Hästlastbil

Sv: Hästlastbil

Ja, har transport också. Så blir den om bara två hästar ska iväg (om båda kan åka smalt).

Vi har microvågsugn och kokplattor. Så händer att vi gör typ köttbullar och makaroner och så, inga lyxmiddagar ;). Sen älskar jag Felix pastasallader som man värmer i micron bara till lunch :D.
På fredagen och/eller lördagen åker vi ofta inom t stan och äter om vi har tillgng till bil och min kompis är med. Annars blir det ngn simpel middag gjord i lastbilen ;). Men har ofta med ngn pastasallad eller färdigrätt/pizza att bara slänga in om det är ont om tid till lunch eller så.

Lite OT men ska du till Borås?

måste oxå köpa lastbil nu när jag har 3 hästar.
misstaget som många gör är ju att köpa en för liten, lika bra att köpa en typ 5 hästars, då får man plats med ordentlig packing osv. det är ju inte själva hästutrymmet (hur många hästar den tar) som kostar, det är ju hur exklusivt boutrymmet är.
vi kommer nog köpa en utomlands iaf, mkt billigare!
fast jag håller med dig, inget slår ett mysigt hotell ;)

tips: kolla på www.stephex.com där finns det många. finns dessutom i belgien och ska vara mkt billigare än om man köper i sverige.

Okej, tack! Vad kollar ni på för märke, och vad för utrustning söker ni på den?

Ja, för har man bara buss blir det ju för jobbigt.. haha, kan bara se minen på dom om jag skulle komma inrattandes med en stor buss på träningarna (har fullt sjå att få plats med alla transporter).

Mm, okej, jag är med. Det tråkiga med att äta färdig mat eller halvfabrikat är ju att det alltid är så dålig mat på tävlingarna. Jag känner för att spy varje gång jag stoppar i mig en toast nuförtiden.. Det är trist faktiskt. Jag var iväg med ponnysarna en gång, i rättvik tror jag att det var, och dom hade riktigt, riktigt bra mat. Då var det visserligen 3-rätters till lunch, och billigt, och det är kanske att ta i, men helst något annat än korvstroganoff och pytt i panna. :crazy:

Japp, har tänkt det, du också? :)

vi har kollat på lite allt möjligt faktiskt.
vet inte riktigt hur de Iveco chassina är? nån som vet? de är väl billigare iaf än typ Mercedes.
ska ha en minst 5 hästars iaf, med bra packutrymme. vill gärna ha bra sadelkammare utvändigt, smidigast när man är på endagstävling. boutrymmet behöver inte va så jättestort.

minst 5-hästars? Hur stora finns det? Hm.. jag tycker att ketterer gör fina bilar, och det holländska (?) märket som zettermans är återförsäljare åt.

Meen, toast tröttnar man ju aldrig på:p. Äter jag typ till lunch varje dag nu när det är lov :D:p.

Japps, är anmälda och allt :). Hoppas någon mer kvalar till elit då, blir tråkigt med bara en häst till Helsingborg.

haha, usch. sådär första tävlingen på säsongen kan det vara lite halvgott, men sen är det bara äckligt.

Ojdå, du är ute i god tid! Åker du till kungsbacka också? Men vadå, är inte clifton också kvalad? Helsingborg får vi allt se.. usch. är så himla långt att åka för oss, men samtidigt skulle det vara skoj. Grejen är bara det att det är tävlingar i gävle helgen efter, så jag vet inte om det sliter för mycket att åka så långt. Men nja, tror inte det, han är duktig på att resa min pålle. Är det bra tävlingar där nere? stort ridhus och så?

Vi har en Volvo FL6:a av årsmodell -89. Man får in tre storhästar, men då blir bilen för tung så man får hålla sig till två. Köpte den med ett tomt skåp så pappa har byggt hela inredningen själv. Bodelen är liten med naggande god (;)) och duger gott och väl att sova i. Finns sovplatser för 4 pers och ett litet kök.

Enda bilden jag har på datorn
10471752.jpg

de görs väl upp till 8 iaf.
jag bor ju hos mina tränare och dom har en (oakley) lastbil, det går in 4 +packning eller 5 utan. vi har totalt 8-9 hästar som ska ut på meeting i somamr så måste ha en större om mina oxå ska kunna komma med. plus att 3 av dom är hingstar.
men det lär nog bli en 5hästars. inte större än 6 iaf :p

ketterers är grymt fina men så sjukt överpris. de är inte alls de "finaste" bilarna i tyskland där dom tillverkas. här i sverige lägger dom ju på en miljon om inte mer.

Ja, eran har jag sett ute på tävling ett par ggr.. :) hur löser ni det med mat och så?

Oj, åtta.. det plus bodel blir en riktigt stor bil! :eek: Ja, kan tänka mig det. Vi har inte kommit så långt att vi har börjat titta seriöst på priser och så, utan det blir ju det man ser ute på tävling. Då tycker jag att dom är fina iaf. :)

Brukar grilla om det är fint väder (är ju oftast på sommaren man är på meeting) annars brukar vi åka och äta någonstans. Det går alltid att ordna.

okej.. ja, jag vet inte jag. Känns som att man alltid kommer vilja ha en personbil med sig (jag är väldigt lat, tar bilen överallt, och hatar att vara bunden till en viss plats), och det kan ju bli lite jobbigt. Åh. Så svårt. Jag förstår ju hela den biten med att det är skönt att vara på plats, men jag vet inte om min käre far skulle uppskatta det lika mycket som jag gör. Han tycker att det är ganska skönt att komma ifrån tävlingsplatsen ett tag.

Men det blir ju onekligen trångt med två hästar, all packning, mat och allting, i transporten.. skulle vara skönt med lite mer plats, och att en kan sova medan den andra kör om man åker på långtävlingar!

Har du också c-körkort, eller är det bara din mamma som kör?

har ni dusch i eran?

annars tänkte jag bara hur man gör på meeting när det blir övernattning ett tag.

Vi är lite inne på att skaffa buss. just nu får vi köra 2 transporter när båda hästarna ska med på samma tävlingar + att det blir smidigare (och mysigare) med buss med bodel när man åker på meeting. Bilden av boendet vi hade under equality line i sommras har bränt sej fast i huvudet :crazy:

Senast ändrad:

Det finns alltid duschar på tävlingsområdet, många brukar använda dessa även om det finns dusch i lastbilen. Är väl jobbigt att fylla på vatten kan jag tänka mig. Dock är dessa duschar inte alltid så mysiga.. :crazy:

Vad jobbigt att åka med två transporter! Då förstår jag att man är lite inne på att köpa buss.

*knapplån*

Jag har sanerat tråden en smula för att försöka hålla den till ämnet och inte låta den slinka in på förtal.

Lovis
moderator

Jag har ingen egen buss, men jag har fått åka med andra.

Vissa fixar typ all mat innan och sen så är det bara att värma under helgen, på sommaren blir det mycket grillning med typ potatissallad till. Det är ju små gasolplattor och sådana ställer man sig inte och lagar en trerätters på ;)

Sen så tänk på packutrymmet. Finns inge värre än att behöva lämna saker hemma som man egentligen vill ha med.

Okej, sorry.. Trodde inte att det gjorde så mycket (förutom att det var ot) då det inte framgick vem det var och faktiskt är sanning. Men men, ska skärpa mig då!

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka