Bukefalos 28 år!

Hblhingstar som betäcker ponnyston?

Tro mig, jag har kollat upp det här noggrannt!!! :)

Jag tror dig! Tänkte inte på att det var skillnad på färgerna på papprena! Försökte hitta det på deras sida men gjorde det ej. Lite svårt ibland att veta vad som gäller för Rp. tack!
 
Vilken färg (och raskod) det blir på papperna finns också på deras sida, under Registrering/Stambok/Grundstamboksregler.

Det är en omfattande sida med mycket info, inte alltid så lättnavigerad.
 
Artist, som du själv nämnde är ju en bra hingst, av mindre storlek. En annan gammal goding är Magini !
(En av mina favoriter... jisses, känns som jag alltid nämner honom! :o :D )

Magini är ju bara 162 cm, däremot lämnar han ju ganska blandat i storlek! :) En del har ju blivit jättestora.. ex Briar :D Men det beror troligen väldigt mycket på mödernet!
Med mindre ston, blir troligen avkomman i mindre storlek! :)
 
Du tog orden ur mun på mig. Eller handen kanske det heter såhär. Magini har ju ponnylook (mer än många ponnyer) och är ju trots allt elit.
 
Det finns flera avkommer till Artist inom ponnyhoppningen i alla fall. Maxade d-ponnys. Vad de är efter för ston har jag inte en aning om.
 
Magini är finfin! Men jag blev inte klok på var han kommer att stå i år? Enl katalogen Ängens Stuteri, men där finns han inte med. Ännu? Det är ju lite tidigt på säsongen fortfarande iofs...

Vg Artist har jag mejlat ägarna för någon dag sedan och väntar på svar.

Tack för tipsen! :)
 
De halvblodshingstar jag med säkerhet vet har betäckt ponnyston är Alexson D, Artist, Niklas och Magini. Finns säkert många fler men det är dem jag vet om.
Både Alexson och Artist finns på Gotland i år. Alexson lämnar rabatt till ponnyston.

Mvh
Luke
 
Nej, alla tar inte emot vilka ston som helst. En station jag pratat med nekar, bl a pga antalet födda föl. Om man tittar på halvbloden så står där ju antal betäckta ston och sedan antal födda föl av dem. De utan riktiga papper kommer inte med där som födda, så hingstens födelsestatistik dras ner. Den förklaringen gav min station när en kompis ville använda sto av annan ras.
Men alla är säkert inte så noga! :)
 
Väljer du att seminera stoet så kan du ju välja vilken hingst som helst, de på naturlig betäckning jag vet är Come Fast och Aleksson D så här på rak arm.
Att rekomendera är väl att du inte väljer en väldigt stor hingst (på semin) då bebisen blir förstor och stoet inte orkar bära den.
Jag vet att det var ett d-ponny sto som blev seminerat med Casa Grande förra året (eller var det Santa Cruz :confused: ) minns inte riktigt någon av hingstarna på Vdl-Sweden i allafall var det
 
tycker det är helt rätt att göra så i det allra flesta fall, men jag tro nog din station tillhör undantagen tyvärr.
 
Oj! Det var inga små hingstar till ett D-ponnysto! Den ena är 168 o den andre 173 cm. Ganska stort tycker jag, spec den sistnämda. :eek:

Men jag hade inte tänkt mig en sån stor hingst i alla fall! Max 165 tänkte jag. :smirk:

Men annars har jag hört att fölet anpassar sig till mammans mage och blir inte större än hon klarar av. Men att det växer desto mer när det väl är fött! Så egentligen borde inte storleken på hingsten spelan nån roll alls, vid semin. :confused:
 
Det slog mig: hur blir hållbarheten på en häst som föds som en litet ponnyföl pga mammans storlek för att sedan snabbt dra iväg :confused:
 
Vem har sagt att det drar iväg snabbt? Tror inte det växer snabbare än någon annan ras/korsning. Men det blir ju större än ett ponnyföl/unghäst såklart.

Naturen har nog ordnat det ska du se! Med tanke på hur vanligt det är att korsa tex welsh med eng fullblod eller halvblod. Eller connemara med halvblod. :)
 
Det var pga detta, som du skrev, som jag undrade:

Men annars har jag hört att fölet anpassar sig till mammans mage och blir inte större än hon klarar av. Men att det växer desto mer när det väl är fött!
 
Det råkar faktiskt vara så att ponnyer och kallblodshästar har faktiskt bättre och mera fet mjölk än tex ett fullblod.

I argentina används nästan uteslutande kallblodsston för embryotransfer eftersom de anses gynna tillväxten för fölen.
 
Du menar pga sin mjölk? Undrar om de ska använda kallblodssto till Flippans föl i så fall, om de nu gör nån embryotransfer? :D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: Ciccibella
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp