Hästskötare som jobb (ridskola)

P

pavement

Hej, är ny här så har ingen aning om jag skriver på rätt ställe :confused:

Men i alla fall. Finns det någon här som jobbar som hästskötare på ridskola eller stuteri?

Det är ju som förstått inget yrke man blir rik av, men hur är lönen egentligen? Hur är en arbetsdag? Osv.

Jag själv går på gymnasiet nu (inget hästrelaterat program), men bävar inför den dag jag inte går i skolan längre. Har absolut ingen aning om vad jag vill göra, och jag tar det gärna lugnt något år eller två innan jag börjar läsa igen. Hästar har alltid varit ett jätteintresse och jag fullkomligt älskar stalljobbet (nästan mer än själva ridningen)! Mocka, borsta, leda, sopa, kratta, fodra osv. Därför funderar jag på om ett jobb som hästskötare (om man får tag på något) skulle vara bra. Måste man ha den utbildningen eller "räcker" det med att man är hästvan?

Har haft praktik på ridskolor, och jag tycker jobbet verkar ganska härligt ändå (i alla fall en stund, haha).

Men ja. Berätta mer!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästskötare som jobb (ridskola)

Jag har jobbat som stallansvarig på en ridskola efter gymnasiet, ingen formell hästutbildning fast ridit alltid.
Har för mig att jag tjänade runt 15000 innan skatt - så nej man blir inte rik direkt. Fast jag blev lycklig och det är mer värt :D

Jobbade 7-16 och hade hand om alla dagliga sysslor, att se till att foder/strö/hovslagare beställdes och ordnades. Se till hagar, hästar och hålla koll att flockarna funkade, utrustningen passade hyfsat, tvätt av schabrak och täcken osv. Ja allt som behöver fixas i ett stall helt enkelt.

En vanlig dag började med morgonfodring kl 7. Sen lite städning och sopning, utsläpp och mockning. Lägga in lunch i stallet för att själv ha lunch kl 12-13, sen lite kontorstid. Sen ta in hästarna, ta av ev täcken och se till att alla mådde bra. Sen på eftermiddagen var det lite olika beroende på vad som behövde göras, men kanske städa sadelkammaren en dag, tvätta nästa dag, se över alla träns en tredje dag. Hjälpa eleverna att göra iordning inför första lektionen och sen slutade jag, och då var det dags att rida min häst. Fick mocka och fixa mat på arbetstid men inte rida.

Ett härligt jobb och jag lärde mig massor!

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 626
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 384
Senast: Gotthard
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025