Havre och lusern??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sanna_panna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 867
S

Sanna_panna

LUSERN och HAVRE??????!!!!!
Hej,., oftast ser man att antingen ger man sin häst korn och havre eller kraft och lusern i kombination,., men går det att ge lusern och havre,. min häst skulle behöva havre för att vara pigg och lusern för att inte smalna av,., någon som kan ge mig et SVAR ,., snälla... :bump:

Visst går det bra att kombinera lusern o havre. Vad som är rätt beror förstås på grovfodret, lusern använder man normalt för att höja proteinet i foderstaten.
PL

Jag har gett den kombinationen under flera år och det fungerar utmärkt, men som PL redan sagt, analys på grovfodret är en förutsättning för en balanserad foderstat.

Jag har fodrat med lusern strå och havre till min unghäst pga dåligt värde på grovfodret. Det är förstås att föredra att få tag i ett bättre grovfoder. Men ibland kan det vara svårt. En del hästar gillar inte lusernstrå och äter dåligt av det men på de flesta går det bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
887
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 237
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 578
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka