Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med behov och kvoter!

F

Francess

Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på utedrift, men tar in vissa nätter om det behövs. Har svårt att hitta rätt info om vad hon egentligen behöver...hur mycket energi och protein mm och vilken kvot. Tacksam för svar!

Just nu får hon:
ca 5-6 kg (för tillfället oanalyserat) ängshö
0,5 kg groov (gamla sorten)
0,1 kg lucern pellets
0,1 kg krafft protein
100 gram krafft pelleterade gröna mineraler

10 ml multivitamin (basic)
1 kapsyl krafft B-vitamin
1/2-3/4 dl groddolja (mot hennes mjäll)

När jag hämtade hem henne den 8/11 var hon mycket rund om magen, den hängde inte ner utan stod ut som om hon var dräktig eller svalt en tunna! Avmaskade henne med Ivomec och drygt en vecka senare är magen normal i omfång. Hon ser inte längre ut som en spärrballong när man ser henne framifrån/bakifrån utan har nu en normal siluett.

Hon är dessutom ganksa omusklad, inte alls så utvecklad som sina jämnåriga pga att uppf inte tror ponnyer behöver så mycket mat. Anser att de klara sig på visset, förvuxet gräs...när vi hämtade stoet hade varken hon, hennes dräktiga mamma och årets avkomma (= mitt stos helsyster) nåt hö eller likn i hagen! Enbart det vissna, bruna, förvuxna gräset. När jag kommenterade bristen på hö så fick jag till svar att de hade hagen full av gräs (se beskr ovan av gräset) att äta upp först, det räckte!

Jag vill åka iväg på löshoppning ett par gånger i vinter, hon ska ev lämnas iväg på inridning i vinter...när jag först klarat av hanteringsbiten. Hon ska med andra ord arbetas lite lagom mycket för att bygga lite mer muskler och kondition. Nästa år ska hon premieras och visas på treårstestet i september!

Höet kommer att analyseras, så det behöver inte kommenteras! Vad jag behöver veta är vilken kvot jag ska lägga mig på och vilka behov hon har/kommer att ha vg energi och protein mm. Mycket tacksam för svar! :bow:
 
Ja vad jag får fram så behöver hon 40 Mj och 260 smrp. Men om hon står på utedrift så vet jag inte hur mycket mer man behöver höja. Likadant om och när hästen ska ridas in i vinter så måste hon ha mer. Det här är endast underhåll. OM hästen ska väga ca 300 kg som färdigvuxen.
Men du kan ju inte räkna ute hur mycket det blir förrens du har analyserat höet. :)
 
Kvoter och behov måste man ju kunna få fram oavsett, eller hur? Och hon väger ca 300kg nu, lär väl väga 400-450 som fullvuxen vad jag vet. Welsh av cobtyp är ju lite kraftigare byggda än vanlig welsh.
 
Visst kan man räkna ut kvoter och behov innan analysen är färdig. Men jag förstår inte vitsen eftersom det ändå inte går att fordra efter den. När man inte vet än.
Jasså ska hästen väga så mycket som vuxen, det visste jag inte. EFtersom det var en c-ponny så trodde jag liten och smärt. Men då ska det vara andra värden.
55 Mj och 358 smrp om hästen bara står alltså underhåll. En kvot på 6,5. Som jag även skrev i förra mailet så vet jag inte hur mycket mer hästen behöver när den har utedrift. Någon annan kanske vet det? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
885
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp