Bukefalos 28 år!

Hazels träningsdilemma

Hazel

Trådstartare
Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är ungefär vad jag ville åt. Jag är kroniskt sjuk och detta är ungefär vad min kropp orkar och mitt mål har mest varit att få lite muskler och kanske få mindre ont.

Nu till dilemmat. På sommaren ÄLSKAR jag att simma, jag simmar lätt 5 dagar i veckan och det är vad jag älskar mest med sommaren, jag kommer dock aldrig orka både simma OCH träna, jag har hela tiden varit inställd på att jag kommer strunta i gymmet på sommaren, dels kanske jag kommer känna att det är skönt att gå till gymmet igen i höst och dels tycker jag simma är en bra träning, dessutom är gymmet stängt hela juli så då kan jag ändå inte träna. Frågan är om jag kommer va tillbaka på noll sen? tänker att 5 dagar simning borde underhålla kroppen rätt bra? samtidigt är det ju inte styrketräning.

Båda är som sagt inte möjligt och om inte vädret visar sig vara skit i sommar så vet jag inte hur jag ska motivera mig att gå till gymmet istället
 
Jag ser inte heller dilemmat. Simning är bra träning så det är inte så att du gör ett träningsuppehåll. Simma på!

Nä alltså att det är träning förstår jag såklart. Mer att simning inte är så mycket styrka liksom, men ja det får bli simning i sommar ändå :love:
 
Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är ungefär vad jag ville åt. Jag är kroniskt sjuk och detta är ungefär vad min kropp orkar och mitt mål har mest varit att få lite muskler och kanske få mindre ont.

Nu till dilemmat. På sommaren ÄLSKAR jag att simma, jag simmar lätt 5 dagar i veckan och det är vad jag älskar mest med sommaren, jag kommer dock aldrig orka både simma OCH träna, jag har hela tiden varit inställd på att jag kommer strunta i gymmet på sommaren, dels kanske jag kommer känna att det är skönt att gå till gymmet igen i höst och dels tycker jag simma är en bra träning, dessutom är gymmet stängt hela juli så då kan jag ändå inte träna. Frågan är om jag kommer va tillbaka på noll sen? tänker att 5 dagar simning borde underhålla kroppen rätt bra? samtidigt är det ju inte styrketräning.

Båda är som sagt inte möjligt och om inte vädret visar sig vara skit i sommar så vet jag inte hur jag ska motivera mig att gå till gymmet istället
Det du fått i muskelmassa från styrketräning kommer inte gå förlorat över en säsong. :) Simma på! Jag håller på med tyngdlyftning, men på sommaren blir det naturligt mer cardio och andra träningsformer med det fina vädret. Det kan vara en fördel att variera träning över säsongerna för att hålla intresset i liv. Släng in ett styrkepass när andan faller in, annars tycker jag du ska utnyttja att du gillar att simma på sommaren.
 
Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är ungefär vad jag ville åt. Jag är kroniskt sjuk och detta är ungefär vad min kropp orkar och mitt mål har mest varit att få lite muskler och kanske få mindre ont.

Nu till dilemmat. På sommaren ÄLSKAR jag att simma, jag simmar lätt 5 dagar i veckan och det är vad jag älskar mest med sommaren, jag kommer dock aldrig orka både simma OCH träna, jag har hela tiden varit inställd på att jag kommer strunta i gymmet på sommaren, dels kanske jag kommer känna att det är skönt att gå till gymmet igen i höst och dels tycker jag simma är en bra träning, dessutom är gymmet stängt hela juli så då kan jag ändå inte träna. Frågan är om jag kommer va tillbaka på noll sen? tänker att 5 dagar simning borde underhålla kroppen rätt bra? samtidigt är det ju inte styrketräning.

Båda är som sagt inte möjligt och om inte vädret visar sig vara skit i sommar så vet jag inte hur jag ska motivera mig att gå till gymmet istället
Jag hade simmat istället i ditt fall. Vissa specifika styrkor du byggt upp kommer du kanske tappa lite, ex om du byggt upp styrka i knäböj så kanske du får backa lite när du är tillbaks i höst.
Men tror som du att simningen underhåller kroppen bra 👍
 
Det man en gång tränat upp försvinner inte vips. Jag tog uppehåll ett år från tung styrketräning, det enda som hindrat mig från att öka upp vikterna snabbare är att kroppen trots allt måste vänja sig vid belastning igen efter ett så långt uppehåll. Var bara lite försiktig i början när du börjar igen så du slipper en muskelbristning eller annat tråkigt.
Det enda problemet jah ser är att du kommer ur din vana att styrketräna och att du kan få kämpa lite för att få in den vanan sen igen.
 
Nä alltså att det är träning förstår jag såklart. Mer att simning inte är så mycket styrka liksom, men ja det får bli simning i sommar ändå :love:
Lite beroende på hur du simmar (bröstsim med huvudet upp? Freestyle?) är simning absolut muskelstärkande! Min man simmar nog 4 gånger i veckan, typ 2000 meter åt gången, och han har rejäla muskler i skuldror och armar. Enbart pga simningen. Jag simmade jättemycket tidigare, tränade inför Ironman, och nu märker jag jättestor skillnad i muskelstyrka mm när jag gjort uppehåll ett par år.
 
Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är ungefär vad jag ville åt. Jag är kroniskt sjuk och detta är ungefär vad min kropp orkar och mitt mål har mest varit att få lite muskler och kanske få mindre ont.

Nu till dilemmat. På sommaren ÄLSKAR jag att simma, jag simmar lätt 5 dagar i veckan och det är vad jag älskar mest med sommaren, jag kommer dock aldrig orka både simma OCH träna, jag har hela tiden varit inställd på att jag kommer strunta i gymmet på sommaren, dels kanske jag kommer känna att det är skönt att gå till gymmet igen i höst och dels tycker jag simma är en bra träning, dessutom är gymmet stängt hela juli så då kan jag ändå inte träna. Frågan är om jag kommer va tillbaka på noll sen? tänker att 5 dagar simning borde underhålla kroppen rätt bra? samtidigt är det ju inte styrketräning.

Båda är som sagt inte möjligt och om inte vädret visar sig vara skit i sommar så vet jag inte hur jag ska motivera mig att gå till gymmet istället
Jag tror att det är ganska vanligt att personer som gymmar mycket resten av året drar ned på just tid i gymmet under sommaren. Det blir ofta så naturligt i och med semester. Att hålla igång med simning flera dagar i veckan skulle jag se som extremt positivt och inte alls vara orolig när hösten kommer och gymmet lockar igen. Många är nog mindre aktiva än så på semestern!
För mig har det också blivit mindre gymträning på sommaren och mer annat så som simning, vandring, löpning osv och jag har inte upplevt det som något stort problem i styrketräningen.
Visst, om du satsar på att tävla i styrketräning kanske du behöver hålla i under sommaren men nu gör du det ju främst för hälsans skull och då bör det inte spela någon större roll :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 363
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 087
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 680
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 097
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp