Häxmjölk

Anna Lilja

Trådstartare
Mitt sto (icke dräktig) får sk "häxmjölk" under sommarhalvåret. Juvren är något svullna jämfört med vintertid men inte alls på samma sätt som när hon var dräktig. Är det fler som har ston som får häxmjölk?

Funderar också på vad som skulle hända om ett sto med häxmjölk dias, produceras mer mjölk då? Å hur är det med näringsvärde på häxmjölken, hade den varit till någon nytta för ett föl? Någon som vet?
 
Mitt sto (icke dräktig) får sk "häxmjölk" under sommarhalvåret. Juvren är något svullna jämfört med vintertid men inte alls på samma sätt som när hon var dräktig. Är det fler som har ston som får häxmjölk?

Funderar också på vad som skulle hända om ett sto med häxmjölk dias, produceras mer mjölk då? Å hur är det med näringsvärde på häxmjölken, hade den varit till någon nytta för ett föl? Någon som vet?

Mitt sto fick mjölk när hon gick med ett dräktigt sto. Enligt vetrinären är det naturens egna sätt att ge en ev moderlös fölunge bättre förutsättmingar att överleva.
 
Mitt sto får juver varje år sen snart 10 år tillbaka, trots att hon aldrig varit dräktig eller ens betäckts. När mitt andra sto var dräktig 2011 satte denna juver även då, jag testade mjölken med mjölkstickor och enligt dem skulle hon föla inom närmsta dygnet. Så kalkhalten i mjölken var det då inget fel på och det skulle förvåna mig om den var dålig.
Nu fick hon aldrig komma i närheten av fölet av bland annat denna anledningen, jag vågar inte låta henne testas som amma eller liknande.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Cheraderama
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 089
Senast: thoora
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp