Havre/Frysbox

dramatik

Trådstartare
Kan man ha havre i en gammal frysbox?
Utan att den är igång då alltså?
Eller det är inte bra i och med att det inte kommer in någon luft?
Stallägaren sa det till mig idag iaf, men saken den att min morfar hade korn i en sådan frysbox till hönsen innan och det var då inget fel på det kornet.
Funderade även på om man kan ställa sina vitaminer där som inte får stå i minusgrader?(har ingen sadel/foderkammare då stallet är under ombyggnad)
För inte borde det väl frysa inne i frysboxen i och med att det inte kommer in någon luft?
Har även hört att frigolit skulle hålla minusgraderna borta?

Sv: Havre/Frysbox

Jag vet folk som förvarar foder i gamla frysboxar.
Funkar finfint och är supersmart tycker jag.

Ja, jag tycker också att det är smart, lade ju beslag på en frysbox i stallet idag, finns två till som ingen använder, och kan man ha foder däri så tvekar jag inte en sekund till på att förhandla till mig dem också...
Men du vet inte om en frysbox håller ute kylan då?

Det är jätte smart att ha mat däri. Har sett för flera år sedan ett travar stuteri som hade 3 frys boxar.
Och den håller kylan ute eftersom den är isolerad för att kylan inte ska gå ut så då kommer det inte in iheller ( ialla fall inte så mycket):angel:

Ingen aning.
Jag har aldrig haft det själv utan bara sett att andra har det.

Skitbra juh:bump:
Men då gör det alltså inget att det inte kommer in någon luft där?
Jaja, bara att fylla på med foder i dem nu då...:idea:

Ja, men visst är det för att de ska kunna hålla morötterna frostfria då de blir giftiga om de fryser och sedan tinar?

Skitbra när man har kallstall o betforn man lägger i blöt tenderar o frysa. Bara blötlägga betfor o ner i frysen så fryser den inte bara att ta ur o fodra med sedan.

kl

Dessutom så är det ju så att varje gång du öppnar och tar ur foder ur frysen så släpper du ju in en hel del luft så absolut lufttätt blir det ju inte.

Kan tänka mig att havren kanske inte mår så bra om det inte kommer nån luft alls men eftersom du "vädrar" varje dag så tror jag inte att det är några problem. En vanlig fodertunna är ju inte direkt välventilerad heller....

Så har jag haft förut, det var toppenbra! Letar med ljus och lykta efter en ny frysbox! Bättre än fodertunnor tycker jag, men har ingen just nu..

Jo, det kan man kanske, men man får väl inte ta med sig saker därifrån? I alla fall är det så här.. Står en stor skylt om det! :D :p

Man får stå utanför grinden och haffa nån som kommer med frys/kyl och be att få dom!:idea: Tar lite tid kanske.
Eller annonsera efter och hämta själv. Så slipper DOM frakta :rofl:

Man får stå utanför grinden och haffa nån som kommer med frys/kyl och be att få dom!:idea: Tar lite tid kanske.
Eller annonsera efter och hämta själv. Så slipper DOM frakta :rofl:

Vilken bra idé! Ska ställa mig utanför Returen och viska till folk; "pssst, kan jag få er gamla frysbox?"
c095.gif

Så kan man kanske också göra, inte lika roligt bara! :D :angel: Ska ta tag i det där någon dag... För det vore verkligen bra med en frysbox igen till alla mina säckar...

*kl*

Visst borde ett frysskåp fungera på samma sätt? Alltså om man har småburkar som man inte vill ska frysa och likadant om man vill ställa in foder man blötlagt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 609
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 746
Senast: akleja
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 341
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka