Bukefalos 28 år!

Sv: Havre

Jag tror faktiskt jag smäller av, du kan visst ta bort havren men titta över vad ditt grovfoder innehåller och antingen öka grovfodergivan om du får ett glapp i foderstaten eller välj en annan sort att komplettera med.

Personligen fodrar jag inte med havre, den tillför inte så mycket och ofta får man ge större mängder för att komma i nivå för att täcka ev brister. Då väljer jag hellre ett kvalitativt foder som faktiskt ger hästen något i näringsväg, och som är man vet inte stör magen även om hästen har en känslig sådan.
 
Sv: Havre

För att kommentera mängden kraftfoder, ja jag tycker att det är överdrivet mycket kraftfoder. Hästens mage är först och främst skapad för att äta stråfoder, man kan jämföra det med att vi istället för att äta normal husmanskost försåg oss med 1 kg sega råttor och ersatte den normal maten med det. Undrar sen hur man mår efter ett tag.;)
 
Sv: Havre

Det beror givetvis på individen o dess natur o arbete.

Ponny, isisen inkl har gått som Russen på hedarna o klarar sig på smalmat.

Visst finns det idag en uppsjö med färdigfoder som kostar 5 ggr mer än bra havre.
Är det inte mer märkligt att fler buköppningar görs idag än på havretiden eller tog man bara bort dem förr:confused:
 
Sv: Havre

Jag ser det inte alls om särskilt konstigt att buköppningar har ökat i antal, det beror också på oviljan i att fodra med grovfoder i tillräcklig mängd till förmån för kraftfoder.

Ja islänningar behöver inte så mycket energi, men däremot proteiner. Ofta får man ställa foderstaten med en avsevärt högre kvot på en islänning än vad som räknas som normalkvot runt 6-6,5.
 
Sv: Havre

Jag hade en stoor häst med mest XX.
Den gick på mkt havre o klarade sig inte alls på bete. Kunde tappa 50 kg på 14 dar. Den åt heller ej särskilt mkt hö.
Idag med allt nytt foder hade det gått bättre med att byta ut en del havre mot annat.
Hade definitivt gett den Hestekraften, men då fanns bara fibergi o Krafft.

Den fick ca 6 kg havre o hade inte kolik en enda gång under hela livet.
 
Sv: Havre

Den hade förmodligen en helt störd tarmflora om den fick 6 kg havre/ dygn och det kanske var en anledning till att den inte ville äta tillräckligt med hö. Det du säger och förespråkar talar emot allt vad hästens mag- och tarmkanal behöver. Hästen klarar inte att hantera så mkt stärkelse, den hamnar då i grovtarmen och stör jäsningsprocessen. Hästen kan då inte ta upp lika mkt strukturella kolhydrater från grovfodret eftersom bakterierna hellre tar den lättsmälta stärkelsen. Om man nu har svårt att få hästen att äta grovfoder är det bättre att ge lusern för att få den att hålla hullet. Magsår är inte speciellt ovanligt på häst, men upptäcks sällan.
 
Sv: Havre

Nja då åt den inte mer hö om havren togs bort.
Vi provade de färdigfoder som fanns.
detta var för 20 år sen o luzern fanns inte- i min värld.
Den åt heller inte tillräckligt med gräs- som fullblod kan vara.

Skulle den lära sig menar du? Den hade fri tillgång på hö.
Den mådde fint på havren. Förstår inte varför det skulle kunna vara konstigt.:confused: Jo. nuförtiden tror många att hästar blir galna av havre, fast det är personligheten.
 
Sv: Havre

Det som uppfattas som galenskap hänger samman med stärkelsen som finns i havre, alla hästar är inte så toleranta och kan få rejäla störningar i magen pga det. Hur bra mår man själv med en halvkass mage?
 
Sv: Havre

Det som uppfattas som galenskap hänger samman med stärkelsen som finns i havre, alla hästar är inte så toleranta och kan få rejäla störningar i magen pga det. Hur bra mår man själv med en halvkass mage?

Det kan säkert vara så att den reagerar pga att det kan hända en del med havren på vägen. Men det kan kanske också vara så att den reagerar på den energi kick den får av glukosen som bildas.
Jag undrar om man vet det egentligen.
 
Sv: Havre

Nu mådde hästen bra o var aldrig kass i magen.

Man kanske måste gå efter individen. Vi pratar inte lättfödd ponny nu:p

Idag hade jag försökt med Hestekraften.

Min nuvarande stora ratar än idag både lucern o hackat strå.
så vad har ni för planer om hästen faktiskt inte äter mer än- för lite hö?
Ska den svälta för att lära sig?
 
Sv: Havre

hmm...
Givetvis så får alla ut trycka sin åsikt här i detta forumet.
Men vissa ska inte spekulera om saker som ni inte har en aning om!
Vissa har inte förstått syften om varför jag ville byta kraft foder, men jag kanske har varit otydlig.:confused:
Jag ska inte göra denna tråden för lång så jag tar inte upp detta ämne mera.
Tack snälla ni som har förstått min fråga och svarat vettigt :bow:

Ja, alla får uttrycka sig men ibland undrar man om vissa sitter där och bara letar fel som de kan "slå ner" på? :)

Det borde väl var och en som kan lite om hästar veta att alla är individer OCH att om det ev behövs kraftfoder så utgår man ifrån grovfodrets värde samt arbetsbelastning, temperament etc!

Jag har inga som helst problem med att förstå dig när du nu vill sänka kraftfodergivan om du uppfattar att det i dagsläget är onödigt och för mycket.

Vår fd travare gick på betydligt mer kraftfoder än i ditt exempel när han kom direkt från banan och givetvis sänktes den givan betydligt när hästen inte längre skulle arbeta lika hårt längre. Arbetas skulle han men det går inte att jämföra en normal ridhästs arbetsprestation med en aktiv travares.

Så strunta du i de onödigt negativa kommentarerna och utgå ifrån hur din häst är - det är det bara du som vet. ;)

Ps, 3 kilo havre hade varit "way too much" får vår kille också även när han rids och tränas som mest. I alla fall med det höet vi har haft de senaste perioderna.
 
Sv: Havre

Självklart måste man gå på individen, och kan därför inte svara så generellt som man faktiskt gjort om havre. Även om din häst inte blev kass i magen så finns det alla möjligheter att nästa häst faktiskt blir det.

Och jag pratar inte heller om lättfödda ponnier.

Hestekraft, ja det använder jag till mina lättfödda ponnier om behovet finns. Och denna säsong fanns ett behov.
 
Sv: Havre

Jag måste nog hålla med om att många islänningar inte alls är så lättfödda, utan mera felfodrade många gånger så att de ser lättfödda ut. Jag har ett exemplar av ståtlig islandsvalack som är oerhört matkrävande, man får plocka i honom lite över 500 smrp för att han ska hålla sina muskler på plats. De övriga 8 islänningarna har ett mera moderat intag även om det är högre än vad som skulle ha krävts för en vanlig ponny i motsvarande storlek. Jag upplever alltså att islänningar har ett större krav på näringsintag än motsvarande storlek häst av annan ras. Kan det stämma tro?
 
Sv: Havre

Ja alltså som jag skrev tidigare så är det nog så att kvoten bör stå lite högre än för andra raser, orsaken hänger samman med att islandshästen är oerhört duktigt på att utvinna energi ur foder. Det i sin tur beror på att grovtarmen är 1 m längre än för övriga raser, för att uppnå en hyfsad kvot och för att hästen inte ska bli bukig eller fet så brukar det krävas att kvoten höjs ytterligare lite mot den sk normalkvoten. Sen kan det säkert vara individuellt från häst till häst även här. Jag brukar vara förhållandevis sparsam med energiintaget på pappret, eftersom jag vet att verkligheten blir en annan.
 
Sv: Havre

Varfor byta fran havre till KRAFTFODER?
Om hasten utfodras med for mycket koncentrat (DVS pelletter, majsfoder osv) sa fyller den sitt naringsbehov FORTARE an nar den utfodras med det for hasten biologiskt anpassade fodret. Vill du slippa magsar och andra mentala och fysiska defekter sa bor du FRAMST fodra med grovfoder. Jag ger endast grovfoder (fritillgang) och for att tacka underhållsbehovet ger jag hel havre eller betfor.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 622
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 018
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp