HD beteckning

martha

Trådstartare
Min nya vovve har ju på föräldrarna A på Hd..men sedan längr bak finn H som beteckning...eml uppfödaren så var det det som var bra på den tiden...alltså H var gdk....detta var i början av 90 talet...stämmer detta?? Ni lärde....
 
Sv: HD beteckning

martha skrev:
Min nya vovve har ju på föräldrarna A på Hd..men sedan längr bak finn H som beteckning...eml uppfödaren så var det det som var bra på den tiden...alltså H var gdk....detta var i början av 90 talet...stämmer detta?? Ni lärde....

Ja, det stämmer! H betyder att hunden var höftledsröntgad med godkänt resultat. :) Innan dess hade man en stjärna har jag för mig.

vad står det numera, ni som har hundar med nya beteckningar?
 
Sv: HD beteckning

A och B är godkänt....

På min står båda föräldrarna på A...farmor o farfar på A och B
normor o morfar på H ...sedan är det bara 2 st som tydligen är röntgade i 3:e led av 6 hundar och dom står det H på( en heter Priffe :D )
 
Sv: HD beteckning

A och B är "godkända" höfter.
C är lindrig dysplasi, sen finns det D och E (grav dysplasi tror jag...) också.
 
Sv: HD beteckning

precis, H är godkända höfter.
Tacka vet jag när det var graderingar 1,2,3.....*saknar den tiden*
 
Sv: HD beteckning

Fast det är en han :angel: :D

Min är helt galen....han räds absolut ingenting och jag har fullt upp att kolla vad han stoppar i truten hela dagarna :D , han och min galna katt är som ler o långhalm....dom är som två raketer....nu har jag fått för mina synder.....:D
Turbo ska han heta den lilla godingen :love:
 
Sv: HD beteckning

martha skrev:
Fast det är en han :angel: :D

Min är helt galen....han räds absolut ingenting och jag har fullt upp att kolla vad han stoppar i truten hela dagarna :D , han och min galna katt är som ler o långhalm....dom är som två raketer....nu har jag fått för mina synder.....:D
Turbo ska han heta den lilla godingen :love:

Turbo var jättebra! Vilket härligt namn! :love:

Extrabra att han har "mig" i stamtavlan också! ;)

hemlig:

Jag kände till de nya beteckningarna, men jag visste inte om de skrev dem i stamtavlan. Numera skriver de alltså A, B etc? Det är i så fall toppen!

Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att det var H- godkänt och * - utmärkt? eller blandar jag ihop det nu?

Jag minns att min familjs rottis (som var född 1979) hade H och * i sin stamtavla.
 
Sv: HD beteckning

Hittar tik född 2000 och där så står det hennes bokstav (A), född 1995 och där står det H och född 1993 och där står det *. Sen står det H på hundar född 1990 och sånt också, så jag fattar inte riktigt mönstret för när det var * och H :) *hmm*
 
Sv: HD beteckning

Tippan skrev:
Hittar tik född 2000 och där så står det hennes bokstav (A), född 1995 och där står det H och född 1993 och där står det *. Sen står det H på hundar född 1990 och sånt också, så jag fattar inte riktigt mönstret för när det var * och H :) *hmm*
Om inte jag missminner mig helt, så var * = utmärkta höfter, dvs. motsvarande dagens A. Och H = utan anmärkning, dvs. motsvarande dagens B.
 
Senast ändrad:
Sv: HD beteckning

Nja en sak stämmer inte. Sant att det fanns UA och UA utm. Men A motsvarar inte UA utm och B motsvarar inte UA. Nu är det UA utm och UA i A och UA i B och även i C.
 
Sv: HD beteckning

Tippan skrev:
Nja en sak stämmer inte. Sant att det fanns UA och UA utm. Men A motsvarar inte UA utm och B motsvarar inte UA. Nu är det UA utm och UA i A och UA i B och även i C.
:confused: Inte är väl C=Utan Anmärkning???
Kanske var otydlig. Men "gamla" skalan bestod väl också av 5 olika graderingar; *, H, 1, 2 och 3. Och jag gjorde en "enkel översättning" till dagens skala. Kanske inte helt riktigt... men på ett ungefär... Sorry!

A = Normala höftleder
B = Ej dysplasi
C = Lindrig dysplasi
D = Måttlig dysplasi
E = Höggradig dysplas
 
Sv: HD beteckning

Vad jag menar är att det i gamla systemet fanns hundar som fick UA, men som i det nya fått C. Så det är lite hårdare idag.

Jag vet eg. inte om utm räknas som en egen grad eller kategori. På de hundar jag vet som fått tillägget utm så syns det inte på SKKs Hunddata.

Den hunden med * som jag hittar i min stamtavla så är hunden inte ens undersökt på höfterna...

Så A är INTE endast utm. Idag tror jag inte ens att man får det tillägget. Är det någon som fått det??
 
Sv: HD beteckning

Aha... Det förklarar varför han hade AD-röntgen. Tyckte att det var skumt att röntga armbågar, men inte höfter. Men det är väl så att man sällan gör armbågarna utomlands och så fick han komplettera...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
178
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp