Hästtandläkare.

Pilot

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att bli hästtandläkare, eller snarare, jag har funderat på det en hel del.
Nu är bara frågan hur man ska göra för att bli det?

Vad jag har förstått så är de flesta vanliga tandläkare som sedan har vidarutbildat sig på hästtandvård. Eller veterinärer som inriktat sig.
Jag vet ju även om att det finns skolor i amerika, men då vill man gå en bra gedigen utbildning, och inte en "helgkurs".
Någon som är det, utbildar sig, eller vet en bra utbildning?
Det borde finnas utomlands, bra skolor.

Lite hjälp tack :bump:

Sv: Hästtandläkare.

Min hästtandläkare är utbildad i USA och har sedan jobbat som lärling i flera år.

Har för mig att det i sverige bara finns en som har rätt att titulera sig hästtandläkare (kan ha fel...) Utbildningarna i USA ger jag inte mkt för, hur i hela friden ska man kunna lära sig allt om hästens mun och hur den fungerar på bara några veckor????

Har använt mig av en hästtandvårdare som gått i praktik länge hos den jag syftar på som hästtandläkare. Tandvårdare finns det nog gott om...

Jo men jag har hört om utbildningar i Amerika, som är på två- tre år, där man varvar med praktik. Det är ju mer sådant jag söker. Som sagt, ingen "helgkurs". Men jag tycker det borde finnas fler utbildningar mer än i Amerika.

Det är klart man lär sig om man är lärling, men hade ändå velat gå en skola, för det känns ändå som om man har otur så kanske man inte lär sig dokumenterat fakta.. eller hur man ska förklara. Jag vill ju verkligen lära mig det.

För de mest avancerade hästtandläkarutbildningarna i USA krävs att man redan innan har en veterinärexamen.

/KT

*kl*
kan någon vara snäll o reda ut begreppen hästtandläkare o hästtandvårdare?

Ungefär motsvarighet inom humantandvård: tandläkare - tandhygienist/tandsköterska ;)

ahaa tack, det säger ju egentligen säg själv. men bättre att höra det än att tro det.

till alla andra *host* ingen som jobbar med det? hade vart kul att höra..

vilka utbildningar finns det för att bli hästtandvårdare?

Senast ändrad:

Har för mig att det i sverige bara finns en som har rätt att titulera sig hästtandläkare (kan ha fel...) Utbildningarna i USA ger jag inte mkt för, hur i hela friden ska man kunna lära sig allt om hästens mun och hur den fungerar på bara några veckor????

Har använt mig av en hästtandvårdare som gått i praktik länge hos den jag syftar på som hästtandläkare. Tandvårdare finns det nog gott om...

Utbildningen som min hästtandläkare har gått är betydligt längre än så, i ett par omgångar dessutom. Tycker nog att han har förtjänat sin yrkestitel.
Vet inte vem du syftar på i ditt inlägg.

Men det är en djungel, det är helt klart, eftersom det inte är en skyddad yrkestitel.

kl
*putt putt putt* (:angel:)

Startar upp den har apgamla traden.
Tankte kolla laget har om det ar nagon som har utbildat sig till Hasttandlakare annu?

Jag har hittat en utbildning som jag vill ga i England.

Hej! Kul att du intresserat dig för hästens munhåla. Det är en jämförelsevis okänd del av hästen som både hästägare och veterinärer borde få tillfälle att lära sig (ännu) mer om. Och för att kunna erbjuda sveriges hästpopulation den vård de så väl behöver behöver vi bli många fler yrkesverksamma.
Jag är själv veterinär och har dessutom examen från den svenska hästtandvårdsutbildningen. Jag driver ett företag i Skåne och baserar verksamheten på hästtandvård och -tandläkeri, men det mesta av arbetet handlar faktiskt inte om att "fixa till tänderna" utan att försöka hitta orsaken till hästens problem och åtgärda dem. Ibland är det tillstånd i munnen som orsakat problem i resten av hästen, ibland är det tvärt om. Jag ser min veterinärmedicinska kunskap i kombinationen med tandutbildningen som ovärdelig i det arbetet, och har svårt att tro att man löser hästens problem med att bara åtgärda munnen. Jag har helt lagt undan min armada av raspar, och jobbar nu helt och hållet med moderna tandläkarinstrument.
Jag vill inte på något sätt diskvalificera andra aktörer i branchen men vill du få helheten och därtill inte kasta ut massa pengar till privatdrivna utlänska skolor med odöljbart vinstintresse och väldigt varierande kvalitet så satsa på svensk veterinärutbildning och lägg till den svenska tandvårdsutbildningen. Då hamnar du på en utbildningsnivå som toppar absolut världsklass och dina yrkesresultat blir därefter. Visst, det är några extra år men du kommer INTE ångra dig. Åren går sanslöst fort och du kan komma in bara du vill. Med veterinärutbildningen i ryggen får du dessutom dra ut tänder, och göra andra kirurgiska ingrepp i munhålan. Du får ge lugnande, smärtlindrande och antibiotika, allt för att maximera hästens välmående under behandlingen och tillfrisknande efteråt. Du får helhetsbilden och kan då förstå hur du och hästägaren tillsammans ska göra hela hästen frisk, fungerande, hållbar och glad. :bow: Lycka till!

Tack for svar!

Det ar det jag tycker verkar vara sa svart med hastar, vad man an bestammer sig for sa overlappar det precis alla omraden, man kan inte bara ga "en utbildning".

Jag ska ha ditt rad i atanke, ska soka in i England pa den enda skolan (vad jag har forstatt som utbildar), da blir man godkand hasttandlakare enligt den veterinar namden (vad den nu heter har jag tappat), sa den ar jag saker pa ar serios.
Men sedan ar det precis det jag har tankt pa som du har tagit upp, man far inte lov att ge lugnande, gora ingrepp eller liknande, vilket kan vara ratt vardelost.

Ar valdigt kluven.

Men da har du gatt den humanistiska tandvardsutbildningen sedan, eller?

Nej, jag antar att Joyboy har gått den tandläkarutbildning som finns att läsa inom veterinärmedicin med bl a Torbjörn L som utbildare. :bow:

Ja, det stämmer bra ;) , genomgick examen 2008 och har gått bredvid TL en hel del både före och efter, han är riktigt bra. Ödmjuk, pedagogisk, öppen, helhetstänkande och oerhört erfaren. :bow: Jag kan fortfarande inte begripa hur jag kunde acceptera "klassisk hästtandvård" som den var innan TL öppnade mina ögon och min skalle ;) . Tandvård är ju så mycket mer än slipning!

UPPROP!
Flera bra tandvårdare åt hästarna, alla hästar förtjänar kompetent tandvård! Mera ödmjukhet och öppenhet av veterinärer och andra utövare - sträva efter att lära mer eller remittera! Mera frågvisa hästägare, ställ krav! Kräv diagnos och förklaring som du förstår innan du låter någon slipa eller raspa eller operera i din hästs mun. Det är inget konstigt med det. Och en seriös och kompetent utövare kan garanterat ge dig bra svar och din häst bra vård. Och h*n tycker sitt jobb är mycket mer givande om du är frågvis.

Det gäller egentligen massor; veterinärvård, hovvård, naprapati, kiropraktik, massage, foderrådgivning, hältutredning, u name it! Kräv information, kräv kunskap, kräv remittering, kräv ödmjukhet och öppenhet. Det har du och din häst rätt till.

Oj förlåt, blev visst lite OT! Jag kan tyvärr inte uttala mig om den engelska utbildningen, är inte tillräckligt insatt. Du kan säkert få referenser från skolan! Ta kontakt med någon av dem, kanske kan du hänga med några dagar och se vad du tycker, om yrket och vad man får lära sig. Är det din målbild så kör. Lycka till! Sluta aldrig söka kunskap!

Jag har för mig att det har tillkommit vissa regler nu gällande vilka som får titulera sig som hästtandläkare (och andra yrken)?
Har du kollat så att den utbildningen du är intresserad av är godkänd även här i sverige? Om du nu vill jobba i sverige såklart.

Det är nog helt klart bäst att gå den långa vägen via veterinärutbildningen.

Jag har uppfattat det som att de har en annorlunda syn på hästars tänder mot vad vi har här med t ex floating då dom slipper ner alldeles för mycket. Förhoppningsvis finns det utbildningar som lär ut annat.

Det ar klyddigt om man vill oversatta till svenska regler, gjorde ett forsok (det var forvisso innan de nya reglerna) men da skulle man testa sin utbildning EFTER att man hade gatt den. Whoot?

Jag ska soka nu, och satta mig in mer i det, jag ska aven soka en annan hastutbildning, som inte ar enbart tander utan hela kroppen, jag ar inte saker pa att jag klarar av tandlakaryrket (samt att det har blivit fler regler och svarare, som att man inte far undersoka en sederat hast, laste jag nagonstans, ska se om jag kan hitta det).

Jag har inflammationer i sarskilt min hogra arm och har haft det i fyra ar(?).
Nu ar det sa illa jag att jag far inte springa, jag kan knappt laga mat (ordentlig fran scratch) utan att ha problem dagen efter. Eller ett jobb utan ont (nu blev det gnalligt). Gar hos sjukgymnast.

Det var inte min mening att vara gnallig, och jag ar tacksam att ni ar pa mig sa att det blir ratt!
Det kanns som om det ar sa mycket som vager in i vart annat att jag inte riktigt vet vad jag vill langre.
Vet inte om jag stannar har sedan, eller om jag flyttar "hem", och det maste funka var som.

oj, med de armproblemen hade jag nog inte givit mig in på hästtandäkarbanan, där blir armarna och axlarna lätt rätt illa åtgångna, och har du problem redan innan du börjat arbeta är jag rädd att det blir mycket värre sen när du sitter med lyfta armar i ungefär samma position i flera timmar om dagen, varje dag.

Liten tanke bara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 384
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 155
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 142
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31