Hästsläp som ser ut så här ungefär .....

Bellafjella

Trådstartare
Gott om plats, speciellt bakom hästen, teleskopbom bak, fronturlastning eller ev ett släp som är lågt så att lämmen inte lutar så kraftigt, stadigt på vägen ......

Finns detta släp? Eller ja, jag tror ju det finns men kan man få lite tips vilka märken som skulle kunna passa in?

Har en pålle som inte är så förtjust i släp men han har dock blivit mycket bättre med vår långsiktiga träning.

Vårt gamla Tranesläp, som i och för sig är i fint skick, är dock inte så jätte lämpligt med tanke på vissa saker.

T ex när hästen står i släpet så känns det väldigt trångt bakåt och speciellt när hästen är lite tveksam och det känns som om man skulle vilja kunna få in honom lite längre innan man börjar med att få på bommen.

Pållen är också alltid väldigt mån om att kunna se vad som händer bakom honom och jag upplever att just detta backande på en ganska brant lämm stör honom. Så ett lägre släp skulle vara jättebra.

För att göra det ytterligare lite knepigare så är det ju det här med ljudet i släpet. Är det enbart bomull i öronen som gäller ellr finns det släp som på något sätt är tystare invändigt?

Sen undrar jag: Frontutlastande släp - är det något speciellt man bör tänka på där? Finns det några speciella "faror" med det eller är det enbart positivt?

Skulle bli jätte glad för era åsikter - det är ju trots allt en investering som ska bli så bra som möjligt för hästen. :)

Sv: Hästsläp som ser ut så här ungefär .....

Jag har ju en lång och grov kuse och har drömmar om en Ifor Willams (510 modellen) där jag har noterat att min häst dels får plats i en spilta i transporten och dels är den ljusare invändigt och väldigt rymlig = de flesta hästar gillar den bättre än andra släp.

Det lilla jag sett verkar den väldigt stadig också och den har fronturlastning samt oftast (alltid?) kombiramp bak.

Någon som känner för att ge en stackars Jenny en present i dag? I så fall vet ni vad jag önskar mig nu :D

Mera plats bakom blir det ju om du vänder på hästen, som i Umes B50 (bild på deras hemsida). Det blir typ fronturlastning (men bakåt) i det också.
En sak jag gillar med vårt ume är isoleringen; det blir både tystare och bättre klimat.

Ume-släpet var en av märkena med de absolut längsta spiltorna i min enkät som finns någonstans på hästverksamhet.
Men bakom spiltan brukar det väl sällan vara någon plats, om man inte kör bakvänt som ang föreslog.

Därav förslaget på just den modellen. Annars är ju faktiskt Boj rymligare i takhöjd t ex - och även i sadelkammaren.

Absolut, men tyvärr lite på bekostnad av spiltlängden (jag har själv en och älskar den, men hade önskat ytterligare 10 cm på spiltan).

Ume-släpet var en av märkena med de absolut längsta spiltorna i min enkät som finns någonstans på hästverksamhet.
Men bakom spiltan brukar det väl sällan vara någon plats, om man inte kör bakvänt som ang föreslog.

Ok tack :)

Nej, det behöver inte vara jätte mycket plats bakom hästen men i mitt gamla "urtids"-släp känns det nästan som om man måste komma väldigt nära frambommen med pållen för att han ska kunna "masa sig in" tillräckligt för att kunna stänga där bak. :(

Mera plats bakom blir det ju om du vänder på hästen, som i Umes B50 (bild på deras hemsida). Det blir typ fronturlastning (men bakåt) i det också.
En sak jag gillar med vårt ume är isoleringen; det blir både tystare och bättre klimat.

Oh så fint släp! Kollade nu på hemsidan och jag tror verkligen det skulle vara något för oss! :banana:

Stort och bra och gott om plats för vår "klaustrofobi"-kille. :)

Lastar man framifrån så han åker baklänges så känns det också som om det vore lite svårare för honom att bara börja backa av igen som han gärna vill göra. Det blir ju liksom en "sväng" där då. :)

Hmmm, nu ska bara sambon övertalas - förmodar att de är ganska dyra :crazy:

De har funnits några år, så det bör finnas några på begagnatmarknaden också :) Och som sagt, isoleringen kommer du att gilla, det blir svalare och tystare med den!

Våra små åker på diagonalen, och det verkar föredras jämfört med traditionellt "framåtriktad".

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka... 2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: kryckan
·
Ridning Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade... 2
Svar
33
· Visningar
3 864
Senast: Pudlan
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 529
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka