Hästtransport välte på E4

Sv: Hästtransport välte på E4

2 stora hästar som dras av en 850.:angel:

skulle tro att det gick fort oxå iom vä. fil o wobblet

Tja, eller en 745:a är det ju iof... :) De ligger väl generellt på en 1600 max släpvagnsvikt så... :angel:

Håller med ovan...

Men vad glad den ägaren är att hästarna hade så gott om benskydd!

Jag har en 745 och får dra 2 hästar i mitt släp tillomed på B kort!

Allt beror på vad man har för vikter, och vad man har för hästar!

Ingen 745, det är en 850 eller äldre v70, syns på bakljusen som går hela vägen upp. På en 745 så är det bara lampor längst ner.

Spelar nog ingen större roll, båda de modellerna finns i min bils viktklass med, men de finns oxå tyngre = får dra mer om man har rätt kort ;)

Jag har en 745 och får dra 2 hästar i mitt släp tillomed på B kort!

Allt beror på vad man har för vikter, och vad man har för hästar!

Det låter ganska otroligt tycker jag att du får dra 2 hästar med bara B. Redovisa gärna dina vikter (transportens vikter, vad bilen får dra och vad dina hästar väger)

Min bil får dra 1580 kg på B-kort. (1600 på BE)
Släpet har dock bara en totalvikt på 1500, med en maxlast på 800 kg. Jag har araber som väger runt 400 kg/st. Den största är vägd när hon var tjock och vägde då ca 420 kg. Alla är över ponnymått.
2 av dem väger nog bara runt 350.

Även Mammas V70 får dra 1500 på B-kort! Den har en totalvikt på 2000 kilo.

Tillägg: Jag har den största motorn som finns till 745 i min bil, så det kan hända att den är tyngre än de flesta.

Senast ändrad:

ok tack för svaret. När nån säger hästar till mig så tänker jag att dom väger 5-600 kg så därför blev jag lite konfunderad. Men bra att det funkar för dig :laugh:

haha aa fast det finns ju små hästar med ;)

Och hästarna på bilden ser ju inte direkt stora ut heller så....

Skulle man få ner vikten på släpet lite till så skulle man ju kunna lasta ännumer! Och det borde inte vara en omöjlihet tycker jag. Mitt släp är ju ändå byggt i matrial som väger en hel del.

Min bil får dra 1580 kg på B-kort. (1600 på BE)
Släpet har dock bara en totalvikt på 1500, med en maxlast på 800 kg. Jag har araber som väger runt 400 kg/st. Den största är vägd när hon var tjock och vägde då ca 420 kg. Alla är över ponnymått.
2 av dem väger nog bara runt 350.

Även Mammas V70 får dra 1500 på B-kort! Den har en totalvikt på 2000 kilo.

Tillägg: Jag har den största motorn som finns till 745 i min bil, så det kan hända att den är tyngre än de flesta.
Ett släp med totalvikt på 1500 brukar inte få lasta så mkt OM de är byggda för 2 stora hästar. Oftast bara 5-600.
Det skulle inte ens räcka med 1990 för att lasta mina 2.

Bilden visar ju inte på några nätta araber.

De hade i vilket fall som helst änglavakt o kanske lär sig en hel del:bow:

Så mitt släp skulle inte vara byggt för 2 hästar alltså?
Märkligt att jag utan problem får in 2 hästar då :angel:

Jag tyckte att hästarna på bilderna såg rätt små ut, hur nätta de är tycker jag är svårt att se när de har täcken.

Delvis KL

Om jag inte missminner mig får 940´s dra 1630 och 850´s dra 1480. Har haft båda sorterna och det är vad som dyker upp väldigt starkt i mitt minne, men jag ska dubbelkolla detta. Vikterna är alltså då på B-kort.

Delvis KL

Om jag inte missminner mig får 940´s dra 1630 och 850´s dra 1480. Har haft båda sorterna och det är vad som dyker upp väldigt starkt i mitt minne, men jag ska dubbelkolla detta. Vikterna är alltså då på B-kort.

Hade fel!

Volvo 945 får dra 1490
Volvo 855 får dra 1530

Liite nära iaf (A)

Fast riktigt så enkelt är det faktiskt inte!
Inom en modell av bil så finns det supermånga olika modeller på motorerna, inte bara storleken på dem. Större motor innebär oftast att bilen väger mer...

Dessutom så kan man typa upp dem!

Som ex, min mammas V70 får dra 1500 på B-kort, medans min kompis V70 får dra 1350 på B-kort. Så det kan skilja sig väldigt mkt.

Okej, då skriver jag om.
Min förra 855 fick dra 1530 och min nuvarande 945 får dra 1490.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En hästtransport har vält på E4 i höjd med trafikplats Lövstad strax söder om Norrköping. Hästen springer lös vid olycksplatsen och...
Svar
1
· Visningar
287
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästtransport med en häst ombord har vält i Hylte under fredagskvällen. Veterinär har varit på plats och hästen har förts bort i en...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var vid lunchtid på fredagen som två hästar kommit lösa på E22 i höjd med Linderöd, Skåne. Det efter att en hästtransport kolliderat...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Resan till säsongens första internationella tävling blev dramatisk för paradressyrryttaren Lotta Wallin. Olyckan var framme och hon...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma