Hästprofil anmäler Svt och SR för diskriminering

(Ridsport) Karin Göransson i Klippan har anmält Sveriges television, Svt, och Sveriges Radio, SR till diskrimineringsombudsmannen. Hon tycker att de manliga sporterna överväger i de båda public service-företagens sändningar.

Läs mer...

Sv: Hästprofil anmäler Svt och SR för diskriminering

orka. inte sänds sådant jag tycker är intressant på tv även fast det fått mkt priser. tacka vet jag atg live och kanaler, då slipper jag dessutom betala tv-avgift :)

Visst är det ont om ridsport på tv, men att komma dragandes med att det är pga att männen inte kollar på det tycker jag är lite väl att ta i, någon måtta får det faktiskt vara.. Ishockey och fotboll visas troligen mest eftersom det är sådant folk faktiskt kollar på, sen om tittarna utgörs av män eller kvinnor spelar väl ingen roll. Har mycket svårt att tänka mig att svt sitter där på morgonmötet och säger att "ja nu har antalet kvinnliga tittare på program X och Y blivit fler så nu får vi dra ned på sändningstiden för de programmen och öka för programmen C och D för där är det fler män som tittar nu".

Fast Inhale, det är nog rätt naivt att tro att det inte har betydelse. Vi vet ju vilket ramaskri det blev när RGB vann. Varför blev det det? Jo, för att de som alltid haft mest makt inom sport, både som utövare, åskådare och "tyckare" är män som inte sysslar med ridsport. Eller vänta nu, ridsport är ju inte ens en sport...

Vilka bestämmer vilka program som ska visas och vad som ska prioriteras? En inte helt ointressant/oviktig fråga i sammanhanget.

Det hon lyfter i artikeln är att fotboll och ishockey skulle dominera över t.ex. ridsport och annat som hon anser vara "för kvinnor" eftersom det är män som tittar mest på det, och att det enbart skulle ha med just könet på tittarna att göra är jag jäkligt skeptiskt till faktiskt. Det är tittarsiffror man vill åt, och fotboll + ishockey är väldigt stora sporter som drar väldigt stor publik vilket gör att det blir naturligt att bolaget vill sända mer av det folk tittar på, och det är väl inget konstigt? Att säga "de sänder mycket fotboll och ishockey bara för att det är män som tittar på det" tycker jag är lite larvigt faktiskt, absolut att det kan spela in till viss del, det förnekar jag inte, men att det skulle vara den enda anledningen, det köper jag inte.

Det skulle vara intressant att ta del av aktuell statistik över demografi (för inte vill vi väl heller åldersdiskriminera?) och kön för olika sportintressen. Gissningsvis finns det mycket utförlig sådan statistik hos de kommersiella kanalerna. Anmälaren tycks åtminstone utgå från att få eller inga kvinnor är intresserade av hockey och fotboll medan få eller inga män är intresserade av hästsport. Det tror jag är en litet överdriven verklighetsbild.

orka. inte sänds sådant jag tycker är intressant på tv även fast det fått mkt priser. tacka vet jag atg live och kanaler, då slipper jag dessutom betala tv-avgift :)

problemet är väl att atg-live sänds med pengar från spelet... å inom ridsporten så finns inte de pengarna för att kunna driva eget produktionsbolad :crazy:
men tänk om kanaler som equidia fanns i sverige :love:

(kul att du gillar atg-live, jobbar med sändningarna) :D

KL

Jag tror att det huvudsakligen är tittarsiffror som styr vilka sporter som får mest utrymme. Enligt vad jag förstått så är dessa siffror inte så särskilt höga när ridsport visas. Detta kan man kanske iof även härröra till sändningstid, dvs dålig sändningstid - låga tittarsiffror. En ond spiral.

Kanske styr könsroller till viss del. Dock har jag precis gnällt över den s.k. "bevakningen" av Svenska Rallyt vilket blev en halvtimme här och en kvart där, samt någon halvminut i Sportnytt. Och motorsport är inte någon kvinnodominerad sport.

Hästintresserade kanske har annat att göra än att se på tv ...

Om någon lyckas hitta tittarsiffrorna för direktsändningen av världscupen på webben så får ni gärna rapportera!
Jag har tittat på MMS HotTop Webb, men där finns dom inte med...

Helt säkert... men motsvarande gäller nog exempelvis fotbollsintresserade också; svenska fotbollförbundet har mer än en miljon medlemmar och fotboll spelas irl på olika nivåer av väldigt många människor. Fotbollslobbyn har lyckats väldigt väl - på gott och (kanske mest) ont - med att kommersialisera sin sport och nå ut till breda folklager. Därav tittarintresset. Varför män är överrepresenterade bland fotbollsintresserade (om det nu är så) tycker jag nog är en sekundär eller åtminstone parallell diskussion.

Fotboll är nog en av de allra mest lättillgängliga sporter som finns, både ifråga om utrustning, omständigheter och ekonomi. Få människor har aldrig någonsin sparkat på en boll, det bidrar säkert också till det folkliga intresset. Riktigt samma kan ju inte sägas om hästsport. ;)
(Däremot är tillgängligheten nog inte något generellt argument för de sporter som visas mkt i tv; exempelvis visas ju periodvis en hel del rally, F1 och segling.)

Senast ändrad:

KL

Jag tror att det huvudsakligen är tittarsiffror som styr vilka sporter som får mest utrymme.

Fast det där är inte ett hållbart argument eftersom det blir rundgång: Människor blir intresserade av det som visas upp mycket, så ju mer något visas i media desto fler bli intresserade av att titta.
Att inte ge mediautrymme åt en sport signalerar i sig att den är ointressant att titta på.

Vi funkar så. Mycket lättlurade:D

Sen blir det garanterat inte bättre av de okunniga och rent ut sagt dåliga kommentatorerna som övervakar hästevenemangen. Ingen annan gren har så usla kommentatorer med så dålig sakkunskap som ridsporten.

Sen blir det garanterat inte bättre av de okunniga och rent ut sagt dåliga kommentatorerna som övervakar hästevenemangen. Ingen annan gren har så usla kommentatorer med så dålig sakkunskap som ridsporten.
Jag tror egentligen inte att det heller är något specifikt för ridsport. Svårigheten i att hitta bra kommentatorer är helt analog med svårigheten att hitta bra fackskribenter. Den som har stenkoll på ett ämnesområde är inte nödvändigtvis den som är bäst på att skriva/kommentera om det, och vice versa. Det visar sig ofta när tv eller radio plockar in någon före detta tvälingsaktiv, om än från översta elitnivå. Exempelvis var Eurosports svenska kommentatorer till GP-roadracing total katastrof under många år. Jag tycker däremot att kommenteringen till de stora tv-sända hoppningarna på senare tid har varit rätt bra. En annan kommentator/speaker inom ridsport som har kombinationen av ämneskunskap och verbal förmåga är vad-hon-nu-heter som är tävlingsspeaker på de större svenska westerntävlingarna. Hade nog funkat bra som tv-kommentator också, tyvärr spricker det förstås på att westerntävlingar till skillnad från hoppning och dressyr aldrig någonsin visats i svensk tv. :grin:

där tror jag att du har 100% rätt!

Om man kikar på vilka som tittar på fotboll/hockey på tv så är det nog minst 80-90% som INTE utövar sporten....
De som tittar på ridsport är nog snarare 80-90% som utövar sporten....

Personligen så är jag inte superintresserad av att titta på massa ridsport på tv... klart man tittar då å då, men inte så jag sitter och lurpassar på tvn... killar har nog mer "hockeykväll/fotbollskväll" med polarna!

Fast det där är inte ett hållbart argument eftersom det blir rundgång: Människor blir intresserade av det som visas upp mycket, så ju mer något visas i media desto fler bli intresserade av att titta.
Att inte ge mediautrymme åt en sport signalerar i sig att den är ointressant att titta på.

Det är ju det jag säger, fast kanske otydligt uttryckt. En sändning kl.17 en söndag, eller kl.22 drar inte lika mycket tittare som t.ex. en fotbollsmatch på bästa sändningstid. Voilá! kan man då säga på SvT, dåliga tittarsiffror - förmodat litet intressese - sämre bevakning.

Vad gäller okunniga kommentatorer så, nja, jag tycker inte det är så mycket sämre än andra sporter faktiskt. Det finns inte så många sportreportrar på TV (om ens någon?) som egentligen är insatt i ridsport och jag tycker att t.ex. RB som kommenterat senaste tiden på SvT gör ett mycket bra jobb och ställer relevanta frågor till expertkommentatorn ifråga. Om man dessutom vill kunna locka fler att titta på ridsport så får det inte bli för knepig och högtravande terminologi. När man inte hänger med i regelverk och bedömningar så tappar man lätt intresset.

Senast ändrad:

KL

Jag tror att det huvudsakligen är tittarsiffror som styr vilka sporter som får mest utrymme. Enligt vad jag förstått så är dessa siffror inte så särskilt höga när ridsport visas. Detta kan man kanske iof även härröra till sändningstid, dvs dålig sändningstid - låga tittarsiffror. En ond spiral.

Kanske styr könsroller till viss del. Dock har jag precis gnällt över den s.k. "bevakningen" av Svenska Rallyt vilket blev en halvtimme här och en kvart där, samt någon halvminut i Sportnytt. Och motorsport är inte någon kvinnodominerad sport.

Fast en del av tittarsiffrona beror på valet av sändningstid. Sänder man ridsport vid udda tider och inte live och jämför det med live och "prime time" så kan det inte bli annat resultat. Hur stor efterfrågan hade det varit att se en fotbollsmatch på sen söndagskväll när matchen avgjordes lördags eftermiddag?

fan att man inte kan "like:a" på buke ;)

håller med, eftersänd fotbollsmatch vore något!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Sveriges Television) I helgen är det dags för Göteborg Horse Show, och SVT sänder direkt både på lördag och söndag. De svenska...
Svar
10
· Visningar
1 965
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka