Bukefalos 28 år!

Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Fast är bara hingsten normalfertil så blir stona dräktiga.
Oftast så beror det på stona att de inte tar sig.
Har stona bakterier så hjälper det inte om hingsten har hög dräktighetsprocent.
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Men det finns väl ändå inte en enda station nuförtiden som inte per automatik gör baktprov om stona inte tar sig? Ibland verkar det vara som att kemin mellan två individer inte funkar och ibland funkar det att byta till en hingst där dom använder nån annan spädningsvätska.
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Nej, det hoppas jag verkligen inte.
Det jag menar är att en hingst med extremt bra skick inte gör stona dräktiga ifall de ändå är fulla med coli.
Så får man inte dräktigt är det viktigaste att ta ett bakterieprov och behandla.
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Men det finns väl ändå inte en enda station nuförtiden som inte per automatik gör baktprov om stona inte tar sig? Ibland verkar det vara som att kemin mellan två individer inte funkar och ibland funkar det att byta till en hingst där dom använder nån annan spädningsvätska.

Hmm, min station gör det inte vad jag märkt. Kanske om stoägaren begär det, men har inte tänkt så långt när jag står där, kommer på det för sent.
Förra året blev stoet dräktig på första försöket, resorberade innan 45 dygn och hade vätska i livmodern då, sköljdes och seminerades igen, tog sig inte, tror hon sköljdes en gång till mot vätska men är inte helt hundra, seminerades på tredje brunsten då hon tog sig och gick dräktigheten ut. Aldrig något tal om bakterieprov, antar att de talat om det för mig om de tagit ett? Eller att jag märkt det på räkningen... :cautious:

I år tog hon sig inte på första brunsten, ingen vätska och livmodern kändes tydligen fin, och har seminerats om igen, har inte hunnit kollats mer.
Tar hon sig inte kommer jag be om ett bakterieprov nästa säsong om hon inte tar sig då heller, men då har vi lite mer tid också.
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Tack alla för era tips! Stoet blev konstaterad dräktig så behövde ej byta hingst:)
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Jag antar att det är Calistras mamma - själv så tog jag helt annat blod till mitt sto vars Corlenskybarn också hoppade som fasen på treårs (10-10)
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Toulouse - och imorgon så får jag veta om hon är dräktig
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Toulouse försökte jag få dräktigt med hela förra säsongen utan resultat. Men då ska erkännas att Stoet hade en hel del vätska, men trots flera behandlingar och sem. Inget Toulouse föl :-(
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Sperman har i allafall sett fin ut. Och jag har sett två fina Toulouseföl och jag vill så gärna att åbäket ska blir dräktigt (nej, hon tog sig inte på detta försök heller - så nu ska jag ägna mig åt självömkan tills ny seminering på fredag)
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Då passar han inte riktigt in i tråden för hingstar med hög fertilitet;)
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Jag försökte på ett finkänsligt sätt tala om att det är bättre att diskutera utebliven dräktighet i tråden om årets betäckningar istället för denna som skapats för att diskutera hingstar med bra fertilitet:)
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Nu när den preliminära statistiken har kommit så visar det sig att jag inte farit med osanning. /tur för mig ;) /
Toulouse har 100 % dräktighet iår. Visserligen bara 11 ston men alla är dräktiga
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Jag la också märke till Toulouses braiga statistik :-) det var mest troligt mitt sto förra året, för jag såg att Casilius också hade fina siffor. Det är så svårt att veta med de unga oprövade hingstarna.
 
Sv: Hbl-hingstar med hög fertilitet?

Mitt sto kollas alltid och hon har alltid bakterier och får en kur och sen har jag inte haft några problem att få henne dräktig:)
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: athena
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 400
Senast: Badger
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
575
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp