Bukefalos 28 år!

Hblhingstar som betäcker ponnyston?

F

Francess

Vilka (godkända!) halvblodshingstar (mot hopp) betäcker ponnyston egentligen?

Jag har ett C-ponnysto som blir 3 i maj (f 2001 alltså) som jag funderar på att betäcka i år, med just hbl-hingst. Hon är welsh av cobtyp (sk welsh sektion C), med hoppstam. Gulbrun med bred genomgående bläs, vit underläpp (japp, sabino!) och två blå ögon. Hon är ganska liten, för två mån sen mättes hon till 131 cm, men är inne i en tillväxtfas och har blivit rejält överbyggd. Tror dock inte att hon blir mycket mer än 135 cm som färdigvuxen.

Vi har börjat löshoppa henne nu och hon är duktig! Till sommaren är det tänkt att hon ska visas för premiering och i höst vara med på treårstestet för ponnyer (september?).

Kom gärna med förslag och varför!
 
Jag skulle satsa på Minotaurus. Visserligen inte godkänd för halvblodsavel, men väl för ridponnyavel. Den är efter Little Bóy och har alltså Lady Killer xx blod. Den är typ 155 cm och tävlar åtminstone 140-145 klasser med vinster och placeringar. Jag tror att den är för liten för att få godkännas som hbl hingst !

jag skulle faktiskt inte betäcka med en större hingst, dels för att märren är såpass liten att det känns som komplikationsrisk även om fölen anpassar sig känns det som gränsfalll, men också för att risken är uppenbar för en 150-häst.

Så, nu har jag bestämt åt dig ! Jag tror inte det kan bli bättre ! :) :)
 
Vill du betäcka naturligt?
Är målet att få en avkomma som är fullstor eller ponnymått?

Om jag var som du skulle jag satsa på att få en ponnyavkomma av lite nättare typ. Fullblodshingst godkännd för ridponnyavel tex. där finns flera alternativ, men Green River är min favorit. Han är ganska allround, men jag har för mig att han är släkt med Rolf-Görans Pialotta!

Det finns andra ridponnyhingstar som jag skulle kunna tänka mig, Feno Me, Powerboy och Jameson är några.

Jag skulle satsa på ponnyavkomma om den ska säljas. Vill du ha en häst för eget bruk kan läget vara ett annat. Då kanske semin är ett alternativ för att inte fresta på stoet.

Piggy
 
Tack! Men jag vet ju att det finns halvblodshingstar som betäcker ponnyer! Även fullblods. ALLA hbl-hingstar är ju inte enorma som tex Briar. Eller ens välutrustade!

Jag vet tex att Zeb betäcker ponnyston (ner till B-ponny!) med den äran, men han är ju inte godkänd och har dessutom flyttat från Skåne.

Storleken på avkomman är inte det avgörande!

Och av någon anledning har inte Minotaurus fallit mig på läppen, ännu. Men jag är iofs inte sämre än att jag kan ändra mig om jag får en tillräckligt bra anledning. Ett plus är ju att han finns nära, bara andra sidan Hallandsåsen, ca 15-20 min med bil.

Någon annan som har andra tips?
 
Naturligt eller semin är inte heller det avgörande. Nu tänkte jag iofs på de hbl-hingstar som betäcker ponnyston naturligt! Borde kanske lagt till det.

Vg ridponny så går det bra att använda ALLA hingstar som är godkända för halvblodsavel, inkl fullbloden. Avkomman får då vita papper.

Welsh + fullblod är ju en klassiker (welsh partbred). Men förutom xx-hingstarna är jag nyfiken på de godkända HBL-diton som betäcker ponnyston! Några måste de ju vara i alla fall!
 
Okay, storleken på avkomman spelar ingen roll. Men vad vill du ha ut av avkomman ? Eller filosoferar du bara i allmänhet ? jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vitsen med att betäcka den med ett stort halvblod...förklara gärna för mig.

Litet fullblod är heller ingen dum idé, då borde du kunna regga den som ridponny.

De flesta hingststationer har ingen ras-urskiljning utan betäcker bara de får betalt.
 
Alltså, ALLA halvblod är ju inte stora! Zeb, som jag nämde, är ju själv 160 cm och betäcker ner till B-ponnyston. MEN han är bara avelsvärderad, inte godkänd. :(

Och än en gång, om stoet är av ASRP godkänd ras (tex welsh!) så kan man betäcka henne med godkänd halvblodshingst, likaväl som fullblod (tex godkänd för halvblodsavel, eller gk för RP-avel...) eller arabiskt fullblod OCH regga avkomman som ridponny!!! Enda skillnaden mot att betäcka med hingst godkänd för RP-avel är att avkomman får vita istf gröna papper. Okej? :)

Som jag skrev i mitt första inlägg så ska det vara en hopp-hingst och mitt sto har själv hoppstam OCH visar talang på löshoppningen. Avkomman = framtida tävlingsponny/liten häst i hoppning! Svårare än så är det inte. ;)

Alltså spelar inte slutstorleken så stor roll...antingen blir det D-ponny (maxad eller ej) ELLER så blir det liten stor häst (för tex övergång mellan ponny o stor häst).

Ta tex Minotaurus. Visst, han är själv inte mer än 154(?) cm, men för det kan han ju lämna större avkommor! (Eller, någon som vet?) Och mitt sto är inte jättestort precis. Hon lär hamna som sina föräldrar på ca 135-136 cm.

En halvblodshingst på max 165 cm är ju inte svårt att hitta. Det jag är intresserad av är om någon känner till någon/några överhuvudtaget som bevisligen betäcker ponnyston! :confused:

En annan sak...welsh av COBTYP är INTE detsamma som en welsh COB! Det är en betydligt mindre och lättare ponny.
 
Är det någon som vet om tex Artist 765 betäcker ponnyston? :)
 
Jag tror de allra flesta godkända halvblodshingstar betäcker "allt", hingstägarna gör ingen urskillning vad det är för ston bara de får sina pengar, jag kan inte komma på någon på rak arm som jag vet INTE betäcker ponnyston.
 
Artist står på Gotland i år.
Vi ska ha en ny ridponnyhingst på station i år, han är maxad och representerar europas bästa hoppblod samt likväl gångartblod.
 
Vg ridponny så går det bra att använda ALLA hingstar som är godkända för halvblodsavel, inkl fullbloden. Avkomman får då vita papper.

Jag undrar om det stämmer. Det står att alla fullblod godkända för halvblodsavel + de fullblodshingstar (tex Green River) som är gdk för RP avel är godkända men jag tror inte att vilket halvblod som helst går bra. Måste nog vara gdk för Rp avel. Hittade detta på ASRP:s sida:

"För svensk ridponnyavel godkända raser
Ponnyblod:
I första hand welsh ponny alla sektioner

–övriga godkända ponnyraser bör betraktas som råmaterial

(Connemara, New forest, Russ och Dartmoor.)
Förädlare:

Engelskt, Angloarabiskt

och Arabiskt fullblod samt små

ädla halvblod."

Vet någon säkert?
 
Japp, JAG vet säkert! Har nämligen mejlat en hel del med registratorn i samma ärende för ett tag sedan. Och hon sa att alla *godkända* halvblodshingstar går bra (inkl de fullblod som är gdk för hblavel), men att avkomman får VITA papper istället för gröna (som de får med godkänd RP-hingst). Plus att man ju riskerar att få en för stor avkomma om man använder allt för stor hingst.

Man kan även ta en enbart avelsvärderad hbl-hingst (som tex Zeb), men då får avkomman grå papper.

På ASRP's sida, under Registrering/Stambok/Grundstamboksregler hittar man följande:

"FÖR RIDPONNYAVEL ERKÄNDA RASER:

Häst: Halvblod, Engelskt fullblod, Arabiskt fullblod,
Angloarabiskt fullblod och Shaya arab.

Ponny: Ridponny, Welsh, Dartmoor, Russ, Exmoor,
Connemara och New Forest"

Tro mig, jag har kollat upp det här noggrannt!!! :)
 
Jaha? Jag utgick ifrån att hingsthållarna hade koll på vad som var lämpligt för just deras hingst/ar! I storlek vill säga. Vissa hingstar är ju väldigt välutrustade...och vad jag vet tar inte hingsthållarna på sig ansvaret för ev betäckningsskador???

Kan ju inte vara lämpligt för affärerna om hingsten får rykte om sig som ponny-spräckare :crazy:

Har lite svårt att tänka mig tex Briar betäcker ponnyston?
 
Om du vill kan du väl pma mig mer info om RPhingsten? Gärna med foto eller nån hemsida han finns på, inkl avgifter mm.
 
Då föreslår jag en annan storfavorit. Acacio 948 en ganska liten hingst som inte ger bjässeavkommor. Har sett en avkomma med D-ponnymamma och den stannar nog på maxad D. Han står på semin. Han hoppar gudomligt och har dessutom nedärvt en hel del gångartshästar också.
 
Tack för tipset! Har kollat lite på ComeFast xx med... HAN betäcker visst ponnyston, enligt deras hemsida. Har fått avkomma med B-ponny tex. Trots att han är 165! :)
 
Alla halvblods hingstar kan man väl lägga på "vad man vill". Betalar man för seminen så tror jag inte att det spelar roll om stoet är shetladsponny...
 
Iihh! Hemska tanke. Hoppas verkligen ingen får för sig nåt sånt! Eller att seminstationen inte går med på det. Det måste ju finnas någon mening med det hela också. :eek:
 
Nu betäcker de flesta halvblodshingstar INTE naturligt, Briar gör det absolut INTE.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Ciccibella
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp