Hästtransporter!!

Dilli_Blue

Trådstartare
Jaha, vad har ni eller vad vill ni har för sorts hästtransport? Vad tycker ni om den?

Själv har jag haft en Star Trailer XR3000 i ca 1,5 år och när jag väl ska skaffa transport igen kommer jag absolut köpa en sådan igen för jag tycker den passade mig utmärkt.

Men nu för en vecka sen skulle min svärmor köpa ny transport, men då blev det en Star Trailer Diamant tro jag med frånutlastning, hon säger att hon måste ha en fråntutlastning för att hon ska kunna åka iväg själv, men jaghar alltid lastat o lastat av mina hästar själv o ha aldrig haft behov av en fråntutl. på. Tycker hästen/hästarna ska kunna backa lugnt ut själva när du stå utanför o be de.

Så vad har ni?? :confused:

Sv: Hästtransporter!!

Jag har ett gammalt tranesläp, enaxlat och för en häst. Ganska ostabilt vid lastning. Något stabilare vid körning (går rätt bra med min pålle eftersom han står still!). Fast visst man tar sig från A till B, Ibland till C oxå :smirk:
Annan dålig sak är att man inte kan lasta med några höbalar på andra sidan mellanväggen när man ska på typ kurs eller vara borta några dagar :mad:

Nästa gång jag köper transport så blir det en boggi med genomskinlig mellanvägg och vita väggar. Gärna en böckmann comfort :love: min pålle älskar att åka sån! :banana:

Vi har en Kylinge, enaxlad, kommer inte i håg hur gammal den är just nu men runt 10 år, väldigt fräsch. Har bytt golv bara. Kör man med den tom är den ganska ostabil men med häst i är den stadig som få enkelaxlade. Är väldigt nöjd.

Vi har också en Kylinge som är ung 10 år, enaxlad med fronturlastning. När vi köpte den var den nyrenoverad (nytt golv + mattor). Vi är väldigtnöjda, men nu när vi åker ofta så skulle vi gärna vilja ha en modernare transport. (Jag tycker att Bojs nyare modeller är jättefina - men dyra)

Vi använder fronturlastningen till vår ponny då han annars har väldigt bråttom ut. Med fronten går det jättesmidigt!!

Vi har en startrailer safir från -97. Fronturlastning och halvgummivägg i. Har provat fronturlastningen en gång, men vill ändå ha den som nödlösning om nått skiter sig. Hur som helst är jag jättenöjd med vagnen, har inga klagomål alls.

vi har en enkelaxlad trane, duger än, då vi bara kört ponnyenra. Men dåvi ska köra ena stora på 170+ blir den lite ostadig, men vi får väl se vad somhänder omvi byter upp oss.

jag har ett Kylinge boggie och ett Henrikssons eller vad det heter - ganska bra släp- men önskar att jag hade Brenderup eller helst Fautras!

Har ett grönt Värmlandssläp. Tycker det funakr bra fast skulle vilja ha ett Ifor Williams släp med fronturlastning

Jag har en Kylinge Apollon, boggie -96:a med fronturlastning.
Har inte provat att lasta ur fram än, men i övrigt är transporten precis allt jag önskade mig, kanonnöjd!

Har nu en Kylinge enaxlad med fronutlastning som är runt 10 år ()brun). Den har nytt golv o ny axel. Guld värd då vi kör mkt med föl och då är det bra med fronturlastning samt så vår ena unghäst inte kan backa ur ett släp.
Tidigare har vi haft en grön Värmlandsboggie men jag saknar den inte. Har många ggr lånat Ifor Williams men skulle aldrig köpa någon. det enda felet med mitt släp är att det inte är ett boggisläp :smirk:

Jag har en enkelaxlad Dalavagn -04. Funkar kanonbra! Det enda jag saknar är något bättre att hänga upp hönätet i.

Jag har en Dalavagnen, boggie. Vet inte från vilket år (har ingen koll på det där :p ), men den är inte sprillans ny...
Men den duger i alla fall :)

Kylinge, frontlucka. -86:a, men kanonfräsch :)
Använt fronten mkt vid lastträningen av min häst (läs: C-ponny).
Går otroligt stadigt efter bilen, trots att det är enaxlat.
Byter upp till Star Trailer Ringo Star nästa år :love:

Jag har en Boj Bravo-98 med sadelkammare och klädgarderob. Ett stort, rymligt släp som går mkt stadigt efter bilen. Vid ett ev byte i framtiden blir det helt klart ett boj släp igen.

Har en boj 220, den är bara outstanding :bow:
Ljus o fin och mkt stabil. Hästen gillar den och det är huvudsaken.

Jag har en enaxlad Dalavagnen från -96, den duger, jag är glad att jag har en transport som är helt o fräsch! Men en m boggie o sadelkammare skulle inte sitta fel..

Frontutlastning har jag inga bra erfarenheter av, en av hästarna jag tävlade ett tag hoppade ut, hon visste inte hur man skulle betee sig, men backade man ut henne gick det jättebra!
och dessutom blir det farligt trångt om man har två hästar och ska lasta ur m fronten..eller jag tycker det blir trångt överhuvudtaget..

och en sista grej som jag hört här på buke är att den gången man åker utan fronutlastning kan ju hästen få för sig att hoppa ut genom skötardörren istället(om det är vana att lastas ur fram), men det beror kanske på vad man har för häst :smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 968
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka