Hästvärlden - legitimt att vara otrevlig?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare aycaramba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 6 856
A

aycaramba

Jag har sysslat med hästar i olika sammanhang nu i ungefär 10-15 år och slutar ändå aldrig förvånas över vissa "hästmänniskor" som, enligt mig, beter sig helt oacceptabelt. Hade det varit i ett annat sammanhang hade jag förmodligen ställt människan ifråga till svars, men jag har kommit att inse att många hästmänniskor tycker att detta är fullkomligt normalt beteende. Vi pratar om sådant som att skrika och svära åt andra människor, snäsa av eller muttra nedlåtande åt andra. Jag är ganska känslig och tar lätt åt mig, mår extremt dåligt av "skvaller" och allmän osämja i min omgivning. Nu undrar jag om det finns andra som känt och tänkt liknande? Jag älskar verkligen hästar men jag hatar det här tjafset som alltid tycks bli runt omkring i större stall/hästsammanhang.

Sv: Hästvärlden - legitimt att vara otrevlig?

Jag har känt likadant. Framförallt har jag insett nu efter 9 år med hästar att det "största" problemet enligt mig som jag stör mig på hos hästfolk är att generellt sett tycker alla hästmänniskor att de har rätt, de vet bästa sättet att vara, de kan allt bättre, deras synsätt på hästar är det riktiga och det som är bäst. Det stör mig oerhört mycket, samma sak gällande de som vägrar lyssna på andras åsikter om vad de tycker är bra. De som låser sig fast vid ngt. Och som du sa, är otrevliga.

har hållit på i 18 år, och aldrig varit i ett stall där ALLA är "normal"trevliga. Det finns så gott som alltid skitprat, hierarki, oförskämdhet, mobbning, översitteri, snobbighet o.dyl.

Och ja, har funderat över detta sedan det första året. Jobbar ju inom vården, och har lagt märke till samma sak här. Kanske det helt enkelt är svårt för kvinnor (dessa "otrevliga" personer är väl oftast kvinnor va?) att dela något (arbetsplats, hobby osv.) utan att känna press. Men kanske jag generaliserar nu eller.

Vi pratar om sådant som att skrika och svära åt andra människor.

Sådant är aldrig okej i mitt tycke.

Det är omgivningen som bestämmer vad som är okej och inte, om man tydligt visar hur illa man tycker om dylikt uppförande brukar det upphöra tämligen omedelbart.

Jag har aldrig stött på duktiga hästmänniskor som varit otrevliga. Det har alltid vara "drägget" som burit sig åt. Ju duktigare hästmänniskor, desto mer professionella & ödmjuka inför andra människors kunskap. Och alla toppryttare/uppfödare jag mött i mina dagar har varit supertrevliga.

Själv klipper jag alltid av skitsnack direkt och om någon inte hälsar har jag oftast ett enormt behov att gå ända fram, skaka hand och säga "hej". :angel:

kl på mig själv,

skönt att höra att man inte är ensam om dessa tankar iallafall. jag har liksom "vant" mig lite tror jag, men har insett att folk som inte är hästmänniskor tycker att detta beteende är helt befängt om de någon gång hängt med till stallet. den här misstänksamheten som finnas, att ständigt leta fel hos andra och försöka "sätta dit" varandra hör även till. har dock stött på män som är minst lika otrevliga i hästvärlden (och en som var skvatt galen, hotfull och våldsam dessutom)

Du är verkligen inte ensam! Det finns så mkt osämja å skitsnack att hälften hade varit tillräckligt. Gäller väl bara att stå på sig eller flytta... Man kan inte ändra på andra människor, men man kan välja hur man bemöter dessa.

Tycker inte att det finns mer otrevligt folk i hästvärden än utanför.

Gäller att välja vilka man vill ha närmas runt sig då klarar man av orginal i utkanten.

Skulle aldrig stanna i ett stall, arbetsplats eller någon annanstans om jag inte trivdes med stämningen, har redan härdat ut i 8år på grundskolan med mobbning, slagord och skitprat så om jag skulle bli tvungen till det igen så skulle jag ganska snart vara på bårhuset.

Kram

Trodde bara det var jag som hade fått för mig, men känns skönt att veta att jag inte är ensam om att tycka!

Jag är ofta funktionär på min klubbs tävlingar och träffar mycket folk, båda bra människor och mindre bra. Själv har jag jättesvårt för de som är allmänt otrevliga, kaxiga och överlägsna. De skriker åt funktionärer, åt varandra åt sina hästskötar och åt sina hästar. INTE OKEJ.
Med risk för att låta hård, men :
Vissa männsikor ska nog hålla sig till sina hästar, för andra människor klarar de verkligen inte av att träffa.

Ja jag kan säga att jag är jäkligt lycklig att jag har eget stall och slipper ha massa annat folk där iallafall.

Jag brukar se det som så att folk som gapar högst är de som har sämst självförtroende och i många fall faktiskt oxå kan minst, de känner sig hotade ch måste hela tiden hävda sig. Nu är det ingen som har gapat och skällt på mig på åratal (förutom när jag varit funktionär men då tar jag alltid ryttarna med en nypa salt med tanke på den nervösa och ofta lite stressade situationen)
Jag själv håller alltid en ganska låg profil i stall om jag inte blir riktigt uppretad då kan det hända att jag blir arg, men då rör det sig oftast om att jag är rädd för att någon häst ska fara illa på något sätt.

Men jag tycker det är fruktansvärt obehagligt att åka ner till de olika anläggningarna som finns i stan, känner mig uttittad och utstött bara för att jag inte hänger där nere jämt.

Jag tycker att det finns en klar koppling mellan hur duktig man är på att rida och hur "speciell" man tillåter sig att vara. Tråkigt nog.

kl på mig själv,

skönt att höra att man inte är ensam om dessa tankar iallafall. jag har liksom "vant" mig lite tror jag, men har insett att folk som inte är hästmänniskor tycker att detta beteende är helt befängt om de någon gång hängt med till stallet. den här misstänksamheten som finnas, att ständigt leta fel hos andra och försöka "sätta dit" varandra hör även till. har dock stött på män som är minst lika otrevliga i hästvärlden (och en som var skvatt galen, hotfull och våldsam dessutom)

För mig hör det verkligen inte till... Visst finns det rötägg som inte har lärt sig att uppföra sig som folk, men överlag så har de flesta ställen jag varit på varit bra, och folk är glada, trevliga och hjälpsamma. Men sen har jag i och för sig som någon sa tidigare mest rört mig inom tävlingskretsarna som kommit en bit uppåt på vägen...

/Camilla

Och ja, har funderat över detta sedan det första året. Jobbar ju inom vården, och har lagt märke till samma sak här. Kanske det helt enkelt är svårt för kvinnor (dessa "otrevliga" personer är väl oftast kvinnor va?) att dela något (arbetsplats, hobby osv.) utan att känna press. Men kanske jag generaliserar nu eller.

Jag tror snarare att det kan vara så att människor som "mår dåligt" (svag självkänsla eller vad som) och kompenserar detta genom att vilja bestämma över andra, gör sin egen röst hörd och klampar på i ullstrumpor dras till jobb som inom vården och till hobbies som hästeriet.
Är man lite missnöjd med sig själv är det pepp att kunna kontrollera ett djur på 800kg (ärligt talat, vissa undrar man ju var de hittar nöjet med att ha häst) eller få vara stark kring svaga (sjuka) människor.

På den största ridskolan i stan är det alltid skum stämning. Man känner det genast man kommer in. Där är det pengar som bestämmer rangen, kunskap är inte lika viktigt. En av hästägarna där hördes säga "Jag älskar att tävla dressyr för det är så kul att gå runt på tävlingsområdet med hatt och frack och se tuff ut). Hästarna hade (ok det är 15 år sedan jag red där) 6 skötare och förste skötaren gjorde ju allt roligt. 6:e skötaren bokade vattenspilta och värmelampa. I bästa fall fick denne mocka ibland. Alla andra i stallet var bara skit enligt dem. Verkligen jobbigt. Visst fanns det trevliga människor också, men största delen är ännu idag som ovan nämnt.

Nu håller jag till vid ett mindre privatstall, och red ett tag vid en ridskola som bara höll på med dressyr. (Den senare hade inga nybörjare). Verklig skillnad mot det första stallet, men visst finns det orginal inom hästvärlden. Det kommer man väl aldrig undan.

Detta är orsaken till att jag aldrig skulle kunna tänka mej att ha min häst inhyrd någonstans. Jag är så tacksam för varje dag som jag får ha min häst hemma och att mitt stall kan vara där jag kan slappna av utan att bli påhoppad av någon.

Det är också orsaken till att så länge jag jobbade på ridskola så jobbade jag enormt hårt på jargongen mellan barnen i stallet, särskilt de som var där mycket. Jag försökte lära dem att alla har något att lära inom hästeriet och att alla är lika mycket värda oavsett om de rider i nybörjargrupp eller i den mest avancerade. Jag försökte lära dem ödmjukhet.

Tror att det kan bero på att i hästvärden är det så viktigt att vara kunnig på det man gör. På hästar alltså. Man vill inte vara den som inte kan eller verkar okunnig för då kan ju folk tro att hästen far illa. Man vill heller inte verka sämre än någon annan. Alla hämtar inte sina kunskaper ur samma källa och då står man sedan på sig och hävdar att "mitt sätt är rätt" för att inte verka okunnig.

De riktigt skickliga och kunniga hästfolket med lång erfarenhet och framgångar som bevisar deras skicklighet är nog tryggare i sin "hästroll" och blir nog därför trevligare och ödmjukare. De har liksom inte så mycket att förlora på det.

Bland fotfolket är nog istället många rädda för att få stämpeln som stallets blåbär och då sätts de här attityderna upp mot allt och alla så man verkar kunnigare än vad man är.

Sen är ju samhället fullt av knepiga människor i alla områden och hästsporten är stor så många av nötter fyller platserna i stallen med.

Jag jobbade många åt innom hotell och restaurangbranchen och träffade då en hel del "kändisar" i form av skådespelare och artister av olika slag. Kan säga att här är en bransch där det kryllar av otrevliga människor som gärna ser sig som förmer än andra. :mad: Ett par stycken upplevde jag som rent mentalt störda.

Mvh Voff

Jag har aldrig stött på duktiga hästmänniskor som varit otrevliga. Det har alltid vara "drägget" som burit sig åt. Ju duktigare hästmänniskor, desto mer professionella & ödmjuka inför andra människors kunskap. Och alla toppryttare/uppfödare jag mött i mina dagar har varit supertrevliga.

Själv klipper jag alltid av skitsnack direkt och om någon inte hälsar har jag oftast ett enormt behov att gå ända fram, skaka hand och säga "hej". :angel:

Precis min erfarenhet också, jag tror att ödmjukhet kommer med erfarenhet :)

KL. Jag är i hästvärlden mycket tack vare att jag träffar så många trevliga, ödmjuka och kunniga människor här. Jag tycker absolut inte att det är ett "normalt" beteende bland hästmänniskor att skrika och vara otrevliga i största allmänhet. Jag har förstås också stött på knäppgökar, men tycker inte att de på något sätt är överrepresenterade bland oss.

Håller med om att ödmjukhet kommer med erfarenhet. Med tiden inser man hur okunnig man verkligen ÄR och hur mycket det finns att lära. Hela tiden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka