktningen. Veterinären/assistent kan hämta honom direkt ur boxen och bekanta sig lite där innan. Och sedan leda honom till undersökningen. En lugn och erfaren veterinär brukar fixa det mesta.

Jag skulle backa.

Det finns många talangfulla hästar i världen och det är inte värt att behöva vara rädd att hästen ska skada någon hela tiden.

Uppenbarligen har han alltid varit dominant och det verkar ju inte bli bättre.

Varför starta ett hästköp med problem?

Känner du till hela hästens historia? Har det hänt den något när den varit på klinik förut månne? Jag kan inte råda dig hur du ska göra men det verkar mycket märkligt!

Jag skulle prova att åka till kliniken igen (alt någon annan klinik) och se om beteendet var en tillfällighet eller om samma sak händer igen...

Jag hade inte köpt den Hade en ponnyhingst som var sådan, Det var väldigt jobbigt på tävlingar när han skulle vetbes. Iof gick det bra eftersom vi visste hur han var men jag hade aldrig köpt en sådan häst själv idag med den erfarenheten jag har.

Det finns så många hästar att köpa idag så jag hade letat annan häst.

Jag är veterinär men sysslar mest med smådjur dvs hundar o katter.

Jag kan berätta att ur min 30-åriga erfarenhet så har jag träffat på hundar som fullkomligt hatat MIG av okänd anledning, jag har också haft ett monster, en Grand Danois, en bjässe, (på ca 80 kg) som aldrig lät en veterinär UTOM JUST MIG komma i närheten av sig. Normalt annars en snäll hund.

Hur ska man veta hur djuren tänker? En del reagerar på lukter, andra på klädsel. En dressyrhäst jag hade fick diarre av vita ridbyxor = tävling (nej, det blev aldrig någon duktig tävlingshäst av honom).

Du kanske skulle ta hem en hästpratare som kunde fråga hästen varför han betedde sig så!!!? (Skämt)

Har den inte blivit besiktigad tidigare?

Jag skulle nog försöka testa en gång till eftersom Du verkar förtjust i hästen. Liksom även testa med att andra personer hanterar den, han gillar hovis tydligen?

Jag hade inte köpt den. Hade en ponnyhingst som var sådan, Det var väldigt jobbigt på tävlingar när han skulle vetbes...

Precis min tanke. Hur funkar det i tävlingssammanhang?

I och med att ni inte vet vad som utlöste beteendet hade jag varit mycket, mycket, MYCKET tveksam till att fullfölja köpet. Och om jag hade varit jag - och det är jag ju - hade jag aldrig köpt en häst som får för sig att attackera en människa (på det sätt som jag ser framför mig när du beskriver det.)

*kl* Mår hästen bra i övrigt? har träffat en häst i mitt liv som betedde sig mkt hotfullt en period (alltid snäll annars) i det fallet berodde det på ryggsmärta. Hästar är ju duktiga på att dölja smärta men ibland kan det rinna över. Har den varit inne för behandling av något tidigare i sitt liv tro?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 537
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 276
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur