Hästvärlden - legitimt att vara otrevlig?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare aycaramba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 6 856
Sv: Hästvärlden - legitimt att vara otrevlig?

Ibland är det inte roligt med hästvärlden. En sak som jag upptäckt är hur otrevligt det är att läsa om allt skit en del skriver om här på Buke, en del verkar ha Buke som sin personliga "hämnd" sida. HästSverige är så litet att det förr el senare kommer fram till personen de skriver skit om.

En sak som jag tror gör att det blir så lätt groll i stallar är att man har så olika inställningar till vad man har sin häst till. Likaså så har man olika erfarenheter och kunskap, man är i olika faser i sina liv och har olika åldrar. Man läser ofta här på Buke om folk som är så stensäkra på saker de egentligen inte kan ett dyft om.

Eget stall är en lösning men jag måste erkänna att jag trivs med att ha andra runt omkring mig. Har med åren lärt mig att det är lättast att dela stall med de som är i samma ålder som mig själv. Vi har ungefär samma situation med familj, jobb och krämpor:angel: Samma grunduppfostran. Ungar i samma åldrar odyl.

Håller med där att de allra duktigaste, de är inte otrevliga! De otrevliga är de som "köpt sig" framgångar med dyr och färdig häst, de som tror de är duktiga trots att de är riktiga klappträn osv.

De med verklig talang, de som i det närmaste kan få en Krafftsäck att hoppa med god bjudning och fin ryggverkan, eller de som kan få stallets istadiga surkart till häst att jobba glatt och med påskjut, sådana har jag aldrig träffat på någon otrevlig och stöddig.

Jag tycker inte hästvärlden har flera skitsnackare och otrevliga :devil: än någon annanstans i samhället. Däremot så tycker jag det är markant mycket mer skitsnack och elakheter där det är mycket kvinnor! Och eftersom det är mycket kvinnor just i hästvärlden i Sverige så blir det mycket skitsnack där! Lägg sedan till att många anser sin häst som den mest perfekta som finns och därför aldrig gör fel, så har oliktänkande har nära nog mist existensberättigandet, då kan det bli riktigt otrevligt i stallet! :crazy:

Däremot håller jag med den som skrev att Buke verkar vara ett ställe där det är ok att häva ur sig de mest hårresande otrevligheter mot medmänniskor! :crazy:

Personligen har jag däremot aldrig upplevt "skitsnackarstall", alla ställen jag har varit på har för det mesta haft fin sammanhållning, och har det förekommit enskilt skitsnack (två har bråkat) så har det aldrig fått fäste som generellt beteende i stallet i fråga, för stora flertalet har inte velat skitsnacka.

Jag pluggar just nu, och det är bara vuxna i klassen, åldersspannet är från 23 till 57 år, och det är ungefär 50/50 män och kvinnor. I klassen är det nu nära kokpunkten, det är åsikter och problem i stort sett överallt! Några problem är riktiga problem, alltså att vissa missköter sig och andra får problem för det, men flera av de nu stora problemen är just pga skitsnack och mobbing! Och vilket kön är det på dem som startade mobbingen och skitsnacket som nu har nått sådana höjder att hela klassen har problem? Kvinnor! Förvånande va?! :grin:

Ja du, det finns inget riktigt svar på detta eller väldigt många svar...
Enda parallellen jag kan dra är att många är kvinnor, arbetsplatser med kvinnlig dominans verkar lida av samma problem. Det snackas skit, man är falsk och kan vara bästa vän med en person ena dagen för att nästa dag sitta i fikarummet och snacka skit om densamma, man fryser ut, man hånar och förlöjligar offentligt, vissa hämnas till och med på djuren...

Jag tror att det i grund och botten handlar om dåligt självförtroende, frustration över att inte kunna förändra sitt eget liv, dålig ekonomi, oförmågan att glädjas åt andras framgångar (avundsjuka) etc etc.
Jag som till vardags jobbar i en mansdominerad bransch ser aldrig detta på jobbet. Endast när man kom till stallet på kvällarna...

Jag har anammat principen att alltid hålla mig neutral och låtsas som att jag inget vet om någon eller något. Då får man vara ifred för det mesta, man har liksom inget intressant att komma med då. Enda gången jag blir förbannad och ryter ifrån är när folk beter sig som svin mot sina hästar (regelrätt misshandel alltså och med det menar jag upprepad hård och omdömeslös användning av spö, sporrar eller andra tillhyggen...och därmed även skrämmer andra hästar i närheten).

Ska man ha sin häst inackorderad får man prova många stall innan man hittar rätt. Tråkigt för hästen att byta hemmamiljö väldigt ofta, om man inte som jag då har en häst som tycker ny platser är det roligaste som finns. ;)
Har man råd så brukar stallen med de lite högre hyrorna locka till sig bra och vettigt folk. Så har det iallafall varit för mig genom åren när jag stått inackorderad.

Men det skulle vara kul om någon som är en riktig kaxmadam/monsieur, faktiskt kunde förklara för oss andra vad man vinner på att vara otrevlig? Finns det någon där ute på Buke som vågar sig på en förklaring? Ordet är fritt... :)

Citerar min mammas sambo: "Hästfolk är fanimej inte kloka i huvudet"... Och som hellre har sitt stall tomt än tar inackorderingar ;) Och tyvärr har han ju rätt, hästfolk är ett speciellt släkte.

Hästvärlden är speciellt, på ett ganska tråkigt sätt ofta.

Jag vill gärna bli veternär men inte jobba med hästmänniskor. HAH!

KL
kanske är så för att så många som håller på med hästar är väldigt envisa :p

Jag känner igen fenomenet och har även rannsakat mig själv.

Jag tror att allt bottnar i att alla tycker att det de själva gör är bäst, och om det visar sig att det inte stämmer vägrar man att försona sig med tanken på att någon annan gör det bättre. Man har helt enkelt svårt för att göra fel, vilket är allmänt inom hästsporten, iaf enligt min åsikt.

Därför har jag också frågat mig själv hur jag själv beter mig, och jag har många gånger åkt hem från något stall någonstans och muttrat över hur andra har löst sin situation, en del är befogade medan andra vettefan. Så jag bestämde mig för en sak: allt är okej så länge man ser till hästens bästa, så länge man ser till att hästen har det så bra som möjligt, inte är dum och försöker förstå, så får man tro på och leva efter precis vad man vill. Så länge jag slipper göra samma sak som dem om jag inte håller med.

Sedan är det bristen på diskussion. Man "vet" en sak men har inte förmågan att diskutera med en annan person som har en annan åsikt. Och för mig, som strävar efter att alltid lära mig mer, blir det vanvettigt tokigt. För kan man inte utbyta erfarenheter med varandra, erkänna att den andres sätt kanske fungerar bättre eller att man kanske bör lägga om sina rutiner, om man inte är öppen för förändringar och goda förslag, då ska man lägga ner. VI MÅSTE LÄRA OSS ATT MAN INTE ALLTID KAN HA RÄTT.

Ett exempel jag såg för ett par veckor sedan. En tjej i min ålder kommer med sin unghäst på kurs. En kurs som hålls av en känd och mycket anlitad hästkarl som använder sig av det sunda förnuftet, en stol del förståelse och en massa ödmjukhet. Det är få hästar som han INTE lyckats nå.

Den här tjejen "har gjort allt enligt boken" men glömt det sunda förnuftet, hennes frustration har nått ut i ilska som riktats mot hästen, som nu är runt 3. När tränaren villigt visar en annan väg att gå för att nå resultat säger hon resolut att hennes häst minsann inte fungerar så och att hon tänker fortsätta använda samma metod som tidigare. Hon står och rycker på axlarna och är allmänt otrevlig mot tränaren som professionellt nog höll masken. Hon vägrar ta till sig, lyssna eller ens att förstå var han vill komma och jag hoppas vid min gud att hon tänkte igenom alltsammans när hon väl kom hem. Hon betedde sig som en riktig snorunge och det är inget ovanligt fenomen, tyvärr.

KL. Jag är i hästvärlden mycket tack vare att jag träffar så många trevliga, ödmjuka och kunniga människor här. Jag tycker absolut inte att det är ett "normalt" beteende bland hästmänniskor att skrika och vara otrevliga i största allmänhet. Jag har förstås också stött på knäppgökar, men tycker inte att de på något sätt är överrepresenterade bland oss.

Håller med om att ödmjukhet kommer med erfarenhet. Med tiden inser man hur okunnig man verkligen ÄR och hur mycket det finns att lära. Hela tiden!

Håller helt med! skumt folk finns det visst, men jag har aldrig upplevt det som akut i några av de stall jag stått i genom åren faktiskt, visst finns det ett och annat rötägg, men endera flyttar man eller så har man överseende och ignorerar. Om merparten är trevliga så brukar det gå utmärkt.
Mycket av tjafset, i min erfarenhet när folk ska dela stall, handlar också om att folk inte har vanan av att göra just det - kompromissa och hitta nivåer för vad som faktiskt spelar roll och vad som inte gör det, när det handlar om en god stämning.

själv skulle jag efter 30 år som hästägare, aldrig komma på tanken att lägga mig i eller ens ha åsikter om hur någon annan rider/tränar eller gör med sin häst. så länge hästarna är blanka, glada och väl omhändertagna, varför bry sig ? även om de inte gör som jag skulle gjort.
Går man över gränsen och börjar ha synpunkter på sånt, ja då kan man nog inte hoppas på god stämning och samarbete i stall, det är jag övertygad om. men samma sak gäller väl på jobbet och rent allmänt faktiskt. vem står ut med folk som ska ha synpunkter på allt man gör och lägga sig i och försöka få folk att göra på ett sätt som man själv gör till punkt och pricka? dödfött att misslyckas.

Håller med där att de allra duktigaste, de är inte otrevliga! De otrevliga är de som "köpt sig" framgångar med dyr och färdig häst, de som tror de är duktiga trots att de är riktiga klappträn osv.

De med verklig talang, de som i det närmaste kan få en Krafftsäck att hoppa med god bjudning och fin ryggverkan, eller de som kan få stallets istadiga surkart till häst att jobba glatt och med påskjut, sådana har jag aldrig träffat på någon otrevlig och stöddig.

Det håller jag med om!

Jag har upplevt samma sak. Har hållit på med hästar större delen av mitt liv och har varit i många stall (både ridskolestall och privatstall) och på ridläger och turridningsställen där folk varit riktigt jäkla otrevliga. Jag har precis som du stött på mängder av skitsnack.
Jag har upplevt många hästmänniskor som hårda och oförstående, vilket jag tycker är så väldigt märkligt. Hur kan man vara så hård när man håller på med djur??

Alla hårda och otrevliga hästmänniskor jag stött på gjorde att jag tappade sugen att hålla på med hästar - enbart för att jag inte orkade med hästmänniskorna - och gjorde uppehåll i tre år. Nu har jag precis börjat igen och har hittat en fantastisk medryttarhäst. Både ägaren och de andra i stallet är hur trevliga som helst och stämningen är på topp :)

Jag kan nog känna igen mig i beskrivningen att vara lite hård och kantig ibland. Inte för att jag går in medvetet för att vara "otrevlig" verkligen inte, men jag tror att jag liksom många med mig som håller på mycket med djur också är väldigt känsliga vilket man måste vara för att kunna bli duktig på de känsliga individer vi jobbar med, tyvärr innebär också den ökade känslan att man även läser människor med samma känslighet (i många fall) och tolkar in rätt mycket i det man ser. Jag har under merparten av min uppväxt blivit mobbad både på ridskolan och övriga livet, hästarna var min tillflykt och min trygghet.

När jag möter människor som kanske vill vara duktigare än dom är så lägger de på sig en attityd som jag har lite svårt för, rent reflexmässigt så sätter jag upp en mur mot dessa personer. Mycket handlar om att jag "fått nog" av att bli "runtskuffad" och göra det jag blir tillsagd både vad gäller mina och andras hästar för att någon annan "tycker" så därför går jag helst min egen väg och väljer att ta till mig det som jag känner passar mig. Jag är väldigt känslig för HUR folk uttrycker sig och har nog kanske själv blivit lite onödigt "rak". Många uppskattar det andra inte...

Jag har allt insett att jag bara kan en mikroskopisk del av det jag vill lära mig men det jag tror mig kunna håller jag på tills jag blir motbevisad. Det jag har haft problem med på inackorderingsstall (nu har jag eget) är att grejor ofta flyttar runt eller försvinner, att folk som vill ha hjälp gärna blir sådana som sedan tar för givet att man ska göra detta för jämnan ex sätta på täcken, benskydd mm blabla de ska ha i hagen, att folk gärna lägger sig i vad och varför man fodrar på ett visst vis, väljer en viss sadel, märke på täcken mm. Det är tråkigt att hela tiden behöva förklara sig och bevisa SIG "VÄRDIG". Jag bryr mig inte om hur andra gjör så länge hästen inte far illa, jag tror ju faktiskt att de gör det de tror är bäst för deras häst och det är de som känner den bäst. Självklart hjälper jag till om jag kan när någon BER om det...Jag sköter helst mig själv till vardags och umgås med folk under trevliga former, som kurser, små tävlingar och gemensamma ritter...

Det är inte alls längesen vi hade en sån här tråd på hästmänniska, och jag skriver nu, som jag gjorde då, att jag nästan bara träffar trevliga människor i hästsammanhang. Fattar inte vad ni står på för konstiga ställen.

Håller med dig! Jag har haft tur tror jag och träffat mest trevliga människor:)
Sen måste jag ge en gulsstjärna till alla i mitt stall som är otroligt trevliga och snälla trots att vi har lite olika åsikter. Men vi lägger oss inte i varandras hästhantering det är då jag tror att det blir bråk och skitsnack.

knapplån

Jag har nästan uteslutande positiva erfarenheter av hästmänniskor - förstår inte detta att alla skulle vara så otrevliga och snacka skit? Den absoluta majoriteten av de människor jag träffat under alla min "hästår" har varit helt vanliga artiga och vänliga personer. Inga konstigheter alls.

Visst har jag stött på sådana som någon suris här och där, men dessa stöter jag ju på även ute i verkliga världen - de är inte direktkopplade till hästar och ridning...

Det finns stall med dålig stämning, precis som det finns arbetsplatser med dålig arbetsmiljö, skolklasser med mobbing, och liknande. Det är inte relaterat till platsen, utan till de involverade individerna och den sociala strukturen.

Hästmänniskor generellt är i mina ögon oftast arbetsamma, hjälpsamma, tydliga och bestämda. Det är den typen av individ som jag vanligen stöter på, och som jag ytterst sällan har några svårigheter att samarbeta med.

just nagra ord... Welcome to the real world...

Med tanke på ditt trevliga sätt att uttrycka dig här... så handlar det kanske i ditt fall bara om att så som man bemöter andra blir man själv bemött...

För vad jag vet så lever jag i "the real world", och har där väldigt sällan problem med folk, varken inom hästvärlden eller annars...

/Camilla

Jag tror snarare att det kan vara så att människor som "mår dåligt" (svag självkänsla eller vad som) och kompenserar detta genom att vilja bestämma över andra, gör sin egen röst hörd och klampar på i ullstrumpor dras till jobb som inom vården och till hobbies som hästeriet.
Är man lite missnöjd med sig själv är det pepp att kunna kontrollera ett djur på 800kg (ärligt talat, vissa undrar man ju var de hittar nöjet med att ha häst) eller få vara stark kring svaga (sjuka) människor.

Mycket att det i tråden osar av det som ni alla är så missnöjda med. Just detta inlägg som ett av de värsta. Vilken syn på andra som jobbar inom vården och har hästar.

Det krävs två för att träta. Försök att se det positiva i det mesta istället. Gör som en ljusglimt i tråden sa: Gå fram och skaka hand hjärtligt om du blir ignorerad. För det blir oftast som du tänker.

Hälsning Maja

Jag kan ju bara utgå ifrån mig och min erfarenhet och det är att
"Hästmänniskor ÄR knepiga"

Jag tror det bottnar i dålig självkänlsa och framförallt AVUNDSJUKA!
Hur många har inte tänkt att - Hon hade fan bara råd att köpa den hästen för hennes föräldrar är så rika, men hon kan inte rida för det!
Jag har hört detta sägas säkert hundra gånger när man varit funkis eller likn.

Jag tror många har svårt att se saker ur en ödmjuk synvinkel att ist säga..
Gud va kul för henne att hon fick en sån fin häst!

Sen är det ju det om man är lite dutigare på vissa saker (Jag var en hejjare på dressyr innan jag tröttnade och bytte till western) Men istället för en klapp på axlen utav "stall-kamraterna" så fick man bara en kall blick efter avslutat ridpass på ridskolan.

Varför ska det vara så!?
Vem tycker det är kul i längden att bete sig på det viset emot andra..

Likadant med lastning..
Min häst lastade sig själv, var bara att stänga och åka..
Då fick jag höra i efterhand att en person hade sagt att jag slagit min häst till den milda grad att han skulle kissa ner sig om jag höjde rösten, så därför hade jag drogat den också! (Vem hittar på såna hemskheter)

Som tur väl är har jag flyttat ifrån den skiten och har nu häst i VÄRLDENS BÄSTA STALL! Där alla e snälla från lilla jag till Elitryttarna.
Alla respekterar varandra och hjälper till så gott det går och berömmer varandra om man endå går förbi ridbanan..

Vi hejjar på varandra i med och motgång och det tycker jag är underbart!
Man delar ideér och tips med varandra och det är faktiskt så jag tycker att det ska vara..

Stallet är ju faktiskt ett andra hem :)

Jag håller med alla lite grann ;).
De flesta i min omgivning är hästintresserade och merdelen av dem är snälla, omtänksamma och stöttande. Tror det hjälper till att jag som person är rätt glad och undfallande. Jag vill liksom lära mig allt och ser andra hästmänniskor som nya kunskapsbankar att lära sig av. Man är ju aldrig fullärd i detta intresset ;)!

Men i och med att jag inte är speciellt "hård" så är det lätt att bli trampad på av de som är väldigt karaktärsstarka. Min lösning är att endast umgås med såna personer i små mängder så man inte blir alltför nertryckt. Många av dessa starka personligheter har ju oftast väldigt roliga och intressanta sidor också man får bara sålla lite och ta åt sig det bra!

Upplever också att kvinnodominerade ställen är svårare att vara på. Både i arbetslivet och på fritiden. Vet inte direkt varför....grov generalisering men ofta är män mer rakt på sak och därför är det lättare att veta var de står. Det ger en avslappnad och trevlig stämning :). Naturligtvis är det inte alltid så men min erfarenhet är sådan :grin:.

Fast rent allmänt i alla situationer blir jag faktiskt glatt överraskad över hur många nya trevliga människor man möter. De allra flesta är ju glada och tillmötesgående :laugh:!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka