Hästtransport i dike

Sv: Hästtransport i dike

Har antalet olyckor ökat i förhållande till antalet hästar som transporteras? Transporterandet har ökat markant och antalet hästar också. Visst hör jag om olyckor men jag upplever det inte som särskillt vanligt. Allvarliga olyckor när hästtransporter är involverade har ofta stora konsekvenser för trafiken så de blir troligen ofta omskrivna.

Jag tror inte heller att det procentuellt har ökat.

Och trots att jag tävlar/tävlat så mycket så hör jag väldigt sällan om olyckor som sker på tävlingar, men det är ju klart fälttävlanshästar är väl kanske lite lugnare ;)

Jag ser det snarare som att det är en varning till alla som kör lite ovarsamt- ger en tankeställare. Ett varnande exempel.

kom inte o påstå att den fick wobble utan att föraren gjorde ngt olämpligt i en fart av 60. Rent BS.

Man kanske oxå gör den säkerhetskoll som bör göras innan färd.

Om man har 800 kg i släpet som oxå rör sig så får man hålla lämplig hastighet.

min ena väger det o skulle den börja röra sig så känns det REJÄLT. Trots dragbil som får dra 2,3 ton. Nu gör den inte det. inte ens då jag blev påkörd av mötande i hjulhuset på släpet o det välte inte troligen för att den stog på vä. sida.

Kör man främmande hästar kör man än mer försiktigt, då man inte vet hur de klarar av att balansera sig.

vi läste ju nyligen om en kvinna som inte ens märker då hästen tar sig loss o börjar klättra ut bak.

Mycket kan hända med både bil och släp för att olyckan skall vara framme. Allt från punktering till att en länkarm lossnar eller i princip vad som helst.

Tycker nog inte att man skall vara så säker på sin sak att det är just föraren som orsakat olyckan

och om och hur mycket du känner beror ju helt och hållet på vilken typ av kombination du kör.

Den som kör bär oxå ansvaret. vi har ju även medtrafikanter.

Det är många ovana förare som bara kör på fast hästarna lever om i släpet- som den som t o m körde UT på E4 utan att kolla.

tur att det krävs rejäl utbildning för tankersförare- där lasten oxå kan komma i rörelse.

Fler hästtransporter på vägarna innebär oxå en stor del fler idioter som inte kan köra- säkerhetsrisk.

Tycker inte att det rent generellt är idioter som kör hästtransporter :crazy:

Ser betydligt fler husvagnsförare som kör dumdristigt än just hästtransportförare.

Sedan kanske alla borde ha en övervakningskamera i släpet :angel:

Jag vet ett släp som fick wobble och la sig, i en hastighet av 30 km/h. Allt kan hända.

Dock är det intressant att veta varför i det här fallet, för att kunna dra någon lärdom av historien. Släpet passade inte med bilen? För fort, samtidigt som hästarna konstrade? Fel på drag eller släp?

Det spelar jättestor roll hur väl ekipaget passar ihop. Men jag tror man måste köra båda varianterna (gärna ytterligheter) för att förstå skillnaden. Det handlar ju inte om enstaka märken utan hur de passar ihop.

Ja, jag skulle också tycka det var intressant att veta vad som orsakade olyckan. Pratade med en tjej på facebook igår och hon visste inget nytt.

Jag vet inte hur det är med A, den andra ponnyn. Hon var den som verkade mest skadad efter själva olyckan, med ett sår på bakbenet tror jag det var. H verkade må bra, men fick inre skador och fick avlivas.

Carat: Jag tror att det kan stämma med 32 boxplatser, jag rider inte aktivt på ridskolan, tävlar bara för klubben och är med och fixar och donar på tävlingar osv. Men 32 känns rätt.

Föraren är aktiv medlem i klubben, med speciellt uppdrag inom styrelse osv, och dottern också. Ideella hjälpsamma människor är ett måste när man ska få iväg 30 ridskolehästar och ponnyer på bete, och det är så synd att detta hände. Hela historien är så olycklig, även om det kunde slutat värre.

Tycker inte att det rent generellt är idioter som kör hästtransporter :crazy:

Ser betydligt fler husvagnsförare som kör dumdristigt än just hästtransportförare.

Sedan kanske alla borde ha en övervakningskamera i släpet :angel:
tycker att husvagnsförare mer tar det lugnt på semestern. Kör jäkligt sakta:grin:
De har heller inte levande ömtålig eller osäkrad last.

Och trots att jag tävlar/tävlat så mycket så hör jag väldigt sällan om olyckor som sker på tävlingar, men det är ju klart fälttävlanshästar är väl kanske lite lugnare ;)

Eller oxå så är den tävlingsgrenen så liten att den % inte är "märkbar" ;)

Nåväl,, det hör mera till regel än undantag att det sker olyckor även på tävlingsplatser när man talar med folk inom polis/ambulans/brandkår ocg övrig räddnings tjänst..

Hela historien är tragisk men det innebär inte att man enbart ska söka empati utan snarare söker orsaken till vad som verkligen hände för att det i framtiden ska kunna unvikas att liknande olyckstillbud inträffar..

Enast då kan man säga att denna häst (förlåt ponny) inte dog för gäves utan den bidrog till en ökad säkerhet för sina framtida individer.

Det enda som är absolut säkert enligt vad HotrodKitten återkommande har förmedlat är att hon hört att transporten efter en tids färd börjat wobbla i max 60 km framfart strax efter en fartkamera.

Det som är ställt helt utan rimmlig tvivel är att ingen boogie transport med osäkrad last i den farten börjar wobbla utan att den osäkrade lasten av en eller annan anledning satts i rörelse. Hävs inte rörelsen så kommer centrufigalkraften och naturlagarna att orsaka en ökad rörlighet som till slut leder till att ekipaget inte längre går att kontrollera.

Personligen har jag sedan flera år tillbaka önskat att det ska införas ett körkortstillstån där det framgår att man visat goda kunskaper i framförande av ekipage med osäkrad last.

Vi får se vad som händer för något kommer hända.

Vi vet absolut ingenting med säkerhet, förutom att det skedde en olycka, om inte någon var på plats och bevittande händelsen.

Självklart vittnar folk inom polis och räddningstjänst om olyckor på tävlingsplatser, men de kallas knappast till tävlingsplatser där allt är som det ska, vilket det för det mesta är. För övrigt så sker transportolyckorna i regel på våra vägar, det är där man transporterar hästarna, på tävlingsplatserna sker andra typer av olyckor, så värst många meter hinner man inte köra där.

Senast ändrad:

Har antalet olyckor ökat i förhållande till antalet hästar som transporteras? Transporterandet har ökat markant och antalet hästar också. Visst hör jag om olyckor men jag upplever det inte som särskillt vanligt. Allvarliga olyckor när hästtransporter är involverade har ofta stora konsekvenser för trafiken så de blir troligen ofta omskrivna.
Hästantalet har ökat lavinartat o då blir den fjuttiga procenten många hästar som transporteras.

Just konsekvenserna är ju ngt som nyblivna hästägare måste lära sig för att tranportera häst säkert.

Här verkar det vara ngn ridskoleryttare som kör 2 ponnys. Var det ens lagligt med så pass tung last? Få vet vad hästarna väger eller chansar.

Klart att man kan spekulera när den som kört inte ser sin del av att olyckan skedde.

*kl*

Intressant att läsa folks åsikter och antagande i denna tråd.

Men det jag är väldigt nyfiken på är hur många av er som har förarbevis för transport av häst här?

Så fram med det vilka har detta beviset?

Själv har jag endast B-kort men det har med att vi haft en lastbil med mkt hög lastvikt (1280) och då självklart kompetensbevis för hästtransportör :D

Och transport godkänd för över 8 timmar!

Transporten har jag inte brytt mig om att godkänna då vi inte ens har någon häst f n. Däremot vet jag att modellen inte är något problem att få godkänd, så skulle det bli aktuellt får vi ta ut inspektör.

B-kort
Kör sällan transport nu för tiden men har alltid varit mycket noggrann med att köra lagligt och med anpassad hastighet och alla säkerhetskollar man kan göra. Har aldrig råkat ut för några incidenter alls på den tiden jag jobbade med hästar.
Nu började jag ju min fordonskarriär på lantbruksskola - där fick man ju känna på när ett lass sköt på och hur viktigt det är med säkerhetskollar osv.

Jag tycker faktiskt att det skulle finnas någon form av prov för just levande last även om just vikten faller under B-kort.

Det räcker inte med att vara nära,,, förstår du inte själv vad ditt deltagande kan leda till med allt du i bara denna tråd har delgett. Och vad spelar det för roll om det är två c/b- ponnyer i släpet??

Man kör helt enkelt inte två hästar i ett släp..

Däremot så kan man köra två islänningar i samma släp.:angel:

Ja klart man kan köra två islänningar i samma släp, matchvikten på en vuxen islänning ligger på runt 56- 120 kg beronde på kön.

Detta är tyvärr inte lagligt och inget jag rekommenderar, även islänningar bör sitta i bilen med bälte på....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 030
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka