Hästlukt i bilen

Sv: Hästlukt i bilen

kl

Jag har både häst och hund, en gammal 855a-97, hästgrejor åker i kombidelen, där även hunden har sin plats.
Åker jag till stallet eller något hästrelaterat, så har jag häst/stallkläder på mig i bilen,inga problem.

Visst kan mattor och så bli lerigt och dammigt, säten håriga, men ca 1 gång/veckan eller vid behov, kan bli oftare eller mer sällan, så städas och tvättas bilen noggrant.

Min bil är ingen sopcontainer, så skräp och annat skit hör inte hemma i den.
Men jag kör hästgrejor i den, men det är ingen lagerplats.

Jag använder även bilen vid semestrar/till jobbet/handlar mm, och vill kunna åka i den i vanliga kläder utan att se ut som en blandning av hund och häst..

Sköter även servicen noggrant, för bilen är superviktig för mig och jag vårdar den därefter. Missköter jag den, så lär den inte fungera så länge.

I den bil jag oftast använder har jag hästkläder ofta. Kör kollegor som inte är hästmänniskor emellanåt i den och de tycker inte det luktar häst i bilen. I vår stora bil som jag använder när jag tex ska köra häst så lägger jag en filt över förarstolen som jag sedan tvättar. Sambon vill inte att jag ska sitta i sätens på den med hästkläder. Att lägga på en filt och tvätta är ju gjort i en handvändning så det är inget jag ens tänker på. Sadeln och övriga prylar som jag ställer bak i combiutrymmet lämnar ingen lukt efter sig heller.

Jag skyddar aldrig bilen på något vis. Om jag har varit och badat så sitter jag ändå med blöta badkläder. Är jag ute och kör häst så hivas det in både det ena och det andra i bilen. Brukar ha sadlarna antingen i transporten, om plats finnes, eller i bagaget men har haft i baksätet också när det krisat. Foder får åka både i bagage och baksäte utan bekymmer. Samma sak med hundar, katter osv. (Hundar i bagaget, katter i bur i baksätet eller framsätet.)

Både jag och mina föräldrar har alltid haft samma syn på det hela. Orkar inte krångla. Imo är det en sak om man har en riktigt fin bil, typ en Porsche, Lamborghini eller så men har man en "vanlig" bil så blir jag bara trött av att klydda med ombyteskläder, överdrag och dyl..

Vad är det för material i filtarna?

När vår dotter åkte i sin bakåframvända stol hade jag ett tvättbart fårskinn som jag gjorde små hål i för bältena. Dock kommer jag ihåg att det var rätt krångligt att sätta på/av det. Kanske ingen bra ide för dig. Men det var lätt att borsta av. Iofs så kan jag inte komma ihåg att hon åt så ofta i bilen. (Var rätt sjuk när hon var liten.) Men jag gillar fortfarande fällen som ni ligger på min läsfotölj!

Tack för andra bra tips. Jag kör också med plast"underlägg" i skuffen. Vore döden att damsuga hö efter att ha varit tvungen att ha med mat på övernattning... Även om jag förpackar det i sopsäckar lyckas det alltid sprida sig... Eftersom jag ofta har två hästar (en sällskap) med mig så måste sadel mm ligga i bagaget.

Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara noga! :bow: Tack!

På den tiden jag behövde ta bilen för att ta mig till stall såväl som jobb var det totalförbud (nästan) på hästkläder i bilen. Vit häst och svarta jobbkläder är ingen vidare kombination.

Har däremot flertalet bekanta med häst där bilen i olika grad fungerar som extra förvaring för diverse hästutrustning...

/Em

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 921
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 299
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 905
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?