Hbl + welsh = ???

Oj! Vilket lustigt sätt att bedriva avelsverksamhet! Men alla sätt är ju bra utom de dåliga :D

Vad ska du regga honom som? Du får kanske blodtypa alla stona förresten... ;)
 
ja, inte var det det bästa precis ;-)
och vansinne att ej hålla koll på namnen!
men jag är glad att jag vet hans raser iaf. han ser mest ut som welshen.

jag har ej kollat upp welshpartbreed, men det skulle jag vilja regga han som. annars får det väl bli häst med okänd stam, att blodtypa alla stona är nog lite jobbigt ;-) :D
 
Hör med welshföreningen i så fall! Så kan de säkert tala om hur du ska göra. Tror du kan regga som båda, men är inte hundra. Man kan i alla fall regga sin ridponny även som welsh part bred, om den bara innehåller lägst 25% welsh! Men de vill ju säkert ha någon slags bevis för att det är welsh o ingen annan ras. Hoppas det ordnar sig!

Är det du på bilderna som rider honom? Hur lång är du? Född '97 var det va? Då är han väl inte helt färdigvuxen heller?
 
Vet inte om han växer ngt mer. just nu har han kommit in i en period som han tidigare gjort när han växt. han borde ej växa mera, men han kanske drar på sig en centimeter till.

Det är jag på dressyrbilderna, jag är 160 cm men inte direkt smal plus att jag nog har lite längre överkropp än ben. Min medryttare som hoppar är minst 165 cm med långa ben istället. Han passar in olika ryttare, tack vare att han har et ganska maffigt utseende IRL.
 
Oavsett höjd såg han jättefin ut! Vilken färg hade han innan han skimlade av?
 
Hmm på svar om din conne-welsh fundering.. jag har en.. Som är den perfekta ponnyn på alla vis!!! :love:
Reg. som sv ridponny. Har kapacitet till ALLT.. och hjärta.. och bus! :cool: Inte för att skryta då :D ;)
Men det är en jättetrevlig korsning, sett flera mkt trevliga med den blandningen.. :banana:
 
hej!
jag har en hlb/welsh d-ponny hingst på 3år.
han är 145cm imkh helt underbar på alla sätt.
man kan få rejäll fart på honom men man har alltid full kontroll.
han är välldigt lungn blir nästan aldrig rädd gör allt för sin ryttare löshoppad 2 gånger på 120cm med kanon teknik.
ja han är kanon kan knappt bli bättre!!!
mvh anette :love:
 
Jag har en welsh/vbl (inte hbl, men dom är ju lika stora) och han är 155 cm. Tror att pappan (Ernford Jester RWR 3) är D-ponny, men är inte säker.
 
vad jag vet kan man inte regga en häst som welsh partbred, utan endast få en partbred-stämpel i registreringsbeviset om hästen har minst 25% welsh i sig. har jag förstått det rätt måste du alltså registrera honom som något annat. frågan är väl iofs om du kan få en sådan stämpel om welshen i stamtavlan är oregistrerad och t o m odöpt :confused:
 
på welsh-SM gick två stora hästar med halvblod och welsh cob i sig. de var fina, men inget speciellt sådär. kanske berodde det på att de var unga osv.
tydligen är det vanligt i wales att man korsar cobbar med halvblod för att få fram en bra ridhäst.

sen beror det såklart på vad man vill ha!

någon nämnde tim, och han är väl ett utmärkt exempel på en lyckad welsh-halvblodskorsning. å andra sidan har han ju riktigt bra blod, han är efter hellekis timjan - amiral.

vad har du för sto? mina favoriter bland de "gamla" hingstarna som fortfarande finns i avel (?) är bostorps bravad, the hale helios och glansevin gadabout.
 
Mitt sto är e: Rookery Full Flight, ue: The Hale Helios.

Har ännu inte bestämt mig för vilken hingst jag ska betäcka med nästa år! Hon blir tre så det blir första gången.
 
jag skulle välja en tjusig dressyrhingst med mycket utstrålning! se på rp-hingsten vermont, han är u. welsh/arab och e. master. han har även en snygg brorsa e. bellini. fast nu är ju båda två d-ponnyer.
 
Det spelar väl ingen roll att de är D-ponnyer? Min blir C-ponny, men det är ju inget som hindrar att man väljer lite större hingst!
 
vet faktiskt inte, men jag vet att modern existerar och eftersom en person har ät modern (som denna sa när dom såg min pålle, men dock till en stallkompis..såklart va jag inte i stallet..suck) så borde ett namn finnas på hästen.
Men det är inte viktigt ha hästen som welshpartbreed. inget jag måste ha alls ;-) utan går det så går det, går det inte, så spelar det ingen roll
 
du skrev
"Då är ju målet en större avkomma som vuxen kan rida/tävla!"

jag trodde att du ville ha en stor häst, därför påpekade jag bara att mina exempel var d-ponnyer. :smirk:
 
Det stämmer! Men eftersom du tog upp ponnyhingstar så svarade jag som jag (miss?)förstod frågan. Att de var D-ponnyer o mitt sto är ju C-ponny, trodde det var det du menade! Blev nog lite rörigt...

Sen skrev jag ju även:
"Nu är ju inte tanken ridponnyavkomma om/när jag väljer hblhingst. I såfall väljer jag ridponnyhingst! Alternativt welshhingst."

Jag har ännu inte bestämt mig för vad det blir för hingst till ponnyn. Väger mellan welsh cob, halvblod (semin) eller t.o.m. en knabstruper D-ponny! Förhoppningsvis ska jag lyckas bestämma mig i god tid... Men jag tycker hbl/welsh är en spännande kombination! Likaså welsh/arab... Suck!
 
Jag skulle föreslå att du går utanför welshvärlden då du inte har en "ren " sekt C. :D Kommer troligen att åka upp till Dalarna och köpa det gula stoet som du såg på bilden. :) Måste bara få fram lite mer pengar först då jag även ska köpa en maratonvagn som jag blev tipsad om på konferansen. (Farligt att träffa folk så där eller hur, jag känner mig redan 30 000 fattigare.)
 
men master och bellini är ju halvblod..! rörigt, rörigt ;)

lycka till, vad det än blir.
 
kan även säga att min inte är en welsh cob i sig, utan bara en "welsh."---
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
508
Senast: Robina
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
664
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 284
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
760
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp