Hästvärlden - legitimt att vara otrevlig?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare aycaramba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 6 856
Sv: Hästvärlden - legitimt att vara otrevlig?

själv skulle jag efter 30 år som hästägare, aldrig komma på tanken att lägga mig i eller ens ha åsikter om hur någon annan rider/tränar eller gör med sin häst. så länge hästarna är blanka, glada och väl omhändertagna, varför bry sig ? även om de inte gör som jag skulle gjort./QUOTE]

Jag resonerar likadant. Tycker att det finns ju fler rätt sätt! Jag övergav inställningen att det finns två sätt, mitt sätt och fel sätt för mååånga år sedan! :angel:

Ja,visst har även jag varit med om detta genom alla år,men, faktist så kan jag säga att det har varit värt det,har fått en MASSA goa vänner genom de stall jag stått i! :love: Då står man även ut med "det andra"!

En som hjälpte mig mycket med min första häst (envist kallblodssto,jag,nyss fylda 11:crazy: ) Utan hennes hjälp hade det nog inte gått alls,hon har jämt funnits för mig när jag behövde hjälp! Vi har tillbringat många år i samma stall,även med några års uppehåll,så hamnade vi i samma stall igen,ingen var gladare än jag då,en väldigt trevlig människa som jag alltid kommer att beundra och vara evigt tacksam! Tycker verkligen om henne som vän! (Nu vart jag att sakna....) Tyvär bor vi inte på samma ort längre,och har alltså ingen möjlighet att ha gemensamt stall.

En som jag delade stall med innan jag tog uppehåll helt och hållet från hästar,vi hade grymt kul,och skrattade så vi grät när vi var ute i stallet! :D Hon är absolut en av mina bästa vänner!
Nu har jag hennes gamla tävlingshäst på foder,har även blivit erbjudet att få ta över hästen helt! :love:

En som jag delade stall med när jagflyttade till en annan "stad",kände verkligen ingen,och så kommer hon och knackar på och frågar om vi har en boxplats över,världens underbaraste "jänta"! Guuuuud vad roligt vi hade i stallet och ute på ridturerna,tyvär så flyttade jag och hon vart kvar! :( Saknar våra galna påhitt!

I stallet jag står i nu finns det allt som allt 16 boxar (dock så har några personer flera hästar) och jag trivs som fisken i vattnet,inget skitsnack,ingen som klagar,allt är bara så lugnt och skönt,och det är så himla kul att åka dit! Jag och stallägaren kan stå och prata i evigheter och skratta och ha oss,trivs verkligen jättebra där!

Så det jag menar är,även om det känns skit vissa dagar,försök tänka ut vad det har gett dig igentligen,nya kunskaper,nya vänner,m.m. Och om det är jättehemskt,hitta ett nytt ställe,nästa stall kanske blir en lika stor lyckoträff som det vart för mig i mitt nuvarande stall!

Rider och har ridit på ridskolor, på privatstall som medryttare och som ryttare på galoppstall.
Får nog säga att det finns en hierarki på de flesta stall. Och ju finare stall desto svårare är det att bryta isen. På ett privatstall jag red var det tydligt tre olika gäng tjejer som hade olika åsikter i allt och inte kunde samarbeta. Men som ensam kille kunde jag i alla fall låtsas som det regnade och vara kompis med alla.
På ridskolorna var det tuffare. Som ensam kille tog ingen mig på allvar i början. Och alla hade åsikter om galopphästar fast nästan ingen sett någon i verkligheten. Först nu när de förstått att jag menar allvar med galoppen och kommit en bit på vägen börjar de fråga och lyssna...
Men som galoppmänniska tillhör man inte "Piceurklubben" så det finns en del som aldrig kommer att lyssna...
Men största motståndet och skitsnacket har jag ändå mött från dem inom den egna släkten som sysslat med galopp. Där har stödet varit obefintligt. Helt klart känns det som att man inte accepterar att jag kanske skulle lyckas med något som vissa inte lyckats med...
Så verkligheten känner jag ibland är ganska långt från de stallregler som talar om att alltid heja på varandra, vara vänner och aldrig tala högt eller skrika...
Men jag får nog säga att stämningen generellt är bra. Men att den är bättre i de galoppstall jag rider i än ridskolorna...
Mvh. Bowman

Jodå,detta känner jag igen! Från tävlingsplkatser,ridskolor och hyrstall.Kan berätta att jag för många år sen gick hästskötarkursen på Strömsholm och hade då med mej en av mina unghästar.I stallet rådde rena skräckväldet,man tassade fram som på äggskal och var livrädd för stallchefen! Det var fler än jag på kursen som kände så.En morron när jag kom ner till stallet såg jag hur en anställd kille stack en grep i baken på min häst när han mockade!! Hon flyttade väl inte på sej snabbt nog! Va?? Gap och skrik från ridlärare hela tiden.Man var hela tiden på helspänn.Till slut blev det så illa att kursen avbröts och alla åkte hem! Tror inte det har hänt nån gång tidigare.

De flesta, säkert 99% av individerna är trevliga personer eller försöker vara trevliga, Det största problemet är att vi är olika.

Många startar säkert en diskussion bara för att man tycker det är kul att diskutera och har ingen tanke på att någon annan uppfattar det som bråk.
En annan har lärt sig något nytt bra och tycker hela värden ska få veta det, den som lyssnar kanske då tycker att det var då en j.kligt påflugen människa.
Sedan har vi dom tillfällen när man får en fråga och inte vet vilken nivå man ska svara på den går man då på en allt för enkel nivå kan den som frågade ta illa upp eftersom denne känner sig idiotförklarad även om det inte var meningen av den som svarade.
Dvs. alla försöker vara trevliga men i kontakterna med andra människor kan det skära sig i alla fall :).

Om man tror att alla är goda innerst inne så blir det nog mindre konflikter. Om man sedan även berättar hur man uppfattar en sak så kan motparten få förklara att så var det inte meningen.
Sedan vet alla att sådant man skriver på lappar och e-post alltid kan missuppfattas för det en skriver när han/hon är på glatt humör läser den andre när denne är på dåligt humör :love:

Nu är jag en man som håller på med hö och sommarbete så specifikt stallkonflikter är inte min starkaste sida så jag ber ödmjukast om ursäkt för ev. felaktigheter :bow:

Jag tycker dock att stall- och hästmiljö speglar samhället i stort. Det jag mött i stall och ridskolor har jag ju även mött i arbetslivet, framförallt i kommunal sådan, hundsporten, andra sporter o.s.v. Det finns alltid människor som i grunden själv mår så dåligt att dom behöver trycka ner någon annan för att känna sig bättre. Är man då känslig tar man det personligt och det blir genast väldigt jobbigt.

Skolorna har väldigt svårt att få bukt med mobbing och utanförskap. Vissa har kommit långt och andra inte fullt så långt.

En bra ledning som ger sina medlemmar i uppdrag att ta emot och vara trevlig med de som kommer och vistas i stallet, jobbet, skolan är ett måste. Där har vi alla ett ansvar att lyfta det vid möten och försöka föregå med gott exempel.

Jag har hållit på med hästar i stort sett hela livet och jag är snart 50 bast. Sett goda och dåliga förebilder. Jag tar inte ett påhopp personligt, i de flesta fall brukar den som "hoppat på" någon ha såna bekymmer i botten att det hela får sin förklaring så småningom.

Kan berätta om en clinic jag var på. Min dåvarande häst hörde inte till de som gillade att rulla så mycket utan var mycket lätt att hålla ren. Alltid blank och fin. Men just den morgonen vi skulle iväg lyckades hästskrället hitta nåt onämnbart att lägga sig i...vi fejade och borstade men den grå tonen över bakdelen gick inte bort. Kändes som någon blandning av asfalt/kåda...och så hade vi lite tidsnöd så vi fick bege oss med en icke blank häst.

Under tiden jag red fällde en person kommentaren: "Ja ja, det syns ju vilka hästar som trivs och är välskötta" med hänvisning åt min hästs icke blanka bakdel...En av mina stalltjejer hörde den kommentaren och gick i svaromål. Det framkom lite senare att personen som fällde kommentaren var livrädd att någon skulle tycka att hon inte hade välskötta hästar. Det bottnade alltså i henne själv. Tror inte hon fällde kommentaren om min häst i elakhet utan mer att hon kunde lägga blickfånget på min häst istället för att någon skulle kommentera hennes...om ni förstår.

Människan är väldigt komplex och obegriplig ibland ;)

Om man tror att alla är goda innerst inne så blir det nog mindre konflikter. Om man sedan även berättar hur man uppfattar en sak så kan motparten få förklara att så var det inte meningen.
Sedan vet alla att sådant man skriver på lappar och e-post alltid kan missuppfattas för det en skriver när han/hon är på glatt humör läser den andre när denne är på dåligt humör :love:

Jepp! Om man utgår från att man har trevligt folk omkring sig så har man oftast det. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka