hävstång & boots

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare westlingcamilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 066
W

westlingcamilla

Hej!

Jag har en undran om vad som menas med "hävstångs effekt"? :confused:

Jag rider westernridning och då har vi ju bara boots fram på hästarna,men jag har sett att i dressyrträning så har vissa även boots bak, varför?Blir inte det klumpigt för hästen?

Mkt tacksam för svar! :p
GOD JUL!!

Sv: hävstång & boots

Det är då inte ett dugg klumpigt för min häst, och jag har det för att han inte ska trampa sig såklart..

en bild på hävstångseffekten. hoppas den förklarar då jag har svårt att förklara med ord
bett2.jpg

jag använder oxå boots på alla fyra när jag tränar, men jag tränar gymkhana och då är det väldigt lätt att pållen trampar sej på en eller annan fot i vissa situationer. så hellre skydd än en skadad pålle

Jag har HELST boots runt om när jag har broddat. Helt enkelt för att minska risken för broddtramp vid ett ev felkliv. Märks ingen skillnad på hästen med 2 boots, 4 boots eller inga boots alls.

Jag har dock alltid MINST boots fram när jag har brodd.

vissa dressyrmänniskor verkar tro att hästen ska slå ihjäl sig om den tar ett steg utan heltäckande skydd....... :p

Det är väl knappast bara dressyr människor! :angel: Dessutom så, de gör ju ingen skada utan hjälper. Jag sätter då hellre på ett par boots än får en häst med hemska tramp efter broddarna, det är INTE kul..

tant agda skrev:
vissa dressyrmänniskor verkar tro att hästen ska slå ihjäl sig om den tar ett steg utan heltäckande skydd....... :p

Vissa dressyrmänniskor har hästar som har som sport att göra hål med sina egna broddar på både möjliga och omöjliga ställen och vill helst slippa det :angel:

Titta på den här bilden. Studera vänster framben. Framsidan av skenbenet är vridet mot kameran, och hästen har med ett par PG-SKOR lyckats haka i kotskyddet bak OCH bootsen bak. Han klarade det fint, utan att vurpa men både kotskydd och boot blev sopor, men hellre det än att hästens BEN hade blivit sopor, vilket annars är fallet.

men som sagt, kolla på bilden, jag förstår fortfarande idag inte hur det är anatomiskt möjligt..

http://hem.passagen.se/waikele/visiongummiben040419.jpg

(om det inte fungerar ta bort http:// och prova igen)

Här är mer exempel på hur det kan se ut..

http://hem.passagen.se/waikele/frislapp040419-1.jpg
http://hem.passagen.se/waikele/frislapp040419-6.jpg
http://hem.passagen.se/waikele/frislapp040419-7.jpg

Jag tror ingen - dressyrmänniska eller ej - är speciellt förvånad att den herren har boots när han är broddad, för sin egen säkerhets skull.. :devil:

klantig häst kan man ju lugnt säga! ja ibland förstår man inte hur de små liven lyckas.....

och självklart är det bra att ha boots när hästen är broddad (det har jag åxå, i terrängen)........

men nu tänkte jag mest på när hästen INTE är broddad, eller har de flesta dressyrhästar brodd året om? :cool:

tant agda skrev:
klantig häst kan man ju lugnt säga! ja ibland förstår man inte hur de små liven lyckas.....

och självklart är det bra att ha boots när hästen är broddad (det har jag åxå, i terrängen)........

men nu tänkte jag mest på när hästen INTE är broddad, eller har de flesta dressyrhästar brodd året om? :cool:

Det kan jag inte uttala mig om, jag har inte boots när han inte är broddad (och han har inte boots i hagen bara för han är broddad heller, utom första veckorna. När han var yngre hade han heltäckande skydd från knä till kota och boots runt om hela broddsäsongen dock. Vet du vad han lyckas med då? Skära upp karleden på skarsnö och nästan skära av sig en sena.. :eek: )

Sen, om man har en häst med stor gång (Som dressyrhästar ofta har) så är det lätt att de trampar på sig själv med bakhovarna, och då kan jag förstå boots året om. Som en billig försäkring liksom. Min valack stryker sig inte eller slår på sig eller något, men jag har alltid (broddat som obroddat, skott som oskott) på honom när jag rider. (Öppna senskydd fram och låga kotskydd bak), går av bara farten att sätta på och är en billig försäkring mot ev slag. När han var yngre och ännu mer fipplig med benen ( a la noll koll sprattelgubbe) så hade han boots fram med när jag red, oavsett brodd eller ej)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: animalasia
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka