hästtransportfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ticken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 822
T

ticken

Jag äger en Dalavagnen -92:a. Jag äger också en häst som två gånger hoppat över bommen i fram då hon blir stressad. Den bom jag har framför hästarna går endast att lossa inne i transporten och det vill man undvika då hon hänger över den!! Förhoppningsvis kan vi träna bort det här problemet men för att gardera sig mot ev personskador ifall hon gör så igen så funderade vi på att sätta in en bom man löser ut på utsidan av transporten. Frågan är: vilka transporter har en frambom man ta ner på utsidan och finns det reservdelar så man kan sätta det på en gammal transport som våran? Finns det någon av er som gjort just detta?

Sv: hästtransportfråga

har du testat att höjja frambomen sedan bundit henne kort och låtit henne åka brett?

Som Krulidut skriver binder du inte tillräckligt kort.

Jag vet att Boj har bommar man lossar utifrån, jättebra!
Håller annars med om att binda kort så kommer dom inte över.

Thule Equiline har jättesmidig nödlösning på bommen utifrån.

Till andra, det hjälper inte alltid att binda kort, hästar har en enorm kraft o kan hoppa över iaf.

Saken är den att jag inte vågat åka med henne sedan det hände. Det var på väg från säljaren till veterinärstationen. Då band han henne hårt i kroken framme i transporten (nere vid golvet). Jag förmodar att det berodde på att han visste att hon hoppat tidigare. Det fick jag reda på av en som haft hästen på sommarbete.
När vi sedan körde från veterinärstationen efter besiktningen så band han henne väldigt kort i bommen och fram i nedre kroken.
Saken är den att hon var väldigt stressad då och jag tror att de inte tränat henne med transporten utan bara hivat in henne. Jag vill tro att hon kommer över detta om jag tränar henne lugnt. Men jag vill helst slippa gå in till henne om hon hänger över bommen (hon börjar bli en rejäl nordsvensk). Det var därför jag ville byta bom. Dessutom förstörde hon fästet till mellanväggen så den ska ju ändå svetsas.

Kallebus: Ska kolla Boj om de har bom till rimligt pris!

I senaste ridsport har de ett tips på hur man håller svåra hästar på rätt sida om bommen, kan vara något att praktisera till dess att rätt panikutlösning är på plats.

Bojs är den hittills smidigaste jag sett, och vi har nog kollat de flesta släp på marknaden.

Skit i mellanvägg om hästen är svårtransporterad!

Bojs panikutlösning är bra, likaså Thules system är bra och enkelt.
Allt går att bygga om på en gammal transport, man kan göra om frambommen till en med panikutlösning utifrån, men en fråga som man måste ställa sig i ett sånt läge, är om det är värt att lägga de pengarna på ett gammalt släp för att bygga om det.

Liknande trådar

A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 332
Senast: qnockout07
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 942
Senast: Fideli
·
Träning På lördag ska jag hämta upp mitt nya stjärnskott i Örebro. Det är en resa på 11 mil enkel väg och jag har ett vanligt enkelaxlat släp...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Mia_R
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 691
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka