Havsbad för valp?

Bansan

Trådstartare
Eftersom jag bor bara en liten bit från havet & en väldigt promenadvänlig strand & dessutom har stranden utanför knuten på nya jobbet så tänkte jag nu så smått börja vänja min lilla snart 13-veckors dam vid det stora blå... inte för att jag haft några problem med tidigare hundar som mer eller mindre skulle simmat till Afrika om de bara fick lov så det är inte själva vänjandet i sig jag funderar över.

Funderar dock över om det är lämpligt att låta en ung valp bada i havet? Hon känner väl själv om hon fryser t ex? Det är ju ganska kallt i vattnet än men å andra sidan så är det inga farliga alger nu innan värmen kommit igång så hur ska man resonera?

När hon sen är invand & det blivit ännu lite varmare i vattnet så måste det ju vara en bra idé att låta henne simma lite då & då?

Vad har ni för baderfarenheter i hav & sjö med era hundar/valpar?

Sv: Havsbad för valp?

Fick inte min vovve försen hon var ett år men mina erfarenheter av sjö kontra hav är att i havet torkade hon ut och fick exem men inte i sjön:smirk: /C

Ha hunden lös vid vattnet och låt henne bada om hon vill?
Släng i pinnar och annat i vattnet, vill hon inte så märker du ju det.

Kram, Puma

Jag tror att du kan prova och bada med din hund. Min valp på fem månader får bada i havet så mycket han vill. Han är dock lite prövande fortfarande. Självklart ska du duscha av hunden med vatten efteråt så att saltet rinner av. Då riskerar du inte att torka ut huden.
Stranden är underbar!

Jason har bara badat i hav sen han var liten och själv valde att gå i. Inga problem alls. Jo föresten, han har blivit en badtok :D! Men det är bara skoj. Han badar bara under vår/sommar månaderna. På vintern simmar han i bassäng.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 306
Övr. Hund Min gamla dam är en "klok" hund! Hon "tänker först och handlar sedan" i de allra flesta lägen. Hon gör sällan något oöverlagt och jag...
Svar
14
· Visningar
1 737
Senast: Galathea
·
Hundhälsa Nu när sommaren är här är mina hundar överlyckliga över att få bada & simma i både sjöar, åar och hav. Men det dyker ju upp lite...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V