Bukefalos 28 år!

Havre och dess inverkan

Är det då någon som har tittat på skillnaderna mellan "gammaldags" havre (kan inte namnen...) i relation till "modern" havre. Har flera gånger fått höra att skillnader finns, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det eller varför det är så :confused:
 
Nej, jag är inte så insatt i havrekärnans utveckling över århundradena... :) Men om ni är intresserade skulle jag rekommendera ett telefonsamtal till Sveriges Lantbruksuniversitet, Institutionen för husdjurens utfodring och vård (växel SLU 018-67 10 00). Där borde de veta...

Fler försök med fettrika foderstater till häst... samma institution! Jag tror att man (kanske utomlands) har kollat en del på högfettfoderstater till högpresterande hästar. Under referenser i studien som vi redan diskuterat finns en mängd publicerade "fettfoderstatstudier". Hör med biblioteket på SLU om de kan hjälpa dig att få fram någon intressant!
 
Det här med havre som slår sig 'på huvudet' tycker jag är rätt intressant. Jag har mött EN häst som varit så. Dvs genom alla år och alla hästar så har jag bara hittat EN. Samtidigt om man läser på t ex Buke så borde det vara flera jag mött om man ser rent procentuellt på det.

Så en stor del är nog sammanlänkade med överutfrodring etc. Men faktum kvarstår ju att ett fåtal individer inte verkar 'tåla' det. Det vore intressant att göra en studie med de hästarna och mäta vad det är som händer och vad som ger 'tossigheten'

Den häst jag mött som blev tossig av havre var mitt kallblodssto. Hon kunde utan problem äta § kg havre, även i vila. Men minsta lilla över ½ kg och hon var helt säker på att hon kunde flyga. Blev stallmodig, titt, stressig och allmänt tossig. Normalt var det en framåt häst men helt otittig och orädd.

Jag roade mig med att laborera en del med den där havren och försöka se en röd tråd. Det jag fick fram var:

- ½ kg havre gick utan problem, även i vila.

- Det var nååågot mindre bänghet på 0.6 kg helhavre jmf med 0.6 kg kross. Men hon var glupsk och jag misstänker att det var så att det var en hel del helhavre som inte tuggades ordentligt

- Arbetsintensiteten hade ingen betydelse vid givor över ½ kg. Om hon vilade, gick lätt arbete eller mycket hårt arbete gjorde ingen skillnad.

- Det var något liten skillnad åt det positiva hållet vid 0.6 kg när hon gick ute hela dygnet och 0.6 kg när hon stod på stall 12 h. Ingen skillnad om det var 14, 12, 8 eller 6 h på stall dock.

- Jag kunde överskrida hennes MJ-behov KRAFTIGT med andra fodermedel utan att det slog sig på huvudet/temperamentet. Hon blev bara fet, inte tossig.

- Jag kunde lägag henne UNDER hennes MJ-behov men mer än ½ kg havre och hon trodde hon kunde flyga.

Min teori var att det helt enkelt var någonting i havren som hon inte 'tålde' i större mängder. Den ENDA gång hon kunde äta mer än ½ kg havre var när hon var SJUK. Hon blev dålig med första symptomet kraftig, SNABB viktnedgång (50 kg på två veckor) och blev dessutom ganska 'loj'. Hade små febertoppar som kom och gick och fick ett kolikanfall. Blodprov visade att hon nästan inte hade några vita alls. Vi behandlade med PC men utan någon effekt. Vi tog prov avseende levervärden, njurvärden och en massa annat jag glömt, det togs prov från livmodern avseende livmoderinflammation etc (eftersom vi undrade om febertopparna kom vid brunst och hon vid ett tillfälle stod med vätska i livmodern). Inget resultat. Tillslut som en sista åtgärd innan klinikremiss behandlade vi med mycket hög dos bredspektrumsulfa, och det hjälpte. Diganosen en tveksam frågeställning om atypisk livmoderinflamamtion.

Iaf, under den här tiden (tot två månader) så stod hon på myycket mat för att försöka hindra viktnedgången. Hon var normalt VÄLDIGT lättfödd, men stod nu på fri tillgång på hösilage (15 kg/dag), 2 kg krafft groov, 1 kg korn och 2 kg havre. Och hon var loj, loj, loj. Och gick inte upp. Men det är den enda gång hon inte blivit tokig av havre.

Ingen av mina andra eller någon av alla de hästar jag träffat har reagerat ens på mycket höga havregivor.
 
Sv: Havre och dess inverkan

Hej!

När jag fick min häst så sas det att hon inte kunde äta havre, bullshit tänkte jag alla hästar kan äta havre. Men icke hon blev supertittig och funkade inte allt. Bytte då till ett pelletrerat foder och det har hon funkat bra på. Nu har hon dock varit skadad i ett halvår (fick henne frisk förklarad igår JIPPI) och då tkr fysioteraputen att jag ska byta foder till havre/luzern/majsolja/mineraler/hösilage.
Säger att hon inte funkar på havre men då säger han att jag ska prova att stöpa havren och menar att detta ska ge en annan effekt och han tror inte att jag kommer få några problem med att hon blir "knäpp".

Ska prova detta för det låter intressant.

När vi ändå är inne på ämnet foder så undrar jag om ngn ha tips på bra mineraler. FT tyckte inte om kraffts miner, han vill inte ge ngn form av pelletrerat foder. Så vilka ska man ha?
Vad ger ni?

Vilka olika märken på luzern finns det?
Och är de lika bra?
Vad är prisskillnaden?

Många frågor jag vet men jag är väldigt tacksam för era svar.

Mvh
/ Q
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver ha ett energifoder till min häst då jag tror att det är det som saknas för att bygga muskler. Jag har en analys på det...
2
Svar
21
· Visningar
4 081
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det bara snöar och snöar och snöar. Jag vill inte gå ut för det är för kallt och för svårt/jobbigt att ta sig fram i snön. Jag vill inte...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Magiana
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 684
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp