Havrepiggelin

S

Spirelli

Nyaste pållen har de sista veckorna blivit lite stirrig, tittig och väldigt framåt. Havren gissar jag. Har bytt till pellets nu så får vi se. Nån som har erfarenhet av detta syndrom?
 
Samma här. Har bytt ut större delen av havren mot musli. Nu är hon mkt lugnare. Havren gjorde henne väldigt hoppig. Såg spöken och faror överallt :D
 
Min betedde sig ungefär så när han hade ont av kotledsinflamation. Blev stirrig, tittig och stressad.
 
jag har när jag har stött på det problemet bytt utmot korn.det har fungerat kanonbra!
Och ibland har det faktiskt räckt att bara krossa havren så är de inte lika pigga. Jag föredrar rena produkter,alltså havre, korn, hö-hösilage,betfor,vetekli,melass,linfrön osv.
Fungerar inte de naturliga,då,endast då testar jag de andra,som text "breed produkterna". Jag fick reda på av en annan bonde (inte den jag har här hemma) att de "konstgjorda" produkterna är just bara "rester" av korn havre mm. inte om jag vet om det stämmer eller ej,men jag vill ha äkta vara,jag vill inte att "mina" hästar sedan ska helt plötsligt ha "galna ko sjukan" ( nja nått liknande) för att det det har funnits nått i just de produkterna somär "konstgjorda".
Jag håller mig till äkta havre och korn,där ser jag iaf att det är ren havre och korn,när jag ger hästen det.
jag har aldrig tyckt om de där produkterna och kommer nog aldrig tycka om dem.. men smaken är ju som baken eller hur, vad tycker ni? använder ni dem mycket?tar ni bort havren och kornet helt och hållet mot dessa produkter? är ni helt bombsäkra på att det är som de säger som det ska vara i dessa produkter?
 
Min arab blir också så om jag bara ger henne havre...
Kontaktade en foderexpert på lantmännen som rekomenderade att jag skulle byta ut en del av havre givan mot korn(typ samma närings värden men hästen blir lugnare). Så det gjorde jag och hon blev lugnare!
Hon är fortfarande pigg men inte havre stirrig.
Har även gett krafft av olika sorter till tidigare hästar som jag haft och jag tycker att det också funkar... Men sedan jag blev lite mera insatt i det här med foder och började räkna på foderstater så har jag också börjat uppskatta dom olika fodermedlena mera. Det är mycket lättare att fin justera en foderstat som är uppbyggd på tex havre, korn, betfor, mineraler, vetekli och hö. En foderstat som är baserad på typ krafft och kanske betfor + mineraler och hö kan du inte helt individ anpassa efter en speciell häst.

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Prova med havrekross, det är inte lika mycket energi i det. ;)
 
Om min får havre så ligger matte i gruset och kravlar :o. Spöken överallt och ingenstans, STORA tigrar i varje hörn.

Nä, kornkross fungerar han alldels ypperligt på, då sitter i alla fall matte kvar på ryggen.
 
Var har du fått det ifrån att det inte är lika mycket energi i krosshavre som hel havre :confused: Energin minskar inte för att du krossar fodret, det är presis lika mycket mj oavsett om du ger den hel eller krossad. Däremot får man ge mer havrekross i volym i förhållande till hel havre för att det ska bli samma kg.
 
Det är havrekross!!! Har nu bytt till Krafft ponny, sen får vi väl se. När det var som värst började han hoppa och frusta när vi på minst 30 m avstånd red förbi en tant med rullator!
 
Min häst tål inte havre, hon får utslag av det och blir lite stirrig. Nu får hon Mustang Original pelleterat foder som är havrefritt. Innehåller dessutom biotin som är bra för hennes oskodda hovar, det är ångkokt också och det ska vara bra för magen har jag hört. Sen är det rätt billigt, 105 kr för en 25 kg säck. Jag tycker det är kanon och hästen gillar det!
 
Var hittade du det? Halva priset nästan mot Krafft! Havrefritt dessutom?!
 
Jag har köpt Mustang på ett ställe som heter Roséns, ligger i Skara och Götene, kanske på fler ställen i landet men det har jag ingen koll på. Mustang har en hemsida som dessvärre är under konstruktion för tillfället men adressen är www.mustangfoder.se Där står i alla fall adresser och telefonnr till dom, ring eller maila så kan du säkert få reda på en återförsäljare i närheten av dig. De gör 3 sorters foder: Original, Breed och Active. Alla är havrefria! Originalen kostar i alla fall 105 kr för 25kg. Vet inte vad dom andra kostar.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 991
Senast: TinyWiny
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
966
Senast: Tossa90
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp