Hästsläpsförsäkringar

Tora

Trådstartare
Jag skall försäkra min nyinköpta hästransport. För ett tag sen så läste jag i en hästtidning om en tilläggsföräkring som man kunde teckna så att man även fick ersättning för invändiga skador. Kommer inte i håg vilken tidning det var men det var en utav dem som är i färg och i A4-format

Jag tror att företaget hette Folksam men när jag ringde till dem så var de som ett stort ?.

Är det någon som kommer i håg vilket företag det var (om det nu inte var Folksam) och vad det var för slags försäkring.

Mvh

Tora

Sv: Hästsläpsförsäkringar

Har också hört ryktas att Folksam ev skulle införa en sådan, men jag kommer inte heller ihåg var jag hörde/läste om det.

Falskt rykte? Borde vara en ganska dyr försäkring om det är sant.

Detta var förra året strax efter Eurohorse. Då när jag ringde till Folksam (är nästan 100 på att det var Folksam) så var den så färsk att de själva inte riktigt visste vad det skulle kosta. Men de ringde upp mig dagen därpå och då skulle försäkringen bli ca 400 kronor dyrare beroende på släp och så vidare.

Vet att jag läste om denna försäkring för några månader sedan och tror då att den var korrigerad till att gälla de skador som brankår/polis m.m åstadkommer på släpet vid en räddningsaktion för tydligen så täcke inte den vanliga försäkringen det.

I så fall så skulle det ha blivit lite fel i den första utsagan att försäkringen täcker invändiga skador. Vilket inte är omöjligt då det hela var så färskt.

Men nu när jag pratade med Folksam så hade de inte en aning om vad jag pratade om (telefonisten var inte specielllt serviceminded heller). Kan det vara så att det numera är inbakat i den vanliga försäkringen.

När jag försökte prata med telefonisten så sa hon att jag måste ha en specifik fråga om en försäkring. Men jag kan ju inte alla försäkringar uttantill är inte det deras arbete: att vara experter på försäkringar?

Det måste väl vara någon mer på Bukefalos som har läst om denna försäkring och som har bättre minne än mig och som i alla fall kommer ihåg om det verkligen är Folksam som hade denna försäkring?

Mvh

Tora

Tack!!!!!

Det måste nog helt enkelt vara så att den ingår i "standarden" nuförtiden men att i andra bolag så finns den inte.

Det finns ingen som har en försäkring i ett annat bolag som kan se vad som står i papprena?

Mvh

Tora

Tja, fast jag kollade i försäkringsvillkoren på Folksams hemsida och där stod det inget specifikt om hästtransporter alls. Lurigt. Jag har mitt släp försäkrat hos Trygg-Hansa och den försäkringen gäller bara utvändiga skador. Kan kolla i pappren ikväll, men tror att villkoren är skrivna på ungefär samma sätt som Folksams.

Folksam försäkrar ju hästar också. De som säljer hästförsäkringarna kanske har bättre information om vad som gäller hästtransporter än vad den "vanliga" kundtjänstpersonalen har?

Tyvärr finns det inte något försäkringsbolag som tar invärtes skador på hästsläp. Folksam gick ut med att dom gjorde det, men endast om det hänt i samband med en trafikolycka och polis varit ute.. Dom skulle även ta om ex brandkåren skulle få såga av taket på transporten vid olycka.. Det är samma regler på alla försäkringsbolag.. Enda skillnaden är om du har ex huset eller något annat större försäkrat på ett bolag, att du kan få mer hjälp då..

Hade själv en skada på mitt släp som var 6v gammalt, kostade 15000kr att laga.. Men nu är samtliga försäkringar flyttade från det bolaget.. 1hus, 4bilar och släpet..

Måste oxå ta reda på det där.... fast jag kanske skulle ha gjort det INNAN sambon krockade min trailer.... :angel:

Länsförsäkringars helförsäkring av hästtransport täcker även om hästen skadar släpet. Betalar för min släp idag ca 400:-/år

Jag har länsförsäkringar och dom tar bara yttre skador som hästar orsakar, inte inre. Men dom kunde tänka sig att göra det om man som vi har massor av försäkringar hos dom, eftersom vi betalar ganska mycket i premie till dom om året, alltså storkunder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka