Hästlukt i bilen

Sv: Hästlukt i bilen

Min bil luktar både det ena och det andra, Häst, hund, träningskläder etc, dock inte rök iallafall. för DET är vidrigt!

har man "finkläder på sig" (ovanligt) så är det bara att lägga en handuk över sätet :D

*knapplån*

Jag avskyr när det luktar djur om civilkläderna, så på den tiden jag bara hade en bil att nyttja var det sätesskydd i galon som gällde (Mekonomen). Stallskor kör jag inte runt med, jag byter i stallet och kör hem i t ex träskor. Skor som man mockar i luktar ju bara gödsel, och det tycker jag inte funkar någonannanstans än i boxen och på gödselstacken.

Sedan tycker jag faktiskt att det hjälper att tvätta sina hästkläder, jag vill ju inte gå omkring och lukta svett (hästens och/eller min egen), så självklart byter jag och slänger sånt i tvätten när jag kommer hem.

Dammsög en gång i veckan, och försökte hålla så mycket som möjligt (hästtäcken etc) i plastsäckar.

Har ett överdrag jag sätter på förarsätet, men hår flyger runt ändå tragiskt nog. Städade bilen och så fort jag satte mig i den med stallkläder så såg den nästan tio gånger skitigare ut än innan:(

Skor är helt okej för det går lätt att spola av mattorna, men stallkläder vill jag inte ha direkt mot säterna, får för mig att lukten fäster sig i klädseln då... Hästsaker sätts i bagaget (sedan).

Bilen luktar inte häst alls, utan har mer en "gammal och vaniljig"-lukt:D

*lånar knapp*

Sedan jag bytte stall tycker jag inte att mina stallkläder luktar häst, så trots att jag åker stallklädd i bilen varje dag så luktar den inte så mycket häst. Den luktar nog mer hund, faktiskt :D

Har ingen egen transport, men den jag brukar hyra har sadelkammare så då hamnar ju hästsakerna där. Men skulle lätt kunna lägga dem i bagaget också, har ändå flera mattor där för hundens skulle så det är bara att tvätta vid behov.

Brukar försöka städa bilen varannan vecka nu när man kan stå hemma på uppfarten och göra det, vintertid blir det nog inte fullt lika ofta :o Har en 14 år gammal bil, men den var fräsch när jag köpte den och får gärna förbli så :)

Tack alla för att ni delade med er av hur ni har det! Det verkar vara jätteolika.

Jag kör bara med min bil (min mans nya är det inget drag på...) och använder då sätesöverdrag och brukar byta skor och lägga jackorna i bagaget. Jag har ju hästarna hemma så när jag ska iväg har jag oftast rena ridkläder. Men när jag kör dottern till ridskolan är det värre... Jag använder också ett sätesöverdrag i galon men det är mycket obekvämt och varmt. Funderar på att sy några i grovt bomull. Borde vara skönare.

Frågan drevs liksom till sin spets när jag skulle skjutsa två ridskolevänner helt oplanerat. Jag hade ju två överdrag men inte fyra... (Givetvis blev det inte värre smutisgt än det blev när jag skjutsade fyra förstaklickare till/från fritids sommarläger och det hade regnat rejält... :rofl: )

Ps Mina hästar rullar sig ofta, grundligt och gärna och när jag borstar dem fastnar all smuts på mig. Konstigt nog... ;) Fast å andra sidan brukar de inte ha täcke...

Jag använder bilen för att köra till jobbet och sitter då i jobbkläder, vilket innebär lite snyggare vardagskläder (konsult, civilingenjör). När jag kör häst sitter jag i ridkläderna, tyvärr. Nu har jag hästarna hemma, så det är ganska sällan jag åker i hästkläder. Jag tränar borta en gång varannan vecka, och i övrigt har jag aldrig hästkläder när jag åker någonstans.

Till min förra bil (och som jag hoppas att jag ska göra nu när bilen är nystädad ;) ) köpte jag billiga hundfiltar på Jysk. De är fyrkantiga, och jag lägger dem bara över sätet jag sitter på. Då är de jättelätta att ta ur och vika ihop och lägga i bakluckan när de inte används, och sparar mycket smuts. (Skaka bara av varje gång de tas ur.) Jag har likadana filtar fast större i bakluckan (även på den nuvarande bilen). Samlar upp grus från barnvagn, stövlar och annat man får grus av, och skakas av när bilen städas. Ersätts när den blir för sunkig, eller när något barn spillt mjölk eller annat gosigt. Lilla filten kostade 29kr på den tiden jag köpte dem (har ett helt gäng) och stora kostade 39kr.

Tyvärr har jag inte hittat något lika smidigt till barnstolarna. Ett av barnen åker fortfarande baklänges, och när vi åker långt får de äta smörgås på sina platser. Jag gillar inte "måttsydda" överdrag eftersom de är så besvärliga att ta av och på (man tar inte bara ur och skakar dem och lägger tillbaka), och Jysk-filtarna är i vägen för säkerhetsbältena.

Sadel och annan utrustning åker på en liten vagn med hylla i släpet. Om båda hästarna är med får vagnen stå framför dem.

Har inte läst alla inlägg men inser att jag inte är den "normala" hästtjejen - jag åker klädd i stall-/ridkläder och även skor (dock inte samma som jag mockar i) utan överdrag i min bil men aldrig att jag skulle lägga in en sadel med använt shabrak i bilen! Har ett sadelskåp i transporten som jag använder till alla hästens saker när jag kör den. De enda gångerna skitiga hästsaker kommer in i bilen är när täckena ska på tvätt och då är de packade i dubbla sopsäckar så att de inte ska lukta så mycket och inte heller skräpa ner i bagaget.

Funderar vidare - kan det bero på att jag köpt bilen själv för dyra pengar och gärna vill ha igen lite av dem när det är dags att byta igen... Men jag hade nog varit rättså nojig även för en gammal häck från -95 ;)

Det skulle inte fungera rent praktiskt att jag inte satt stallklädd i min bil. Om jag skulle byta om först när jag kom till stallet, sedan göra klart hästen, sedan byta om igen, sedan åka till ridhus och rida, byta om igen, åka hem, byta om igen och sedan ta hand om hästen, då skulle jag bli tokig! :D

Däremot så håller jag våran bil ren, dammsuger och dammar ofta och kör inte skitiga grejor i skuffen. När jag hade "egen" bil så kunde jag lägga vardagskläder löst i skuffen, på sätena och oftast även på golvet (om jag velat). Nu är det ju lite småsunkigt i skuffen trots att jag dammsuger regelbundet, sambon har en hund.

Eftersom jag har hund så är det inget för dom som är allergiska, dessutom så luktar hundarna värre än mina hästkläder. Stallskorna har jag i stallet, vill inte ha dom hemma (bor i lägenhet).

Om bilen ej är städad så lägger jag filtar/handdukar som folk kan sitta på om dom skall åka med. Men min bil luktar inte direkt häst, mina stallkläder luktar inte heller så mycket häst faktiskt.

Min bil är en hästbil, så den luktar häst :) Jag kör med alla typer av arbetskläder/ridkläder i den. Sköljer väl av eventuellt skitiga stövlar eller så innan jag hoppar in :) Men den används dagligen för gårdens syfte.
Däremot städar jag den kontinuerligt, dammar ur, tvättar och byter doftgran ;)

Funderar vidare - kan det bero på att jag köpt bilen själv för dyra pengar och gärna vill ha igen lite av dem när det är dags att byta igen... Men jag hade nog varit rättså nojig även för en gammal häck från -95 ;)

Vet inte det jag, min bil har jag köpt själv för dyra pengar. Men den köpte jag också med vetskapen om att jag är "hästbonde" och att den skulle verka för gården. Hade däremot någon annan köpt en bil till mig hade jag varit jäkligt försiktig ;)

Jag har alltid, och kommer alltid, sitta med ridkläderna i bilen. Åker jag på träning slängs även sadeln in i baksätet. Det tar för mycket energi att hålla på att byta om stup i kvarten. Hunden är ändå alltid med så allergiska människor klarar inte av min bil iaf ;)

Jag skulle tro att de flesta av oss själva köper sina bilar för - mer eller mindre - dyra pengar. Vem skulle annars köpa bilar åt oss, menar du?

Tyvärr har jag inte hittat något lika smidigt till barnstolarna.

Jo, men det har du ju! Använd hundfiltarna och gör små hål för säkerhetsbälten osv. Så gjorde jag när barnen var små och det funkade ypperligt! Iofs inte lika lätt att göra rent så länge barnen sitter i mer eller mindre permanent monterade barnstolar men å andra sidan så är det ännu svårare att komma åt smulorna om det är vanliga överdragsklädslar på sätena. Dessutom använder de inte den typen av stolar så länge.

Vad är dyra pengar?? Min bil kostade 100 000:- det är dyra pengar för mig. Men jag städar och håller rent, lagar och fixar när något går sönder direkt osv. Men jag sitter med stallkläderna på, för det är just min bil och jag gör vad jag vill med den, men det betyder inte att jag är slarvig.

Jag har precis bytt bil o köpt mig en helt ny:D.
Väntade till dag 3 innan det blev ridbyxor i sätet o då tog jag mina dyraste Pikeur. Som om de skulle vara finare än de andra jag har:angel:

Min gamla bil fyllde 3år nu i Juli. Försäljaren brydde sig inte ett dyft om att den var använd som hästfordon, inget som påverkarde priset. De skickas på tvätt ändå.
Jag har inte skyddat förarsätet eller baksätet. I skuffen har jag en gummimatta o det rek jag till andra.
Byter aldrig kläder eller skor.
Allt i hästväg har åkt i bilen förutom hästarna. Även hösilagebalar. Ingen som åkt med mig har kommenterat att den luktar.
Jag använder min bil till allt o har allt i bilen. Men så är det MIN bil.
// Linda

Mamma lastar ibland hästskit i bakluckan, i svarta påsar som ska till lotten och fu f*n va det stinker! Men värre var det när jag jobbade som mjölkbonde och jag tog hem smutstvätten. Det STINKER ko i bilen fortfarande!

*kl*

Åker i stallkläder och har sadlar i bak (kombi). Något annat arrangemang känns helt oöverstigligt jobbigt. Inte heller tycker jag att det luktar något allts i bilen men det kan ju vara så att jag är okänslig och att eventuella ickehästmänniskopassagerare tycker det.

Det som ställer till det värst tycker jag är lera, mattorna är inte snygga under den tiden på året. Men jag tycker nog att det är så det är att ha häst och inget jag hetsar upp mig över.

Har läst tre sidor och förvånas över att i stort sett alla inte bara åker till stallet i smutsiga ridkläder, de lastar in så mycket skit de bara kan i bilarna.... och sedan är man stolt över det?!

Vad är det för fel på att sköta sina grejer och se till att ha så snyggt och rent man kan runt sig(utan att bli sjukligt pedantisk)? Är det bara jag som mår bättre när bilen är ren, det inte ligger hästskit på mattorna och det inte luktar illa i bilen? Verkar inte bättre.

*stular knapp* Haha... vad ni hade hatar oss igar.. sa dammiga att vi sag ut som om vi kakat sand, koskit pa kladerna, hastsvett o manskosvett - fyra pers i en pickup! Duallyn ar var rullande sadelkammare, man hittar allt fran boots till tiedowns till sporrar, kaffekoppar, borstar, flygspray. Dragbilarna ar hastbilarna, vi har inget stall, utan anvander ju "Bara" bilen pa g ut for att checka stutarna eller for att hjalpa nagon annan med sin boskap... den luktar egentligen med koskit an hast - utrustningen till trots..

...ga till stan-bilen daremot ar en annan femma.. Visst har vi samma klader i den, kabojsarboots bor pa vara fotter oavsett vad vi gor... men den halls ren och fri fran hastsaker, komedicin och hund... Ska hunden med - da ar det hastbilen som galler...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 921
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 299
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 905
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?