Hästtransport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wildty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 751
W

Wildty

Jag vet inte om det är rätt ställe att fråga, men jag behöver hjälp.
Ska köpa hästtranport och behöver tips och råd så jag kan undvika att hamna i några fällor. Ska iväg och titta på en FOBO -85, vet inget om detta märke. Nått att ha?

Sv: Hästtransport

Vet inget om just den modellen men tänkte tipsa om att titta under gummimattan på golvet. Är vanligt att man kan få byta ut golvet på äldre transporter (om det inte är stålbotten). Läste för någon vecka sedan om en som hade otur och golvet gick sönder med hästen i. Som tur var så stod de parkerade när det hände.

Ja vill också "spä" på varningen om dåliga golv. Min gamla häst har gått igenom hästransport golv 2 ggr! :eek: I både fallen "liftade" hästen med bekantas transporter.

Tack för tipsen. Var och kollade på transporten. Den hade nytt golv och vzr väldigt fräsch. Köpte den då jag hade lite bråttom att få tag på en transport. Om det är någon mer som vet något om Fobo får de gärna skriva. :bump:

Jag har ett Fobo 1300 från 1984. Är helnöjd :love: För ett par år sedan renoverade jag bromsarna, förra sommaren målade jag om den invändigt, väggar och tak. Nu i år har jag bytt golvet, bytt ena långsidan, bytt båda sparkskivorna, målat om utvändigt, bytt överluckan och bytt en del lampor och reflexer som var slitna och med trasig glas. Och nu ser släpet 10 år nyare ut än vad det egentligen är :) Jag tycker om att lastvikten är förhållandevis hög och så tycker jag att det ligger stadigt efter bilen.

Vad jag vet mer så är det som så att han som ägde företaget innan är samma som numera äger företaget som tillverkar Reko-släpen.

Shettisar skrev:
Åter igen,köp helgalvade släp....

Även helgalvade släpgolv blir frätta av urin. Tyvärr tror alldeles för många att helgalvat är säkert. Många av olyckorna händer med galvade. :devil:
Så lyft på mattan och titta noga. Kolla längs med väggarna. Titta underifrån.

Var inte rädd för andra golv än galvade. De kan vara fina! Bara att kolla. :angel:

Finns det släp med galvade golv??? Trodde det bara fanns, plyfa, aluminium och glasfiber.

Jag tror Shettisar syftade på chassit, som är galvat på Fobo 1300.

Jag hade själv ett Fobo 1300 från -85 som jag sålde för ett år sedan. Lade mycket pengar på att renovera det. Bytte golv, axel (kolla den!!!), lackade om den, bytte bakläm. Blev rätt så fin faktiskt!

Kan rekommendera dig att väga släpet tomt då anledningen till att jag sålde just mitt släp var att jag upptäckte att lastvikten var mycket lägre än jag trodde. Vikten på registreringspapperet stämmer inte alls. Mitt släp vägde tomt runt 780 kg (utan reservhjul!), vilket gav en lastvikt på drygt 500 kg. Mina hästar väger båda runt 600 kg, så det fick bli att sälja. Ryser när jag tänker på att jag kört sto med föl i denna transport...

Annars trivdes jag väl med den, oerhört stadig efter bilen. Men hur många har så lätta hästar...?

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
420
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
898
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
937
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra