• Träning
  • Trådstartare Trådstartare fall_out_girl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 012
Sv: Hästvila

Min häst gick ca 2 ggr i veckan i höstas men nu går hon 3-4 ggr i veckan.hon Får ca en månads Helt vila på sommaren.

mina hästar har alltid fått sin vila i januari. för ett antal år sedan va det pga. att det passade bäst pga. tävlingssäsongen, nu har det blivit så av "vana" (+ att det är enklast pga. vädret). dom hästar jag tävlade ställdes dock inte av helt mer än max 2 veckor sedan någon vecka med "lätt" ridning.

*kn*

nu har ju jag inte läst alla inläggen här då men för att fundera lite över viloperiod:
varför låta hästen vila över huvudtaget? Den är gjord för att röra på sig. Visst kan man dra ner på tempot lite om man är en högfrekvent ryttare som tävlar mycket och så men att ställa ner hästen o låta den vila är en konstig tradition tycker jag. Men det är ju bara jag det...... :idea: :smirk:

De som har islandshästar har ju en tradition att hästarna vilar höst/vinter. De flesta har importerat den traditionen, även om alla varianter förekommer. Tror det beror på att det helt enkelt faller sej naturligt, och är en bekväm vana! Så visst är det redan många som gör så!

jag vet jätte många som ger hästen "vinter vila", på sommaren är de ju underbart o rida, o tävla osv... skulle aldrig låta min häst vila under sommaren.

förrutom då unghästar som jag tycker ska ha ett låångt sommarlov :D

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 575
Senast: Idaw83
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 336
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka