Hästtransport i dike

Sv: Hästtransport i dike

Hästarna mår fint och käkar gräs för fullt ute i min hage - jag vet inte vad som hände - var inte hemma när dom släpptes ut - det är ridskolehästar som ska gå på bete. Kommer väl att vara stela imorgon men inget annat än skrubbsår. Jäkla tur i oturen.

Fint att veta, hoppas hästarna inte får några psykiska men av det hela.

Vad är det frågan om:confused:

Nu läser man om transportolyckor nästan dagligen..
Denna fick SLADD:confused:

2 hästar i släpet innebär att man kör försiktigt om det ens är lagligt- av en anledning.

Det bör nog finnas kör-din-häst-säkert kurser.

Transporten besiktigades i måndags, men något måste ha gått sönder då släpet började wobbla och sedan släppte från draget. Jag tvivlar starkt på att de körde för fort.
Det var många saker som var tur i oturen, så allt slutade trots allt ganska väl men med många chockade. Transporten kunde ha voltat eller hamnat i ett träd, men det var sankmark och därför blev smällen inte så hemsk som den kunde ha blivit. Transporten är bara skrot nu och ingen lär väl få reda på varför det gick som det gick då det inte går att se vad som kanske gått sönder och orsakat wobblingen och vad som blev efterår.

Det var förresten inga hästar utan två ponnyer, i ett boggiesläp.

Senast ändrad:

Hästarna mår fint och käkar gräs för fullt ute i min hage - jag vet inte vad som hände - var inte hemma när dom släpptes ut - det är ridskolehästar som ska gå på bete. Kommer väl att vara stela imorgon men inget annat än skrubbsår. Jäkla tur i oturen.

Skönt att höra! När jag pratade med de på Kulis sist stod de fortfarande kvar och de var väl lite oroade över Amber, men hon måste ju vara bättre då om hon släpps på bete!

Det var förresten inga hästar utan två ponnyer, i ett boggiesläp.

Vilken tur,, då va det ju inga hästar som blev skadade,,,:crazy:

Hur du än försöker vända å vrida på det så ska både bil och transport tas in för teknisk undersökning och misstanke om vållande till vårdslöshet/framkallande av fara upprättas i en anmälan från polisen.

Vad är det frågan om:confused:

Nu läser man om transportolyckor nästan dagligen..
Denna fick SLADD:confused:

2 hästar i släpet innebär att man kör försiktigt om det ens är lagligt- av en anledning.

Det bör nog finnas kör-din-häst-säkert kurser.

Det bör nog införas ett separat körkort för alla som har någon typ av tillkopplat släp på sin ordinarie bil.

Statestiken är så skrämmande att inte ens 70% av dagens hästägare som kör med tillkopplad transoprt ens klarar av att backa med tillkopplat släp...

Dagens bilförare är i många avseende helt skrämmande egoistiska,, inte minst emot den dom påstår älska mest men gärna välter ner i både diken, tappar ut dom på motorvägen, kör som "vanligt" så dom får panik i transporten eller som sagt "tappar" hela släpet..

Att bara köra om en transport som "wobblar" för att konstatera att föraren håller på att fippla med att skicka ett sms gör mig riktigt mörkrädd, och det har hänt händer återkommande och kommer hända igen.

Transporten besiktigades i måndags, men något måste ha gått sönder då släpet började wobbla och sedan släppte från draget.

Väldigt få faktorer beror på brister i transporten mer än för lågt lufttryck i däcken.. Detta är ingen brist på transporten utan en brist på den männskliga faktorn. Dom flesta orsakerna till denna typ av olyckstillbud beror helt enkelt på dragbilen o/e den som framför ekipaget tillika den som är ansvarig för lastningen av den numera klassade osäkrade lasten.

Ja jag misstog mig - hittade fula skrubbsår på dom som går härute och antog att det var dom som varit med - så rättelse det är alltså inte dom som går här hos mig.

OM släpet börjar wobbla- kan bero på olika däcktyper på släpet o spår, men som regel i första hand av för hög fart. Försöker man dessutom att öka farten fast man har tung last kan jag bara se förloppet som nu skedde.

Jag har bara hört talas om ett släp som började wobbla. ett med 2 stora ston på väg FRÅN betäckning o det gick i 110 trots undermålig bil. Den gången gick det bra, men det skylldes även där på släpet.

Vilken tur,, då va det ju inga hästar som blev skadade,,,:crazy:

Hur du än försöker vända å vrida på det så ska både bil och transport tas in för teknisk undersökning och misstanke om vållande till vårdslöshet/framkallande av fara upprättas i en anmälan från polisen.

Men herregus, tagga ner! Det var inte jag som körde transporten. Jag fyllde bara i ytterligare av det jag fick berättat för mig av hon som körde. Och hur man än vrider och vänder på det var det tur i oturen. Jag har ingen aning om någon anmälan togs upp men det antar jag eftersom de fick spärra av vägen från båda håll. Så det kommer nog fram så småningom. Jag är i alla fall glad att det slutade något så när lyckligt.

Det jag menade med att det var två ponnyer och inte två hästar var att någon ifrågasatte om det ens var lagligt - och två b/c-ponnyer i ett släp bör nog vara lagligt. Det var det jag menade.
Och enligt hon som körde körde de inte för fort, men hon kan ju ljuga för att rädda sitt eget skinn. Enligt henne började släpet wobbla, och tappade kontrollen och bil och släp for över vägbanans båda filer innan släpet släppte och fortsatte ner i diket. Jag berättar bara vad som berättats för mig, och jag väljer att inte döma någon och vråla om vårdslöshet osv när jag inte ens var med på plats. Men det är ju jag. Med tanke på att hon körde ridskolans ponnyer, med hennes sons splitternya bil, tvivlar jag i alla fall på att hon körde fort.

Senast ändrad:

Men om släp osv börjar wobbla - ska man inte öka farten då, alltså gasa? Det har jag fått berättat för mig. Att gasa för att räta ut släpet. Bromsar du med ett wobblande släp känns det ju som om det är då man kan tappa det. Men det är vad jag har fått berättat för mig, från en yrkeschaffis jag diskuterade detta med för några år sen. Är jag helt fel ute?

Ja och det är direkt efter 60 sträcka med kameror så att hon skulle fått upp hög hastighet, börjat wobbla och sen kört i diket på den lilla sträckan är inte troligt. Hon mår nog tillräckligt dåligt utan att vi ska anklaga henne för slarv i den här tråden.
Nä, det var nog så oturligt som man kan tänka sig. Hu - ibland händer faktiskt olyckor även om man är försiktig.

KL

Jag har svårt att förstå hur ett släp kan börja vobbla så kraftigt att det flyttar hela bilen över hela vägen (båda fälten)!!!!

Om man inte kör ruskigt fort alltså?

Någon mer kunnig som vet??
Mitt släp kan förvisso flytta min bil om det blåser extremt mkt, men inte så pass att någon annan ser det, mer att det känns i ratten.

Jag vet faktiskt inte, men de sa att båda hästarna låg över bommen, och kanske kan en ha hoppat över och krånglat så pass att transporten börjat gunga, innan olyckan? Jag har ingen aning om huruvida det kan påverka med små ponnyer, men jag vet ju hur det kränger i våran transport när våran store bara rör på sig när han blir otålig.

Ja och det är direkt efter 60 sträcka med kameror så att hon skulle fått upp hög hastighet, börjat wobbla och sen kört i diket på den lilla sträckan är inte troligt. Hon mår nog tillräckligt dåligt utan att vi ska anklaga henne för slarv i den här tråden.
Nä, det var nog så oturligt som man kan tänka sig. Hu - ibland händer faktiskt olyckor även om man är försiktig.

Jag har kört väldigt mkt släp o ALDRIG fått wobble- inte det enda ynkaste.

när du skriver EFTER 60-sträckan så kan hon givetvis ha ökat rejält.
man bör oxå kolla däcktryck o inte ha olika däcktyper på.

visst sker olyckor, men wobbleolyckor sker inte bara sådär.

Man bör inte bromsa i en sdn situation.

BTW så står det artikeln att bilen / ekipaget fått sladd. Det låter då mer sannolikt att man har bromsat o haft ojämn bromsverkan på släpet o fått kast på det.

Senast ändrad:

Mjae, släpp gasen men bromsa inte. Har du fått svaj på släpet pga för hög fart så hjälper det inte att gasa mer.

*kl

Två ponnyer kan ju vara 400kg st och det är inte alls säkert att bil + släp är lagliga tillsammans bara för att det är ponnyer...

Jag har svårt att förstå hur ett släp kan börja vobbla så kraftigt att det flyttar hela bilen över hela vägen (båda fälten)!!!!
Den typ av wobbel som vi pratar om, okontrollerbara svängningar/krängningar, är resultat av en ogynnsam kombination av vikt, däcktryck, tyngdpunkt/balans och stötdämparnas skick - allt på både släp och dragbil - tillsammans med ekipagets hastighet. Som redan påpekats i andra trådar, skillnaden i hastighet mellan stabila och kritiska vägegenskaper kan vara mycket liten om förhållandena är ogynnsamma.

Idag såg vi förresten några intressanta exempel på just hastighetsanpassning med personbilssläp, på E6/E20 ner till Ängelholm och Bråvesta. Först var det Passaten med en stor(!) styrpulpetbåt och 80-hk utombordare som vi bara nätt och jämnt passerade i 120-122 km/h. Någon mil längre söderut blev vi omkörda av en liten hantverkarskåpbil med kapellsläp som höll ganska precis 135 km/h, och det vore synd att kalla väghållningen för stabil. Jämfört med de båda var den vita XC90:an med en svart hästtransport i 105 uppför(!) Hallandsåsen inte alls uppseendeväckande. :angel:

BTW så står det artikeln att bilen / ekipaget fått sladd. Det låter då mer sannolikt att man har bromsat o haft ojämn bromsverkan på släpet o fått kast på det.

Fast de fick inte sladd. Det var mycket därför jag gav mig in i tråden från början, eftersom det inte stämde det som stod i artikeln. Släpet började wobbla, och jag kan tänka mig att hon fick panik och bromsade och då blir det ju inte direkt bättre.

Att sitta och diskutera detta här, huruvida de körde lagligt, för fort osv tycker jag är tråkigt. Hela situationen är jättetråkig och en av ponnyerna fick tas bort idag och hela ridskolan är jätteledsna. För att inte tala om hon som körde.. Ingen av oss var där och det tjänar inget till att gissa sig till vad som hänt.

Jag har pratat med föraren som är helt förkrossad och hon körde inte fort sa hon. Jag tycker det finns många andledningar till att tro henne, bla för att jag känner henne, och dels för att hon hade dotter i bilen, körde sin sons nya bil, körde ridskolans ponnyer samt körde på en sträcka med fartkameror.

Jag tycker att själva diskussionen om hur man hanterar släp vid wobbling och sladd är intressant, men tycker inte att det passar sig här då det är som att strö salt i såren för alla i klubben och då speciellt föraren...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 030
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka