Havre till föl/unghästar??

MaRomer

Trådstartare
För ett tag sedan läste jag en tråd där det var någon som undrade vad man gav sina föl/unghästar. Och jag blev väldigt förvånad över att många gav väldigt mycket havre till sina!

Jag har fått för mig att man inte ska ge havre till växande hästar... Är det någon som kan styrka detta eller har jag fått något om bakfoten?!=/

Jag säger inte att jag har rätt. Jag försöker bara förstå!!

Sv: Havre till föl/unghästar??

vi har alltid gett havre, korn, betfor o mineraler...annat om höet säger så!

vi har alltid gett havre, korn, betfor o mineraler...annat om höet säger så!

Jag vet jättemånga som också ger havre osv till sina föl det är däfrör jag undrar om någon vet vad jag kan ha fått det ifrån...Eller om det är någon aom jag har drömt om...=)

Och vad ska dom då äta när extra proteiner behövs?:confused:
Det där har du fått om bakfoten

Raser som har anlag att få osteochondros kan lättare få det om en stor del av energin under föl/åring tiden kommer ifrån spannmål.

Saila, spannmål är väl inte det första man tänker på för att höja proteinet?

HH

Det är ett av våra vanligaste kraftfoder,så att skriva som trådskaparen gjort blir ju lite tokigt.Dom allra flesta ger nog havre i någon mängd till sina unghästar. Beroende på hökvalitet är det ju inte säkert att det räcker med det.Själv föredrar jag luzern i det fallet.

Min medrytatrhästs tvåring får 1/2 havre & 1/2 krn, mineraler och lucern!

½vad? Kg? krubba? Säck? Man får väl ge efter vad govfodret har för värden. Föl o unghästar har högre proteinbehov än vuxna hästar

Raser som har anlag att få osteochondros kan lättare få det om en stor del av energin under föl/åring tiden kommer ifrån spannmål.

Saila, spannmål är väl inte det första man tänker på för att höja proteinet?

HH

Hjälp....
Jag ger min åring (förväntad vuxenvikt) 1,1 kg havre nu. Var det enda sättet jag kunde få upp fosforen på (fosforbalans finns inte att få tag på här)

Vilken är rekommenderad maxgiva?

Finns det vetekli?

Jo, i små førpackningar på ICA....

Men jag har inte vågat satsa på det som fosforkälla med tanke på fytaterna i vetekli och svårigheten att då veta vad som händer med nivåen av de andra mineralerna i fodret om de binds till fytaterna.
Det är inte lätt....
I går skulle jag köpa havre men då fanns inte det heller.... Hoppas de får in i dag annars vet jag inte vad jag ska göra. Det dräktiga stoet får 1,5 kg havre per dag nu

Jag har också hört det.
Varför det var så att man inte ska ge havre (spannmål), kommer jag dock inte ihåg.

Vår bebis får iaf havrefritt foder.

Vet inte varför just havre skulle vara negativt. OM man nu måste fodra med spannmål överhuvudtaget så är väl havre ett av de minst dåliga alternativen: väldigt hög ileal smältbarhet på stärkelsen, relativt stor andel fett, förhållandevis bra proteinkvalitet

Personligen skulle jag nog försöka undvika spannmål överhuvudtaget :angel:

Sara

Duger dessa "naturliga" foder som betfor, lusern (både pellets o hack) till växande unghästar? Om inte man ska ge sin unghäst havre o korn.

Jag tycker definitivt att de foder du nämner är bättre än spannmål. Sen beror det såklart på vad man behöver komplettera med eller om man behöver komplettera öht. Ett bra grovfoder kommer man långt med ;)

Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 217
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka