L
_LadyNikita
jag kanske ska ta ut en hästpratare till min häst, kanske finns någon som vet lite om dem? kanske någon som råkat ut för en bluff?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi fick bland annat veta varför den ena hästen hade så svårt att kissa när vi var ute och red. Den var helt enkelt blyg, tyckte inte om att vi tittade!
Så nästa gång vände vi ryggen till. Det funkade och har så gjort sedan dess.
jag kanske ska ta ut en hästpratare till min häst, kanske finns någon som vet lite om dem? kanske någon som råkat ut för en bluff?![]()
Min kompis hade för många år sedan ute en hästpratare till sin irlandsimport. Dagen efter när jag kom till stallet så snackade hon engelska med hästen. Hästprataren hade sagt att hästen inte förstod svenska och därför var förvirrad och där av svårriden![]()
Alla hästpratare är bluff!
Eller ja, den dagen en människa kan komma ut och säga till min häst att springa ett varv runt ridbanan (alltså runt den, inte ett varv inne i den) och komma tillbaka, då tror jag på det!
Om du tror att det är så hästpratare jobbar så förstår jag att du inte tror på det!
Det fungerar ju inte så alls, djur tänker inte och förmedlar inte som människor!
Jag ska vara seriös. Jag anser inte att hästpratare är "en rolig grej". Det är farligt och många gånger rent djurplågeri. Jag känner tyvärr personligen till personer som underlåter att fodra, träna, rida och hålla häst efter vetenskap och beprövad erfarenhet och lägger sin hästs välmående i händerna på charlantaner, siare, homeopater, naturmedicinare och djurkommunikatörer vilket många gånger leder till att hästen inte får den omsorg, foderstat, veterinärvård och sund hästhållning som den har rätt till.
Känner man att hästpratare kan vara en rolig grej, typ horoskop, spådomar och liknande, eller en bra grej, som faktiskt kan väcka en tanke om hur egna djuret fungerar, så - vad är felet?
Hästpratare, horoskop, spådomar och liknande kan visst vara en rolig grej, men man ska inte glömma att många tar det på fullt allvar, och rättar sina liv efter dem. Kanske inte så mycket hästpratare, men definitivt olika former av spådomar. Då är det inte så roligt och oförargligt längre.
Jag tror inte att den som tar hästpratare på allvar börjar intressera sig för etologi. Inte heller är de ett dugg öppna för alternativa förklaringar till någon form av telepati. Det är "energier" och "vibrationer" för hela slanten, ingen vill höra om "psykologiska faktorer". Det finns förklaringar till hästpratares /och mediers, astrologers, tarotläsares mm mm förmågor) som jag tycker är minst lika spännande som "energier".